Project Koekie

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 169549Bericht Rik H. »

Ha Sam, leuk van je te horen! Zeker heb ik de auto nog, hij wordt flink onder handen genomen. Veel laswerk, dus ben er nog wel een paar maanden mee bezig. Maar stapje voor stapje komen we er wel.

Heb je toevallig nog foto's van toen de auto nog van je vader was?
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Sam.T
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mei 14, 2018 9:32 pm

Re: Project Koekie

Bericht: # 169558Bericht Sam.T »

Hoi Rick,
leuk dat je reageert we hebben zeker nog foto's van de auto toen er nog 35:000 km op de teller stond toen mijn vader hem kocht. Ik weet alleen niet hoe je met dit forum foto's kan sturen.

Maar graag zou ik heb in het echt willen komen bekijken als je dat goed vind.
Groetjes Sam
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 169621Bericht Rik H. »

Langskomen kan wel een keertje...niet voor gevoelige R4-oogjes hoor. Hij ligt echt helemaal uit elkaar!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 169916Bericht Rik H. »

Even een update want ik heb niet stilgezeten! Vooral veel plaatwerken maar ondertussen heeft het motortje ook alweer gelopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De andere kant is iets minder gatenkaas:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En verder met de gordelbevestiging linksachter:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik op het punt dat ik de verstevigingsplaat er tegenaan ga maken. Die kan ik gaan lassen maar een andere optie is om die te gaan lijmen. Voordeel van lassen is dat ik daar bekend mee ben. Nadeel is dat de primer bij de lasplekken niet meer beschermt na de hitte van het lassen. Voordeel van lijmen is dat het heel sterk is en je de onderliggende laag goed kunt beschermen tegen roest. Wie o wie heeft er tips en/of ervaringen met lijmen?

Nog een vraag over de gordelbevestiging: welk schroefdraad is er gebruikt? Ik heb een gordelbout erin proberen te draaien maar het schroefdraad is heel fijn. Ik denk erover om een nieuwe moer in de beugel in de wielkast te lassen als ik er geen goede bout bij kan vinden. Het schroefdraad van de moer is ook niet heel fris meer...

Verder met het volgende roestgat. De stijl naast de achterklep rechts:
Afbeelding

Excuus voor de wazige foto.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de achterste deurstijl links is ook niet al te fris:
Afbeelding

Afbeelding

Verstevigingshoekje eraf:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een stukje eraf en dan gaat het passen!
Afbeelding

Origineel gaat het flapje plaatwerk van de wielkast onder de dorpel vast. Dat maakt 3 laagjes plaatwerk op elkaar, dus ik ga het tegen elkaar aan laten vallen en dan vastlassen. Is dan in ieder geval 2 laagjes plaatwerk in plaats van 3.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is het reconstrueren van de stijl. Een lastig stukje omdat de stijl naar achteren maar ook naar binnen helt. En dan ook nog met wat schuine hoeken erin. Dat is voor de volgende keer!
Afbeelding

De achterste stijl links van de kofferbak is ook al aan de beurt geweest:
Afbeelding
Afbeelding

Al het slechte plaatwerk eruit gehaald en aan het opbouwen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen weer verder knutselen!

Voor de liefhebbers van nog meer foto's:
http://www.hoopvoorschroot.nl/coppermin ... m=1&page=1
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project Koekie

Bericht: # 169933Bericht Bertje »

Hier wordt mooi en secuur gewerkt, ziet er uitstekend uit, complimenten!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 169936Bericht Rik H. »

Dank je, dank je! Vandaag had ik wat minder tijd dan gehoopt maar ik ben toch wat verder gekomen. Ik ben lang bezig geweest met het op maat maken van de C-stijl. Het is nog niet helemaal passend maar ik verwacht dat ik het geheel er morgen in kan lassen. Fotootjes van vandaag:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
84-ML-48
Berichten: 235
Lid geworden op: wo jun 06, 2018 10:32 am

Re: Project Koekie

Bericht: # 169939Bericht 84-ML-48 »

Super mooi laswerk!
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 169968Bericht Rik H. »

Vandaag ben ik weer verder gegaan met het opbouwen van de C-stijl links. Eerst 10x passen en meten en toen was het tijd voor wat laswerk. Fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Het lassen ging hier wat minder lekker omdat het een verzinkt inzetstukje is dat ik niet grondig genoeg heb schoongemaakt. Maar toch gelukt en het zit er stevig in. Volgende keer afbramen en verder aflassen.
Afbeelding

Het nieuwe verstevigingsdriehoekje heb ik alvast gemaakt (tijdens het afkoelen van het laswerk moet je toch wat te doen hebben...):
Afbeelding

Afbeelding
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Project Koekie

Bericht: # 170126Bericht jurjenz »

Wat een genot om te volgen, je pakt het erg grondig aan - complimenten! (beer)
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 170343Bericht Rik H. »

Vandaag kon ik eindelijk weer eens verder met de C stijl. De laatste dingetjes gelast, afgebraamd en in de tijdelijke primer gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen weer verder. Dan ga ik wat las en afbraamklusjes afronden aan het binnenscherm LA. En natuurlijk in de primer zetten.

Verder ben ik nog bezig met de gordelbevestiging in de kofferbak. Schroefdraad daarvan is slecht dus ik wil de ingelaste moeren vervangen. Maar welke maat ik nodig heb is me nog niet duidelijk. Het is in ieder geval niet metrisch. Misschien maar weer naar de ijzerboer om schroefdraad te meten. Gelukkig heb ik wel een goede bout die in de andere moeren passen (die op de bodem en in de D-stijl). Ik kom er nog op terug!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project Koekie

Bericht: # 170353Bericht Bertje »

Die schroefdraad was metrisch fijn, toch? http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f= ... jn#p169995

Vraagje: hoe zorg je bij laswerk aan de C-stijl met de koets nog op het chassis ervoor dat de kit tussen chassis en koets niet verbrandt?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
HenkClan1990
Berichten: 16
Lid geworden op: di jul 10, 2018 10:25 am

Re: Project Koekie

Bericht: # 170364Bericht HenkClan1990 »

Als ik die fotos zie: wat een prachtig werk! Is als het ware boetseren met staal. Complimenten.
Hard rijden is geen kunst; op tijd stoppen wel!
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 170369Bericht Rik H. »

Dank je Henk voor het compliment! Ik heb nog veel te leren hoor op gebied van lassen en plaatwerken. Door het gewoon maar te doen en af te kijken leer ik bij.

@Bertje: het schroefdraad lijkt 7/16 te zijn. Ik had namelijk een 7/16 bout en moer gekocht bij de ijzerwinkel. Deze bout past redelijk strak in de bestaande bevestigingsgaten maar mijn gordelbout past wel gemakkelijk in de gekochte moer. Kan het zijn dat 7/16 in de buurt zit van een metrische maat?

Ik heb de gekochte 7/16 moeren nu in de verstevigingsbeugel gelast en het past goed. Niet te strak, niet te los.

Vandaag ben ik weer aan de knutsel geweest. Ik had her en der nog wat las- en slijpwerkjes af te maken en in de grondverf te zetten. Gelukkig kon ik lekker doorwerken!

Na het repareren van de wielkast, een tijdje geleden alweer, zag ik dat het schroefdraad van de gordelbevestiging niet meer goed was...na een vrij lange ontkenningsfase brak er gelukkig een productieve fase aan. Dus vandaag maar even een luikje maken in mijn redelijk verse laswerk om de gordelmoer te vervangen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rest van het laswerk aan de spatbordrand ook maar even netjes afgebraamd en in de primer gezet:
Afbeelding

De verstevigingsbeugel voor de rechterkant was ook aan de beurt voor een moertransplantatie:
Afbeelding

Afbeelding

Toen was mijn beunochtendje alweer voorbij. :cry:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 170370Bericht Rik H. »

Bertje, de koets staat er los op zonder kit. Die had ik een paar jaar geleden al verwijderd. Door een noodgewongen verhuizing van werkplaats moest de koets er weer tijdelijk op. Voor het lassen aan de C-stijl heb ik wel de koets ietwat opgetild en een aluminium plaatje tussen koets en chassis geschoven.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project Koekie

Bericht: # 170382Bericht Bertje »

OK, duidelijk! Goede oplossing
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie