Koelsysteem spoelen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Koelsysteem spoelen

Bericht: # 169747Bericht tox »

Hoewel er al veel over geschreven is op dit forum, word ik er niet geheel wijs uit. M’n koelwater ziet er vrij ‘roestig’ uit en in het expansievat zit wat bruine stap. Heb het koelsysteem inmiddels afgetapt en expansievat gereinigd. Nu wil ik het eens goed doorspoelen. Waar kan ik nu het beste de tuinslang opzetten? En waar komt het dan uit? Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Graag hoor ik jullie tips!

Groet Michiel
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 169749Bericht R4F6GTX Automaat »

soda in water, mag je ook mee rijden, laat het er een paar dagen inzitten, maakt het hele systeem schoon, kachel wel openzetten, (fijn met dit weer...) gewone soda dus (die korreltjes, die lossen op in water, gewoonlijk haal ik de thermostaat effe eruit, de slang waar die in zit weer op z'n plek, dan een kachelslang er af halen en dan de tuinslang erin frotten (slang) en laat maar stromen een half uurke of zo, dan spoelt het hele systeem mooi door. daarna alles weer hoe het hoort monteren en koelwater erin... klaar.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 169753Bericht tox »

Oké, klinkt simpel. Maar wat is dan je ‘uitstroom’? Daar waar je kachelslang hebt afgenomen of de radiatorvuldop? Dat laatste meen ik ergens gelezen te hebben.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 169754Bericht R4F6GTX Automaat »

kan beide, als je de radiator dop wil verwijderen wordt de radiator zelf ook beter gespoeld en dan stop je een dopje op de waterpomp/aansluitpijpje/hoe heet dat ding... of een oud stukje slang erop en afdoppen met een houtje of zo, hoeft niet echt vast te zitten, mag een beetje lekken of zo... maar zonder de radiator te openen komt het troep-water er toch wel uit. ja via de kachelslang-uitstroom-tuutje waar de slang origineel op komt
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Koelsysteem spoelen en nog wat vraagjes

Bericht: # 169787Bericht tox »

Vanmorgen bezoekje aan clubmagazijn gebracht voor de laatste ontbrekende zaken. Ideaal!! Moet nog paar kleine dingetjes fixen en hoop em volgende week na jaren weer op de weg te hebben.

Inmiddels ook koelsysteem gespoeld. Mooie klus als je ziet wat er uitkomt. Soort klysma voor je R4! :D

Ik heb nog paar vraagjes die in me opkomen.
Wat is de functie van een thermostaat? Denk, dat het louter bedoelt is om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen, maar wellicht heb ik het verkeerd.

Heb kleppen ook gesteld. 0.15 voor de inlaat en 0.20 voor de uitlaat. Houden jullie deze maten ook precies aan? Lees regelmatig dat 0.20 voor inlaat en 0.25 voor uitlaat wordt aangehouden. Graag hoor ik jullie ervaringen.

Groet Michiel
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 169791Bericht harbourseal »

Als de thermostaat er niet in zit dan komt je motor in de winter niet op temperatuur. En ga je het ook erg koud krijgen omdat de verwarming niet op temperatuur kan komen.
Een motor die niet op bedrijfs temperatuur komt zal meer slijten en meer benzine verbruiken.

Ik stel mijn kleppen als de motor koud is op 0,15 en 0,20mm
Dat zou volgens het boekje zijn. Geen ervaring met 0,20 en 0,25.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 169797Bericht Tweety »

Ik stel mij kleppen 0.20 - 0.25 bij koude motor, maar ik rij op LPG, dan kan je beter ietsje losser stellen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelsysteem spoelen en nog wat vraagjes

Bericht: # 169812Bericht Bertje »

tox schreef: Wat is de functie van een thermostaat? Denk, dat het louter bedoelt is om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen, maar wellicht heb ik het verkeerd.
Dat, maar meer nog het constant houden van de motortemperatuur. De thermostaat is afgestemd op de optimale bedrijfstemperatuur van de motor. Als de temperatuur ten opzichte daarvan iets stijgt, dan gaat de thermostaat iets verder open zodat er wat meer koeling komt, de temperatuur daalt dan, als gevolg waarvan de thermostaat weer iets verder dicht gaat, enz. De motortemperatuur wordt zo continue en binnen vrij nauwe grenzen geregeld.

Zonder thermostaat komt de motor dus niet alleen langzamer op temperatuur (want vanaf koude start meteen volledige koelcapaciteit), maar weet je ook niet wat de eindtemperatuur wordt. Meestal lager dan optimaal, omdat het blok 9 van de 10 keer niet de volledige koelcapaciteit nodig heeft (anders zou je fan bij het minste of geringste bijspringen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 169814Bericht tox »

Ja, dat klinkt inderdaad ook wel logisch. Vanavond nog een keer koelsysteem chemisch reinigen met zo'n blikje toevoeging en opnieuw definitief afvullen. Dan kan ik dat ook weer van m'n lijstje afvinken.
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 169816Bericht tox »

Ben nu bezig motortje warm te draaien met dat schoonmaakgoedje door de koelvloeistof. Heb die plug achterin blok verwijderd (aan kant distributie). Dan zou daar toch koelvloeistof uit moeten komen? En met draaiende motor moeten gutsen? Bij mij komt er niks uit!!! Iemand een idee hoe dat nu weer kan?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 169817Bericht R4F6GTX Automaat »

effe met een spijker of zoiets in friemelen; zit waarschijnlijk wat dichtgeslipt met troep...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 169840Bericht tox »

Is gelukt. Via slang verwarming effe druk opgezet met de tuinslang en het kwam eruit. Alles nu optimaal gereinigd en opnieuw afgevuld. Alleen thermostaat vergeten terug te plaatsen… :cry:
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 171649Bericht jaapdekoning »

Omdat het koelwater van mijn 1108 ccm motor er erg bruin ziet en er bruin bezinksel in het expansietankje zit, wil ik de koelvloeistof vervangen. Ik lees dat er een aftapkraantje op het blok zit. Maar soms wordt genoemd vlak achter de startmotor en soms weer links boven het distributiedeksel.
Maar zover ik het kan zien zit er bij mijn motor op beide plekken een boutje. Dat boutje moet dan het aftapkraantje zijn? En klopt het dat er bij mijn motor dus 2 aftappunten zijn en moet ik die ook alle 2 gebruiken om goed door te kunnen spoelen?

Groeten Jaap de Koning
tox
Berichten: 77
Lid geworden op: za apr 27, 2002 2:00 am
Locatie: Veghel

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 171650Bericht tox »

Hoi, aftappen doe je in principe bij onderste koelslang aansluiting op radiator. Daarna blok leeg laten lopen met bout op distributiedeksel. Kan je net bijkomen met ringsleutel 11 meen ik.
Vervolgens koppel ik de twee kachelslangen op de waterpomp los en zet er twee losse stukken oude slang op. Eentje dop je af (ik gebruik daar verlengstuk voor def opsleuren voor) en zet op de andere de Gardena spuitmond van de tuinslang. Water erop en dan de spuitmond open zetten. Als het goed is komt het achter de distributie én onder radiator naar buiten. De kachel kun je nu apart doorspoelen.
Wil je het helemaal zuiveren, dan afvullen met water en er een kopje soda bijdoen. Paar dagen zónder thermostaat rijden (is geen probleem), aftappen, doorspoelen en verse koelvloeistof erin. Succes!
jaapdekoning
Berichten: 36
Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm

Re: Koelsysteem spoelen

Bericht: # 171653Bericht jaapdekoning »

Duidelijk verhaal, dank je wel. Ga ik op die manier doen. Maar het kan nog wel een paar weken duren want ik moet ook nog de schade verhelpen die is ontstaan door een lekkende accu. Ik houd je op de hoogte via dit forum.

Groeten Jaap
Plaats reactie