motor eruit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168227Bericht BVDP »

Ja, aanhaalvolgorde gevolgd maar om de plaat onder de carb te monteren moeten er twee terug uit. Die zitten er nu weer in.
Vandaag weer wat verder gesleuteld. Toen ik vanmorgen in de werkplaats kwam viel mijn oog op een olieplasje onder de versnellingsbak die ik gisteren had gevuld. Even dacht ik aan een lek aan een van de steekassen maar ik was gewoon vergeten de aftapplug vast te zetten. Ik kon ze nog vlot een toer aandraaien :P
Ook de plaats gevonden van het kleine o-ringetje waarvan boven sprake. Het zit om de CO regel schroef vermoed ik. Daar past het alleszins op. Verder veel bezig geweest met kijken welke kabel boven of onder een andere loopt, waar ze juist liggen en zo. Ik dacht vooraf veel foto's genomen te hebben maar het is soms toch nog zoeken. Ook een nieuwe beugel gemaakt aan de rubbers die het expansievat vasthouden; ik vermoed dat de originele achter gebleven is bij de verzinker.
Over de carburateur ben ik niet tevreden. Eerst geprobeerd om hem te monteren met de dikke dichting boven de plaat (die aan het blok zit met de cilinderkopbouten) maar dan zag ik zelfs geen draadeind waarmee ik de carb vast kon zetten. Er is ook flink wat ruimte tussen de onderzijde van de plaat en het spruitstuk. Toch maar de dikke pakking daar gestoken. Zie foto. Als er iemand toevallig een foto heeft van dit detail bij zijn wagen zie ik die graag verschijnen.
Ook de koppeling gemonteerd en af gesteld. Een erg groot verschil met vroeger. De oude kabel liep stroef en de scharnierende aansluiting op de hefboom vooraan de wagen liep vast. Ook de gaskabel terug gemonteerd en zo geregeld dat de gasklep nu volledig open gaat. Ik twijfel eraan of dat vroeger kon.
Verder de radiator en aanhang toch ook maar wat opgekuist en mooi zwart gemaakt. Nu we toch bezig zijn. :wink:
Hopelijk komt de alternator snel binnen dan kan ik weer verder.

Het olieplasje:
Afbeelding

de carb met de twijfelachtige volgorde van pakkingen en zo:
Afbeelding

zoals ie nu er bij staat:
Afbeelding
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 168228Bericht harbourseal »

Ik kijk komende vrijdag even hoe het bij mij in elkaar zit met de carburateur. Helaas kan ik niet eerder.
Als je mij donderdag een pb doet ter herinnering dan komt het goed.
Verder mooi werk dat je doet.

Edit: ik heb even op mijn restauratie foto’s gekeken.
Wat je gedaan hebt klopt.
Op het spruitstuk een pakking. Daarna het vulstuk/warmte isolator.
Daarna een pakking. Dan het plaatje/hitteschild.
Daar bovenop een pakking en de carburateur.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168230Bericht Bertje »

harbourseal schreef: Wat je gedaan hebt klopt.
Op het spruitstuk een pakking. Daarna het vulstuk/warmte isolator.
Daarna een pakking. Dan het plaatje/hitteschild.
Daar bovenop een pakking en de carburateur.
Lijkt mij ook te kloppen. De metalen plaat werkt dan inderdaad als hitteschild om de uitstraling vanuit het spruitstuk weg te houden bij de carburateur.

Goed bezig!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168240Bericht BVDP »

Problemen met de alternator. Ik had hem binnen gedaan omdat er een lager slecht was. De alternator is niet terug gekomen maar wel een vervanger. Die bleek niet te passen op mijn motor: de beugel kwam ertegen. Probleem is nu dat de oude alternator al verschroot is. Vandaar ff de vraag naar hulp hier.
Ik vermoed dat ik een alternator had zitten voor een 1100cc motor. Als ik in het onderdelen boek kijk herken ik van de 1100 motor al vast de beugel waarmee de alternator op gespannen wordt. Het is bij mijn wagen ook een rechtere beugel, niet de veel krommere die in het onderdelenboek bij de 850 motor staat. Verder is het verschil tussen de twee alternatoren ook zeker dat het bevestigingsoog voor de beugel bij de 1100 motor op 70 graden van de as ander-oog-as-alternator zit en bij de 850 motor op 20 graden. Wat ik ook zeker weet is dat de bevestigingsbeugel onderaan (aan de motor geschroefd)waar de alternator op komt +/- 65 mm lang is, er een bout van 10mm door gaat en het een 50A alternator was.
Zijn er nog verschillen? Ik heb dus mijn oude alternator niet meer om te vergelijken.
Hieronder wat foto's die ik genomen heb voor demontage van de oude alternator: 1100cc alternator of 850 cc of er wat tussen in?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

850 cc alternator uit het onderdelenboek:
Afbeelding

1100 cc alternator uit het onderdelenboek:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168241Bericht Bertje »

Jammer, lagers zijn prima zelf te vervangen.

Over verschillende types dynamo's: Harry (Voormalig Steunpunt NO) heeft wel eens wat geschreven over verschillen in draairichting, dit komt doordat de 1108 en de 845 andersom draaien. Daardoor kan het ventilatortje op de poulie minder koeling geven als je de verkeerde dynamo monteert. Op de tekeningen uit het handboek is te zien dat de schoepen idd gespiegeld zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168242Bericht BVDP »

Betekent dit dat als ik de poulie en schoepen verwissel het wel kan of is de draairichting verder nog van belang?
Ik heb geprobeerd de schoepen op mijn foto's te vergelijken met de tekeningen eronder en dan lijkt me of ik inderdaad de 1100 cc uitvoering heb. Of vergis ik me? Ondertussen via PM van JoReno foto's gekregen van zijn alternator. De beugel bovenaan is zeker anders dan bij mij was en ik vermoed ook de alternator zelf.
Bart
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 168244Bericht Okido »

Zoals Bert zegt, ze kunnen beide kanten op draaien. Alleen de schoepen verwisselen voor de koeling.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168245Bericht BVDP »

Eens wat dieper in het alternatorverhaal gedoken. Een 1100 motor heeft een klokwijs draaiende alternator, een 850 tegenwijzerzin. Als ik kijk naar alternators op foto's voor een 850 merk ik dat mijn vorige alternator voor een 1100 was. De koelschoepen staan al vast de verkeerde richting uit, het tweede bevestgingsoog staat op zeker meer dan 20 graden en beugel is niet de correcte voor een 850. Ik heb al dikwijls gemerkt dat aan mijn wagen prutswerk geleverd is voor ik hem kocht en vermoed dat dit hier weer onder kan geklasseerd worden. Waarschijnlijk is de oorspronkelijke alternator ooit vervangen door een van een 1100cc motor die nog op het schap lag.
Ik heb de wagen al tien jaar en de alternator heeft tot nu toe nooit problemen gegeven. Het links of rechtsom draaien lijkt dus niet zo belangrijk te zijn. Ik heb de laatste dagen wat websides af gegaan die alternators voor R4 aanbieden en zie daar ook de koelschoepen soms naar links en soms naar rechts wijzen voor een 1100 en een 850. Een allegaartje dus. De duurdere merken zitten wel goed en geven ook de draairichting aan.
Hoe nu verder? Ik heb niet de juiste beugel voor de alternator die ik heb of , andersom, niet de juiste alternator voor beugel die ik heb. Koelschoepen zijn sowieso niet goed. Simpelste oplossing lijkt me alles terug origineel maken. Geleverde alternator dus terug naar leverancier en een andere laten leveren met de juiste koelschoepen er op en een beugel aanschaffen. Voor de laatste graag reactie. ik zet het ook op de 'te koop gevraagd'site.
Gaat weer ff duren vooraleer dat allemaal weer goed komt :cry:

Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168308Bericht BVDP »

Weer wat verder. De alternator en beugel is door Harry geleverd; helemaal origineel weer dus. De bedoeling was om de alternator te demonteren en wat netjes te maken zodat ie niet te scherp afsteekt tegen de rest van de motorruimte :roll:
Bij het demonteren vast gelopen op solduur van 3 draden die ik niet los kreeg. Iemand hier die weet of dat echt moet of er een andere manier van demonteren is? De alternator gereinigd en terug gemonteerd. De beugels en bouten en zo gespoten. Dat moet ooit nog verzinkt worden.
Voor de rest gewoon verder op gebouwd. Radiator gemonteerd en gevuld. Geen plasje te zien dus dat lijkt goed tot nu toe. Wel vergeten het verlengdraadje van de oliesensor te monteren voor ik de motor monteerde. Na wat gefriemel kwam het goed.
De schakelpook zit er ook terug in. Een héél erg groot verschil met voorheen. Je merkt dat er heel wat speling van het schakelmechanisme af is.
In het weekend weinig tijd maar toch maar proberen om wat verder te doen. Met de eindmeet in zicht wordt het steeds leuker. Hopelijk volgt er geen afknapper meer.
Wat foto's van hoe ie er nu bij staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168318Bericht BVDP »

Vandaag wat verder gedaan. Veel zoekwerk hoe kabels en draden nu precies lopen, welke klemmen er waar op zitten en zo. Ik heb 2 klemmen over waar ik niet van weet waar ze horen. Bij de plastiek kabelbinder had ik genoteerd 'naast handremhefboom' maar op foto's zie ik niet waar ze dan wel zou zitten. Advies voor beide klemmen is dus welkom. De rechtse handremkabel heb ik achter de koppelingskabel gebracht. Dat zat vroeger ervoor en gaf veel beschadiging aan de kabelmantel. Geen idee hoe ie origineel ligt.
De aardingspunten van de voorste verlichting heb ik ook gewijzigd. Het origineel lijkt me niet echt goed, zeker als het een keer los geweest is.
Verder nog een foto van hoe ie nu staat. Als ik morgen nog wat verder kan doen en alles wat meevalt moet ik de motor kunnen starten.

Groet, Bart
de resterende klemmen. Wie weet waar ze horen?
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 168319Bericht Hanz »

Đie plastic klem geleidt de kabel van de RV-verlichting langs de onderrand van de motorkap.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 168323Bericht harbourseal »

Zo een zelfde plastic clipje zit ook tegen het schutbord om de kabelboom achter de motor langs te leiden.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168334Bericht BVDP »

Ondertussen ook de foto's bekeken van de motorkap en schutbord maar de klem niet gevonden. Ik zou denken dat er een grote bundel kabels of zo in hoort, groter dan wat een normale kabelklem aan kan. Geeft eigenlijk niet zo veel.
Gisteren veel geluk gehad. In de voormiddag even gesleuteld en oa de motorkap terug geplaatst. De scharnieren onderaan aan gedraaid en toen ik terug op stond even op de motorkap gesteund. Ik hoorde een klik en besefte meteen dat het ontgrendelingsmechanisme (dat stangetje dat naast de pook uit komt)nog niet gemonteerd was en de motorkap dus in het slot was gekomen. Niet goed dus. Even na gedacht en maar besloten vooraan de scharnieren terug los te maken, de motorkap daar wat op te tillen en de grill dan proberen te verwijderen en zo aan het sluitmechanisme te geraken. Ik was aan de derde bout van de grill bezig toen ik terug een klik hoorde: het sluitmechanisme sprong terug open. Het zal niet echt vast gezeten hebben vermoed ik. Geluk gehad dus.
Iemand een idee hoe het praktisch wel kan om de kap te openen zonder ontgrendelingsmechanisme?
Ik merkte ook dat de kap net de bumper raakte. Dat is dus het volgende werkje. Als dat klaar is kunnen de binnenschermen er terug in en wielen eronder. Dan starten of toch proberen...

Groet, Bart
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: motor eruit?

Bericht: # 168340Bericht Tweety »

BVDP schreef:
Iemand een idee hoe het praktisch wel kan om de kap te openen zonder ontgrendelingsmechanisme?
Ik zou het slot er uit halen tot dat je het open kan maken.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168377Bericht BVDP »

Afgelopen weekend weer wat tijd gehad voor de 4. Zaterdag de bumper zo gestelt dat de geopende motorkap nog vrij zat. Wat zoeken om de juiste stand van alle beugels te vinden maar toch gelukt. De binnenwielschermen terug gemonteerd en nog wat kleiner prul. Ondertussen de batterij goed op geladen. Die uiteindelijk gemonteerd en de motor proberen te starten maar zonder succes. Zondag nog wat verder gezocht en gemerkt dat mijn benzinepomp geen benzine gaf. Ik had er het isolatiestukje terug tussen gezet omdat ik vermoedde dat de pomp zo rechtstreeks op het blok wel eens warm kan worden en zorgen voor de benzine die na een rit wel eens uit de carb liep. Eens een oude (lekkende) pomp terug geplaatst en die werkte wel. Dan de goede teruggezet zonder plaatje en ook die werkte. Daar moet dus nog wat aan gebeuren want ik wil het isolatieplaatje er echt wel tussen.
Na wat proberen en de verdeler wat te verdraaien startte de motor. Ik stond met de wagen in de garage dus maar direct de wagen buiten gereden. Uitgestapt en gezien dat er een goede vierkante meter olieplas in mijn garage lag en ook gemerkt dat er olie lekte onder de wagen. Motor gestopt en wat gezocht. Op het eerste zicht leek het dat de oliefilter niet goed vast stond. Ik heb hem waarschijnlijk handvast gezet en verder niet. De filter nu goed vast gezet en nog een uurtje bezig geweest met de olie op te kuisen. Vanavond terug wat olie halen en morgen eens zien of er verder nog wat mis is. Ik vermoed dat het enkel de oliefilter was in combinatie met een flinke oliedruk. Komt weer goed dus.
Hieronder nog enkele plaatjes van mijn toch wel mooie motor :roll: en de benzinepomp zonder isolatiestuk.

groet, Bart

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie