Om nu meer inzicht te krijgen in het "koppeling verhaal" wil ik de versnellingsbak van mijn "donor"blok scheiden van het motorblok.
Ik heb de 4 grote bouten aan de voorzijde verwijderd, in het gat met de plastic stop aan de onderzijde een lange bout los gedraaid. Tenslotte in de opening waar de poelie in het koppelingshuis zit nog een korte bout los gemaakt maar Ik krijg de bak met geen mogelijkheid van het blok.
en de 3 bouten aan de onderkant ? Waar dat rare ijzer tussen zit ?
Uit mijn blote hoofd zijn het in totaal 9 bouten die de bak aan de motor houden. En 2 bussen......
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
haak je wel het juiste deel los? de bouten zitten op het vlak waar ook de startmotor zit. deze moet overigens ook los
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
Ik ga morgen gelijk weer aan de gang met jullie opmerkingen.
Misschien toch het verkeerde deel los geschroefd. Slechts 6 bouten los gehaald en ook de startmotor niet.
bouten zwartkapje onderkant 3 x m8
startmotor 3 x bout M8
Motorsteunen links rechts 2 x m8 bout
poelie nokkenas m10
2x moer m10 zijkant
2x bout m10 kort bij poelie
1x moer m10 bovenzijde.
iets van 14 bouten en moeren
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
Het hele verhaal overziende zou ik willen adviseren om de koppelingshendel (van het blok in de auto) met een stevige sokkentang verder doordraaien dan met de koppelingskabel bereikt wordt. Zo is het mij ooit gelukt en scheelt heel veel werk. (Een hele dag toch). Groeten Lordje.
jandoe1000 schreef:Waarom moet de startmotor los als je de versnellingsbak wilt uitbouwen?
Bij de 850 of 750 motor hoeft de startmotor inderdaad niet uitgebouwd te worden.
Maar bij de 1100 in de GTL en F6 heb je te maken met een koppelingstussenhuis (deel van de versnellingsbak) waarop de startmotor gemonteerd zit.