motor eruit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168468Bericht BVDP »

Ik gebruik altijd Kroon olie 20W50.
5 Bar leek me ook zo ontsettend hoog dat ik er van uit ging dat mijn meting wel fout zou zijn. Er was oliedruk en dat wilde ik weten. Ik ga als eerste test de meting eens opnieuw doen zodat ik weet waar ik start en wanneer het betert. Eerst de drukmeter eens testen met perslucht zodat ik weet wat ik meet.
Ik heb een drukmeter aan gesloten op het draadgat van de oliesensor. Er zit geen ontluchting op maar dat lijkt me niet nodig.
Vervolgens de nieuwe pomp eens vergelijken met de oude en verschillen zoeken. Eens kijken of ik het overdrukventiel kan vinden en het testen.
Dan tuimelaarsas, krukas en nokkenas demonteren en reinigen.
Telkens testen hoe de druk is na elke stap.
Dat is het plan.

Bart
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 168469Bericht Okido »

Wat een verhaal. Het leven van een R4 liefhebber gaat niet altijd over rozen.

Ik gok op oorzaak 1 van RVIER. Het drukventiel kan stuk zijn of niet werken.

Uiteraard zou ik eerst kijken of het nieuwe filter niet geblokkeerd is door defect terugloopventiel of verstopping.

De door Fons genoemde waardes moet je zien als waardes die aangeven dat de motor nog niet aan revisie toe is. Als alles nieuw is zit je vaak een stuk hoger. Vooral met die dikke Kroon olie.

Succes, gaat allemaal goed komen, kost alleen wat meer tijd.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168481Bericht RVIER »

@ Oikido
De door Fons genoemde waardes moet je zien als waardes die aangeven dat de motor nog niet aan revisie toe is. Als alles nieuw is zit je vaak een stuk hoger. Vooral met die dikke Kroon olie.
15W50 of 20w50 is de standaard olie voor de EEG bij gebruik van -15 tot +25 graden.
en de drukwaarden van Renault zijn die voor een normale motor.
De druk wordt dus bij 4000 toeren begrenst door het overdrukventiel. De druk zal dus nooit hoger zijn ivm de overstort. Wel heb je gelijk dat als hij die drukken niet meet haalt of de oliepomp versleten is of de motor of beide (of de goedkoopste oplossing het veertje kapot :-).

@ Bart
weet je zeker dat alle lagerschalen (krukas en drijstangen) goed zij gemonteerd. Dat de oliedoorvoergaten op de juiste plaats zitten?

v gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168483Bericht BVDP »

Vanavond weer wat verder gezocht. Eerst terug olie gevuld, alle kappen terug toe gemaakt en een meter geplaatst. Het is nog erger dan ik melde. De meter gaat tot 6 bar en de naald gaat dan door tot tegen zijn aanslag. Flink meer dan zes bar dus.
Dan de oude oliepomp terug gemonteerd. Het idee was om zeker te zijn dat er bij de nieuwe niets mis was. motor terug op startmotor laten draaien en de druk liep dan op tot ergens tussen 3 en 4 bar.
Conclusie lijkt me, met de waardes die Fons hierboven gaf dat er toch wat geblokkeerd zit in de kanalen. De druk bouwt langzaam op; het duurt tot een halve minuut voor de einddruk er is.
Morgen verder met de krukas, tuimelaarsas en ook nokkenas demonteren. Ik heb gelet op hoe de schalen erin moesten en ga dus morgen zien of dat goed is. Beginnen met de tuimelaars as, dan krukas en dan nokkenas.
nieuwe pomp:
Afbeelding

de oude:
Afbeelding
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168485Bericht RVIER »

@Bart,
Conclusie lijkt me, met de waardes die Fons hierboven gaf dat er toch wat geblokkeerd zit in de kanalen. De druk bouwt langzaam op; het duurt tot een halve minuut voor de einddruk er is.
Goed nieuws is dat dus kennelijk het overdrukventiel werkt
Omdat de druk blijft opbouwen (tot de overstort open gaat) lijkt er inderdaad een blokkade
Het beste nieuws is dat je dankzij je montagepaste vermoedelijk geen schade hebt aan lagerschalen :-)

Het lijkt er toch op dat er gaten in de lagerschalen niet gelijnd zijn.

Mag ik suggereren om bij de lagers van de krukas/drijstangen te beginnen. Er gaat uiteindelijk maar een klein deel van de olie naar de tuimelaars?
ps de bovenste lagerschaal in de motor (in de gebruikspositie) is de onderste als het blok op de kop ligt voor montage :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168486Bericht BVDP »

Over de oude pomp ben ik akkoord, het overdrukventiel gaat waarschijnlijk open. Ik zie de naald ook trillen. De nieuwe dacht ik dat gewoon zijn druk blijft opbouwen tot dus zeker meer dan 7 bar. Daar lijkt me geen overdrukventiel te werken toch? Daar wou ik straks eerst even naar kijken of en hoe het werkt maar aan het blok zit dus ook wat fout.

Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168490Bericht BVDP »

Vanavond maar even gesleuteld. Begonnen met de nieuwe oliepomp eens nader te bekijken omdat de druk niet begrensd leek. Dat was ook zo. Er zit als overdrukbeveiliging een plunjer in met er achter een veer. Bij te hoge druk wordt de veer ingedrukt en komt er een gaatje vrij naar de ingang van de pomp. De plunjer zat vast. Ik heb hem eerst met perslucht proberen los te maken maar dat lukte niet. Stevig vast dus. Daarna een gaatje geboord tegenover de plunjer en langs daar met zachte tikjes hem los gekregen. Er zat een soort verharde olie of zo op. Niet goed dus. Dat laagje verwijderd en alles met voldoende olie terug gemonteerd. Nee, geen Nulon dit maal (uhh) . Eerst even draad getapt in het extra gaatje en het met een M4 boutje terug afgedicht. Dan eens getest met perslucht en dat scheen te werken.
Daarna alles terug gemonteerd op de motor, olie erop en op startmotor laten draaien. Resultaat is 4 bar. Geen >7bar meer dus. Al vast één probleem dat de wereld uit is. Nog even een mailtje naar de leverancier van de pomp om het probleem aan te kaarten zodat ze hun voorraad eens kunnen nazien.
Hoe nu verder? Daar hoor ik verschillende meningen:
1) Alles gewoon laten zoals het is en blok er terug in. De Nulon lost op en de smering komt vanzelf in orde. Ik zie inderdaad dat het spul stilaan in het carter verschijnt. Dat is ook de bedoeling dacht ik. Ik probeer al even een vertegenwoordiger van Nulon te bereiken om daar klaarheid over te krijgen.
2) Toch alles open maken en de Nulon verwijderen. Je weet immers niet wat er geblokkeerd is. Veel werk en niet zeker of je echt alles uit het nokkenashuis krijgt want dat is moeilijk toegankelijk.
3) Enkel de krukas en eventueel tuimelaarsas eens bekijken en reinigen. Ziet dat er goed uit dan naar 1), zo niet naar 2). Met deze optie zie ik ook of mijn lagerschalen goed zitten. Als ik me niet vergis kan je ze niet verkeerd steken de hoofdlagers.
Het uitpersen van de ring aan de oliefilter is volgens mij nu op gelost. Ik probeer nog wat info te krijgen voor ik verder ga. Ik neig nu naar 3). Had de pomp goed geweest , had ik niet geweten dat de oliedruk hoger was en de Nulon nog wat blokkeerde en er zo mee gereden.
Wat foto's:
de plunjer met de verharde olie ofzo. Het zit er volledig ronde maar moeilijk op foto vast te leggen.
Afbeelding

het overdruksysteem. het blinkende boutje op het huis is de dichting van het gat dat ik maakte om de plunjer los te krijgen.
Afbeelding

de druk na montage
Afbeelding


Groet, Bart
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168491Bericht RVIER »

@ Bart

ik geloof niet dat Nulon de zaak blokkeert. Zelfs als je er vet in had gedaan duwt die 4 bar dat wel weg.

Nu je het carter open heb kun je toch snel even naar de lagerkappen van de krukas kijken. In het losse stuk moet een schaal zitten zonder gat. Als je kappen vind met schalen met een gat zit er iets verkeerd. Die horen immers in het carter te liggen waarbij de gaten uitgelijnd zijn met het gat voor de hoofdoliestroom
Volgens mij geldt hetzelfde voor de drijfstangen.
Als je tijdelijk wat olie op de tuimelaaras gooit is die in ieder geval gesmeerd. Mogelijk lost het probleem op als er een lagerschaalprobleem was.

Daarna
Misschien moet je de motor (uit de wagen) kort starten en 10 seconden stationair laten lopen. Als de oliedruk dan zakt tot een normale waarde is het ok

succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168492Bericht Bertje »

Ook ik zou voor optie 3 gaan. Of in elk geval het controleren van de krukas- en drijfstanglagers. Je hebt nu immers de carterpan eronderuit liggen, en als je die lagers 1 voor 1 even loshaalt en weer vastzet is het denk ik zo gebeurd. Weet je zeker dat het goed zit, dat geeft een stukje rust.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 168494Bericht Okido »

Okido schreef:Ik gok op oorzaak 1 van RVIER. Het drukventiel kan stuk zijn of niet werken.
Heb ik nu een prijs gewonnen :D ??

Zonder gekheid, de oorzaak is gevonden. Dat Nulonspul is er voor bedoeld, dus gewoon de boel in elkaar zetten. Het zou mij niet verbazen als je straks gewoon 4 bar oliedruk hebt bij wat meer toeren en koude motor.

Ik heb wel is eerder gehoord dat een defecte drukbegrenzer de oliefilterpakking eruit drukt.

Mijn Cleon zit bij koude motor stationair op 6 bar, bij warme motor op 2 tot 3 bar. Bij 3000 toeren altijd een streepje boven 4 bar.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168504Bericht BVDP »

reactie gehad van de Nulon vertegenwoordiger:
Beste ,

Wat u me beschrijft na montage van de motor van de renault r4 en de olie druk meting lijkt me volledig normaal. Laat gerust de motor rondgaan op de starter om alzo de olie goed te verdelen in de motor.
Dat de oliedruk bij deze meting aan de hoge kant is, hoeft niet abnormaal te zijn. Eenmaal de motor enkele minuten gedraaid heeft op benzine zal je een "normale " oliedruk krijgen en lijkt me een waarde rond de 3 bar volledig ok.
Als de motor op een laag stationair toerental draait zal deze bij warme motor waarschijnlijk lager liggen dan 3 bar.
Bij het insmeren van de lager schalen en wrijvende delen met de L 90 van Nulon hebt U een goede keuze gemaakt. L 90 is immers een hoogwaardig montage vet met een hele hoge druk-vaste en smerende waarde. De achtergebleven L 90 in de motor zal oplossen en vermengen met de motorolie en uw motorolie nog verbeteren en wrijving verminderen.
Laat bij de eerste start v d motor deze rustig opwarmen en forceer niet met toerental en kracht, maar dat weet u zelf ook wel als mekanieker wellicht.
Succes !


Ik heb gisteren 2 hoofdlagerschalen open gehad en er was inderdaad geen Nulon meer te zien. De lagerschalen zaten ook goed gemonteerd. Niets mis mee op wat minieme krasjes na. Dat leek me het begin van het inlopen van de lagers op de schalen; het roderen dus.
Ook één drijfstang lager geopend en daar een zelfde verhaal. Alles weer netjes dicht gemaakt met een gerust hart. Ik laat het hier bij; de motor gaat niet verder open.
Ik ben er vrij zeker van dat het probleem is op gelost en heb dan ook wat zaken besteld om alles weer te monteren. Komt goed.
Als ie weer loopt laat ik nog wat weten.

Groeten en bedankt voor de hulp en aanmoedigingen, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168508Bericht Bertje »

Klinkt goed allemaal, houd ons maar op de hoogte! Blokje gaat binnenkort prima lopen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168554Bericht BVDP »

Vandaag zijn de onderdelen binnen gekomen. De dichtingen terug gemonteerd en voor ik het tuimelaarsdeksel er terug op zette nog een foto genomen van de extra steun voor de dichting die ik erop had gezet. Die foto hadden jullie nog te goed. Ik heb rubberen dichtingen en toen ik de motor opende merkte ik dat de dichting weg geschoven was en daarom lekte . Zie vroeger in deze draad voor een foto.

Groet, Bart

Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168601Bericht BVDP »

Gisteren de wagen terug gestart. Alles lijkt ok, geen olie meer eronder. Vandaag 40 km gereden zonder problemen. Lijkt dus goed te komen.

Groet, Bart
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168608Bericht RVIER »

@ Bart,

lijkt het allemaal weer goed :-)
Komt er nu ook olie bovenin bij de tuimelaars?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie