Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijgen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijgen

Bericht: # 168380Bericht JOVE »

Ik (newby) ben aan het uitbouwen van de lekkende radiator begonnen, alles goed gegaan totdat ik de twee onderste bouten onderaan de radiator moest loskrijgen. Van alles geprobeerd, sleutel 14mm, dopsleutel met verlengstuk en knietjes geprobeerd, maar ik slaag er niet in. heeft iemand tips welke de beste of juiste methode is om deze twee boutjes los te krijgen?
Alle hulp is welkom!
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijg

Bericht: # 168381Bericht dick holtrop »

meestal zitten deze boutjes, (heb je een 845cc motor)? vastgeroest. door te veel kracht te zetten breken ze vanzelf af.

of je moet ze in de wd40 spuiten en na een dag nog eens proberen.

ik breek ze meestal af, en zet er een nieuwe radiateur in, of ik las er weer nieuwe draadeindjes onder.

boutjes zitten op een moeilijke begaanbare plaats, kwestie van doorzetten.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijg

Bericht: # 168382Bericht JoReno »

Geen echte tips. Is een vervelend probleem, waarbij mogelijk alleen flink wat kruipolie kan helpen. Je hebt genoeg hulpstukjes, dus dat moet het probleem niet zijn. Het stuurhuis waar de radiator op staat, zit gewoon gruwelijk in de weg. Om die vastgeroeste moeren op de draadeinden zonder schade los te krijgen, zou het stuurhuis er dus eigenlijk uit moeten............niets is onmogelijk. Ik heb zelf de radiator onlangs moeten demonteren, en had al het gevoel héél veel geluk te hebben. Vervolgens vastgezet met wat kopervet........en toen bleek die radiator alsnog lek. Dan is demontage en montage een fluitje van een cent. Heb er nu een nieuwe in zitten.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijg

Bericht: # 168389Bericht Rudolf2 »

Beetje grof, maar behoorlijk effectief: de slijptol door het onderste stukje van de radiator halen. Zo komt de radiator los en kun je daarna de bouten van bovenaf vlakslijpen en vallen de resten eruit.
Zo kreeg ik de mijne na veel geklooi los.

Rudolf
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Re: Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijg

Bericht: # 168390Bericht JOVE »

Rudolf2 schreef:Beetje grof, maar behoorlijk effectief: de slijptol door het onderste stukje van de radiator halen. Zo komt de radiator los en kun je daarna de bouten van bovenaf vlakslijpen en vallen de resten eruit.
Zo kreeg ik de mijne na veel geklooi los.

Rudolf
Kan je er gemakkelijk bi met een slijptol? Ik kan er al zo moeilijk bij met een kleine dopsleutel!
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijg

Bericht: # 168391Bericht Rudolf2 »

Aan de bovenkant; de onderrand van de radiator doorslijpen. Dan kan deze weg en kun je de restjes wegslijpen. Beetje destructief voor de oude radiator, maar als die kapot is mag die wel kapot...

Rudolf
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Re: Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijg

Bericht: # 168395Bericht JOVE »

Dat is bij mij het geval, dus een aanvaardbare optie. Bedankt voor de tip. Zal het bekijken en laten weten hoe het afgelopen is bij mij.
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Re: Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijg

Bericht: # 168594Bericht JOVE »

Het is een kwestie van het juiste gereedschap. de boutjes gaan eruit met een korte ratelsleutel, dop 13mm, rechtstreeks erop voor de linkerkant, kant uitlaat, rechterkant met dezelfde ratelsleutel met een knietje ertussen, 5 minuten en geklaard! Geen brokken gemaakt en ondertussen geleerd dat een koperen radiator meestal te herstellen is, men kan de lekken dicht solderen.
weer iets belangrijk bijgeleerd!
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Re: Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijg

Bericht: # 168652Bericht JOVE »

Heb de radiateur er terug in gekregen met gepruts aan de ventilatorkap, gaatjes erin iets langer gemaakt om de kap goed gecentreerd te krijgen tov de ventilator. Nu blijkt het de waterpomp te zijn die stuk is dus alles er terug uit.
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijg

Bericht: # 168656Bericht BVDP »

Ik dacht dat je de radiator kan laten zitten maar erg handig is het misschien niet. Enkel de kap over de ventilator moet dan los gemaakt worden van de radiator. Dan fan en riemschijf demonteren en daarna de waterpomp.
Waterpomp demonteren met de boutjes die aan de ventilatorkant zitten. De anderen zitten op de waterpomp zelf.
Gebruikersavatar
JOVE
Berichten: 93
Lid geworden op: wo nov 16, 2016 2:33 pm
Locatie: Oostende

Re: Radiator Billancourt uitbouwen, bouten onderaan loskrijg

Bericht: # 168658Bericht JOVE »

Ik baseer me op de instructies van http://la4ldesylvie.fr/index.php?option ... Itemid=101" onclick="window.open(this.href);return false;. Daar geven ze aan dat alles eruit moet voor een Billancourt (845cc) motor.
Renault 4 - Rodeo 5 -Solex 2200-3800-5000
Plaats reactie