Restauratie GTL 1984-86
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Restauratie GTL 1984-86
Hallo allen,
Wij zijn net begonnen met de restauratie van onze GTL.
Beide hoeken achter bij de ophanging zijn nogal doorgerot. Ik zag bij een andere GTL restauratie een mal om ervoor te zorgen dat je maatvoering blijft kloppen. Kan iemand ons ter zijner tijd aan een mal helpen? Het chassis is nu bijna kaal, alleen de achteras moet er nog af.
Mijn lasser heeft alleen een electrisch lasapparaat. Ik zat aan mig te denken met dit plaat materiaal. Of is het dik genoeg?
En zijn de bevestigingsbeugels (scharnierpunten) voor de achterkkant ook nog ergens nieuw te krijgen? Kan ze nog niet vinden.
Bedankt voor de hulp alvast. We gaan binnenkort ff wat foto's posten.
Gr Mark en Monique
Wij zijn net begonnen met de restauratie van onze GTL.
Beide hoeken achter bij de ophanging zijn nogal doorgerot. Ik zag bij een andere GTL restauratie een mal om ervoor te zorgen dat je maatvoering blijft kloppen. Kan iemand ons ter zijner tijd aan een mal helpen? Het chassis is nu bijna kaal, alleen de achteras moet er nog af.
Mijn lasser heeft alleen een electrisch lasapparaat. Ik zat aan mig te denken met dit plaat materiaal. Of is het dik genoeg?
En zijn de bevestigingsbeugels (scharnierpunten) voor de achterkkant ook nog ergens nieuw te krijgen? Kan ze nog niet vinden.
Bedankt voor de hulp alvast. We gaan binnenkort ff wat foto's posten.
Gr Mark en Monique
Re: Restauratie GTL 1984-86
MIG is toch ook elektrisch...?
Misschien bedoel je elektrodelassen. Dat is voor schepen en boerenschuren, daarmee ga je recht door R4 plaatwerk van ca 1 mm dik heen.
De achterarm ophangpunten die jij bedoelt worden silent blocks genoemd, o.a. hier te koop: https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... nks-A.html
Er zijn mensen op dit forum die zelf een achteras mal gemaakt hebben, die zijn misschien te huur/leen. Als de huidige achterbalken nog voldoende in tact zijn om de maatvoering van over te nemen, dan heb je die mal niet persé nodig. Hier een reconstructie die ik zelf heb gedaan, puur door de oude gaten over te zetten op een (kartonnen) mal. De betreffende auto rijdt inmiddels weer en de achteras spoort uitstekend.
Misschien bedoel je elektrodelassen. Dat is voor schepen en boerenschuren, daarmee ga je recht door R4 plaatwerk van ca 1 mm dik heen.
De achterarm ophangpunten die jij bedoelt worden silent blocks genoemd, o.a. hier te koop: https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... nks-A.html
Er zijn mensen op dit forum die zelf een achteras mal gemaakt hebben, die zijn misschien te huur/leen. Als de huidige achterbalken nog voldoende in tact zijn om de maatvoering van over te nemen, dan heb je die mal niet persé nodig. Hier een reconstructie die ik zelf heb gedaan, puur door de oude gaten over te zetten op een (kartonnen) mal. De betreffende auto rijdt inmiddels weer en de achteras spoort uitstekend.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie GTL 1984-86
Hi,
Ik bedoelde inderdaad electrode Lassen
Dank voor je tips! Hier kan ik weer verder mee.
Ga de onderdelen bestellen.
Mocht iemand een mal kant en klaar teckeen hebben liggen dan graag. ik woon in omgeving Amersfoort.
Gr Mark
Ik bedoelde inderdaad electrode Lassen
Dank voor je tips! Hier kan ik weer verder mee.
Ga de onderdelen bestellen.
Mocht iemand een mal kant en klaar teckeen hebben liggen dan graag. ik woon in omgeving Amersfoort.
Gr Mark
Re: Restauratie GTL 1984-86
Hierbij de beloofde foto's van het project!
3 maanden geleden gekocht en bedacht dat we hem samen gaan strippen en restaureren zodat hij weer 30 jaar mee kan.
Gelukkig niet te lang over nagedacht
Met veel plezier een paar zomerse maanden gebruikt! Maar tijdens het strippen kwamen we wat goed verstopte roest plekken tegen in het chassis.
Daarom een donor chassis gezocht en gevonden in Apeldoorn.
en op dit moment staat het spul gestript te wachten tot de lasser terug is van vakantie
3 maanden geleden gekocht en bedacht dat we hem samen gaan strippen en restaureren zodat hij weer 30 jaar mee kan.
Gelukkig niet te lang over nagedacht
Met veel plezier een paar zomerse maanden gebruikt! Maar tijdens het strippen kwamen we wat goed verstopte roest plekken tegen in het chassis.
Daarom een donor chassis gezocht en gevonden in Apeldoorn.
en op dit moment staat het spul gestript te wachten tot de lasser terug is van vakantie
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Restauratie GTL 1984-86
Je hebt pb
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Restauratie GTL 1984-86
Ziet er inderdaad nog best behapbaar uit.
Jammer dat je aan 1 zijde nu geen referentiepunten meer hebt voor de maatvoering. Is je lasser ervan doordrongen dat de maatvoering hier nogal belangrijk is om uiteindelijk de achteras weer goed sporend te krijgen?
Ik zie dat je de voorwielophanging hebt los gemaakt door de draagarmen uit de torsiestaven te trekken. Heb je de montagestand gemarkeerd? Het aantal spiebanen voor en achter is anders, er zijn letterlijk tientallen standen mogelijk . Wat nog kan helpen is dan in elk geval de stand van de achterste spiebanen markeren: die bolle kapjes los maken en een kerfje zetten over de kop vd staaf en over het betreffende ankerplaatje.
In geen geval de L en R torsiestaaf omwisselen, een staaf die decennialang in de ene richting belast is wil je niet opeens andersom laten draaien.
Jammer dat je aan 1 zijde nu geen referentiepunten meer hebt voor de maatvoering. Is je lasser ervan doordrongen dat de maatvoering hier nogal belangrijk is om uiteindelijk de achteras weer goed sporend te krijgen?
Ik zie dat je de voorwielophanging hebt los gemaakt door de draagarmen uit de torsiestaven te trekken. Heb je de montagestand gemarkeerd? Het aantal spiebanen voor en achter is anders, er zijn letterlijk tientallen standen mogelijk . Wat nog kan helpen is dan in elk geval de stand van de achterste spiebanen markeren: die bolle kapjes los maken en een kerfje zetten over de kop vd staaf en over het betreffende ankerplaatje.
In geen geval de L en R torsiestaaf omwisselen, een staaf die decennialang in de ene richting belast is wil je niet opeens andersom laten draaien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie GTL 1984-86
Bedankt voor de goede tips!
Het idee is om de voorwielophanging , torsiestaven en achteras en dergelijke van de oorspronkelijke R4 te gebruiken. Deze zitten nog gemonteerd en zal ik goed markeren.
Ik hoop dat het met de mal die ik mag lenen goed komt met de te lassen ophanging. Ze verpulverde letterlijk bij het los halen....
Het idee is om de voorwielophanging , torsiestaven en achteras en dergelijke van de oorspronkelijke R4 te gebruiken. Deze zitten nog gemonteerd en zal ik goed markeren.
Ik hoop dat het met de mal die ik mag lenen goed komt met de te lassen ophanging. Ze verpulverde letterlijk bij het los halen....
Re: Restauratie GTL 1984-86
We zijn intussen met behulp van een mal aan het lassen geslagen om de achter ophanging te vervangen. Er zit voorruit gang in!
Nu ben ik nig opzoek naar een ijzerwaren handel waar ik zelf alle zeskant bouten, ringen enz kan uitzoeken. Van M6 tot M12. Online zie ik wel groothandel leveranciers, maar kent iemand nog een ouderwetse ijzerwaren handel waar ik met mijn zakken vol oude verroeste bouten en ringen aan het uitzoeken kan gaan?
Mvg Mark
Nu ben ik nig opzoek naar een ijzerwaren handel waar ik zelf alle zeskant bouten, ringen enz kan uitzoeken. Van M6 tot M12. Online zie ik wel groothandel leveranciers, maar kent iemand nog een ouderwetse ijzerwaren handel waar ik met mijn zakken vol oude verroeste bouten en ringen aan het uitzoeken kan gaan?
Mvg Mark
Re: Restauratie GTL 1984-86
Welke hoek van 't land?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Restauratie GTL 1984-86
Pijper aan de Oude gracht in Utrecht. Of Hornbach.Aafklaaf schreef: ↑zo sep 30, 2018 8:03 am Nu ben ik nig opzoek naar een ijzerwaren handel waar ik zelf alle zeskant bouten, ringen enz kan uitzoeken. Van M6 tot M12. Online zie ik wel groothandel leveranciers, maar kent iemand nog een ouderwetse ijzerwaren handel waar ik met mijn zakken vol oude verroeste bouten en ringen aan het uitzoeken kan gaan?
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Restauratie GTL 1984-86
Hubo boeimeer in Breda
Of idd hornbach. Let op de originele bouten voor de bevestiging van de koets op het chassis zijn m7
Of idd hornbach. Let op de originele bouten voor de bevestiging van de koets op het chassis zijn m7
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Restauratie GTL 1984-86
Omgeving Amersfoort!
Ik zie Pijper wel zitten. Utrecht is dichtbij
Dank voor de reacties
Mvg Mark
Ik zie Pijper wel zitten. Utrecht is dichtbij
Dank voor de reacties
Mvg Mark
Re: Restauratie GTL 1984-86
Nou was net binnen bij Pijper....
Maar M7 heeft hij niet
Maar M7 heeft hij niet
Re: Restauratie GTL 1984-86
M7 ga je ook niet meer vinden, denk ik.
Dat is iets uit vervlogen tijden.
Dat is iets uit vervlogen tijden.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013