motor eruit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

motor eruit?

Bericht: # 165891Bericht BVDP »

Mijn huidig project (geen R4) loopt voorlopig naar een einde dus bezig met het plannen van hetvolgende. Ik zou de 850 cc motor van mijn TL eruit willen halen om wat klussen aan te pakken.
1) de koppeling slipt af en toe. Dat is al enkel jaren aan de gang maar wordt stilaan erger. Ik vermoed dat er olie op de koppelingsplaat komt. Als de plaat echt versleten was zou ik er geen 10.000 km per jaar mee gedaan hebben de afgelopen jaren lijkt me. De olie kan komen van de versnellingsbak of motor. Eén van de twee heeft geen dichtingsring; ik dacht de motor. Ergens heb ik eens een draadje gezien van iemand die er een dichting had op gemaakt. Kan een engels of frans of duits geweest zijn, geen idee. Me al suf gezocht maar ik kan het niet meer vinden. Iemand een idee?
Ik heb het probleem van de slippende koppeling hier al eens aan gekaart en dacht dat het op gelost was met het smeren van de kabel. Niet dus. viewtopic.php?f=2&t=17296
2) de koppelingsplaat en drukgroep vervangen, preventief na 170.000 km lijkt me niet overbodig
3) alle dichtingen naar buiten vervangen. Carter, kleppendeksels, waterpomp en al wat er nog zit met ook de dichtingsringen. Dit voor motor en versnellingsbak. Versnellingsbak dus ook de dichtingen naar de steekassen. Motor lekt op verschillende plaatsen, ook altijd smurrie rond de stop op het kleppendeksel. Carterventilatie slang is open.
4) olieaftapplug motor vervangen want ze lekt altijd wel iets, ook met nieuwe dichtingsring. Motor ook wat opfrissen, kettingspanners eens bekijken en zo.
5) de carburateur is enkele jaren geleden verwisseld met een NOS exemplaar. De dichtingen zijn echter blijkbaar niet echt goed meer dus daar moet een nieuw setje op.
6) de eigenlijke reden waarom het blok eruit gaat. Ik vermoed dat de klepsteelgeiders/afdichtingen lek zijn. Ik krijg al enige jaren opmerkingen dat er blauwe rook is als ik vertrek. Met choke op zou ik eventueel zwarte (te veel benzine) of witte (condens dat verdampt) verwachten. Ook als ik al rijdend wat gas los en dan optrek zou er blauwe rook te zien zijn. Zelf nog niet gezien natuurlijk omdat ik rij (ehh) maar af en toe meen ik wel wat te zien in mijn achteruitkijkspiegel. Ik moet geen olie bijvullen tussen twee beurten (5000 km). Dit zijn natuurlijk maar aanwijzingen. Kent een iemand een methode om wat te meten, eventueel zonder de kop te demonteren? Compressietest heb ik al gedaan en is goed. Kleppen en zuigerveren dus in orde. Kan door het lek zijn van de klepsteelgeleiders de druk in het carter ook oplopen, wat dan weer een verklaring kan zijn voor het olie uitstoten aan de koppelingsplaat of is dat wat ver gezocht? De motor is enkele jaren geleden erg heet geweest. Achteraf zat het schoepenrad van de warterpomp los, thermosstaat stuk, radiator lek,…. Een hele reeks problemen die terug te brengen zijn naar het heet worden. Mijn vermoeden is dat de klepsteelgeleiders toen ook flink te lijden hebben gehad.
Iemand bedenkingen of raadgevingen hierbij?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 165892Bericht Bertje »

1) Bij zeer oude R4s zit er geen keering bij de nokkenas, de olie wordt daar in het blok gehouden door een of andere spiraalvormige groef die de olie als het ware terug naar binnen pompt als de as draait. Over welke bouwjaar hebben we het bij jou?
2) Kan geen kwaad, maar is pas nodig als het frictiemateriaal tot op de klinknagels versleten is/ als de drukgroep de dunner wordende koppelingsplaat niet meer voldoende kan inklemmen
3) Ik zou met name ook aan nokkenaskeerring denken (denk dat die wel al gewoon op jouw blok zit) en krukaskeerring. Keeringen van aandrijfassen: intern veertje wat inkorten, zie viewtopic.php?f=2&t=16333&p=156618" onclick="window.open(this.href);return false;
4) Zou met nieuwe dichtingsring gewoon goed moeten zijn. Weet je zeker dat de aandrijfaskeerringen niet gewoon wat zweten, en dat die olie uiteindelijk op de aftapplug komt (laagste punt)?
5) Welke dichtingen? Papieren pakkingen?
6) Weet niet zeker of je dat bedoelt, maar wil je klepseals gaan aanbrengen? Zou ik even goed over nadenken, de klepstelen krijgen dan minder smering, wat uiteindelijk juist tot problemen en lekkage kan leiden. Is al een en ander over geschreven op dit forum, zie o.a. viewtopic.php?f=18&t=16624&p=162485&hil ... ls#p162485" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 165893Bericht BVDP »

Ik heb een 850cc motor van 1986, vrij modern dus (uhh)
1)Ik bekijk het wel als de motor eruit is welke dichtingen er op zitten. Is er wat te doen aan de as(sen) waar de spiraalachtige groef op zit?
3)dit topic had ik ook al gevonden. Best wel handig zo'n forum
4)er zit een kleine beschadiging op het dichtingsvlak van de plug. Het is dus afdraaien of een nieuwe. Aandrijfasdichting rechts lekt. Er hangen druppels aan dus iets erger dan zweten.
5)zeker de dichting van de vlotterkamer en de ring van de . Ik koop een setje en vervang alles wat kan. Er lekken verschillende dichtingen; te veel om alles op te noemen.
6)Seals gaan er niet in, enkel de klepsteelgeleiders (wat een woord) verdenk ik ervan versleten te zijn. Daar zoek ik nog een manier om dat te testen zonder de kop te demonteren. De draad waarnaar je refereert kende ik nog niet.
Bedankt voor je opmerkingen.

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 165897Bericht Bertje »

1) Nvt bij jouw bouwjaar.
3) Inderdaad. Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=2&t=14207" onclick="window.open(this.href);return false;
4) Punt blijft dat de lekkage feitelijk de aandrijfaskeerring kan betreffen
5) Hmmm, vreemd, misschien geen A-kwaliteit geweest dan?
6) Lijkt me lastig met de kop er nog op. Je kunt eens een klep op tuimelen zetten, zodat de klepzitting geen wrijving meer geeft, en dan proberen de steel te draaien om eventuele speling te voelen. Lijkt me niet gemakkelijk. Maar als t olieverbruik niet excessief is (en dat is t niet, want je kunt 5000 km zonder bij te vullen), dan zou ik me er geen zorgen over maken. Het blijft oud spul zonder motormanagement, dus je zult altijd wel wat onvolledige verbranding hebben.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 165948Bericht RVIER »

) de eigenlijke reden waarom het blok eruit gaat. Ik vermoed dat de klepsteelgeiders/afdichtingen lek zijn. Ik krijg al enige jaren opmerkingen dat er blauwe rook is als ik vertrek. Met choke op zou ik eventueel zwarte (te veel benzine) of witte (condens dat verdampt) verwachten. Ook als ik al rijdend wat gas los en dan optrek zou er blauwe rook te zien zijn. Zelf nog niet gezien natuurlijk omdat ik rij (ehh) maar af en toe meen ik wel wat te zien in mijn achteruitkijkspiegel. Ik moet geen olie bijvullen tussen twee beurten (5000 km). Dit zijn natuurlijk maar aanwijzingen. Kent een iemand een methode om wat te meten, eventueel zonder de kop te demonteren? Compressietest heb ik al gedaan en is goed. Kleppen en zuigerveren dus in orde. Kan door het lek zijn van de klepsteelgeleiders de druk in het carter ook oplopen, wat dan weer een verklaring kan zijn voor het olie uitstoten aan de koppelingsplaat of is dat wat ver gezocht? De motor is enkele jaren geleden erg heet geweest.
Ik ben bang dat de olieschraapveren defect zijn. Dat de compressie goed is zegt niets over de olieschraapveren :-(. Ook bij een goede compressie (heb je die ook goed gemeten? het gaat met name om de snelle opbouw van de druk in 2-3 slagen- en minder om de einddruk) heb je nog relatief veel doorblaasgas (tussen zuiger en cilinderwand) dat zorgt voor een drukverhoging in het carter. Je zou de restrictie uit de carterventilatieslang kunnen halen (de druk gaat dan omlaag) en het gas in een pot/olieafscheider omleiden. Het olierijke carter gas gaat dan niet meer naar de carburateur en wordt niet meer verbrand--> weg blauwe walm?
Ik heb dit fenomeen ook wel eens gehad en met een andere kop geen verbetering :-(

Er is overigens en lektest. Las op het metalengedeelte van een bougie een luchtnippel. Je draait de "bougie" in een cilinder die je wilt onderzoeken. Met de auto in de versnelling zorg je dat de zuiger in het bovenste dodepunt staat met beide kleppen dicht. Laat hem in de versnelling staan en zet hem nu op de handrem!. Als je luchtdruk op de bougie zet ga je luisteren: sissen uit de uitlaat-->uitlaatklep lekt, niet ok ; sissen in de carb--> inlaatklep lek, niet ok ; sissen in het carter-->is ok

Als je de vier cilinders na elkaar test weet je in ieder geval of hij overal helzelfde lekt.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 165993Bericht BVDP »

Even stilletjes geweest. Problemen met de alternator van een andere oldtimer maken dat ik daar eerst aan moet werken en daar dus de schaarse vrije tijd die ik er voor heb gaat inzitten. Ik kom hier op terug.

Groeten, Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167079Bericht BVDP »

Terug bezig met de 4. Vanavond eens wat ATF olie halen en bij de motorolie kappen. Dan de rest van de week er nog mee rijden zodat ik een 60 tot 80 kilometer ermee gebold heb. Olie er dan uit en even doorspoelen met verse olie. Die er dan weer uit zodat de motor eruit kan. Dat zou voor het weekend zijn.
Ondertussen ook al wat spuitbussen op kleur laten maken om de motorruimte weer netjes te maken.
Op de sleuteldag in Son met Fons de lektest gedaan. Het leek allemaal wel normaal. Geen grote lekken gevonden. Als de motor er uit is misschien langs onder de zuigers er eens uit halen. Daar ben ik nog niet uit.
De wagen is in september ook nog gekeurd. Niets aan de hand buiten een cardanhoes met een scheurtje. Die heb ik voorlopig wat strakker getrokken zodat ie terug dicht is. Ook het vet wat aangevuld. Bij op de planning dus; cardanhoezen vervangen en cardanassen een lijkje verf geven. Wordt een flinke lijst ondertussen maar de wagen gaat voor het eerst sinds ik hem heb (10 jaar) in een winterstop. Tijd genoeg dus.

Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167093Bericht BVDP »

Deze namiddag met de 4 bezig geweest. Ik had al 70 kilometer met de ATF olie als supplement gereden. Nog eens 20 bij gedaan om hem terug goed warm te krijgen en dan direct af getapt. Mooie zwarte olie zonder brokken :P . Dan terug verse olie op gedaan en weer 15 kilometer gereden en terug af getapt. Dit maal ook de versnellingsbakolie verwijderd.
Dan begonnen met de demontage. Motorkap als eerste verwijderd dat scheelt flink in de bereikbaarheid van de rest. Hieronder wat 'sfeerfoto's'.
Ook nog wat roest gevonden in de motorkap en onderaan het linkse voorscherm.
Morgen sleutel ik verder en hoop dan de motor er uit te hebben.
Opmerkingen zijn welkom :roll:
Eerste twee foto's tonen een gedeelte van de olielekken en het lekken van de carburateur
Afbeelding
Afbeelding
Zoals ie er nu bij staat:
Afbeelding
Afbeelding
Nog ontdekte roest:
Afbeelding
Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167104Bericht BVDP »

Vandaag zoals gepland verder gegaan met demonteren.
Eerst de assen er onder uit gehaald. Omdat ik bovenste, onderste en stuurkogelgewrichten ga vervangen moest ik niet te veel letten op het te kunnen hergebruiken. Wel één boutje van het rechtse bovenste gewricht dat niet mee wilde. Wat geprobeerd en uiteindelijk af geslepen. Assen gedemonteerd en alles terug vast gezet om de wagen terug op z'n wielen te kunnen zetten.
Dan de voorste bumper weg gehaald. Die wil ik samen met de achterste vervangen door een gepoedercoat exemplaar. Daarna de tellerkabel maar die willde niet los komen; de kabel zelf dus. Een laatste poging gedaan voor ik hem door wilde knippen en toen schoot ie los. :P
Daarna het gebruikelijk werk, koppelingskabel, handerem (wordt ook gepoedercoat net als de rest wat nodig is), carburateur, alternator, enz...
Dan motorsteunmoeren verwijderd en versnellingsbak ondersteund om de voorste steun te kunnen verwijderen. Alles nog eens na gelopen op draadjes die nog niet los waren en toch nog wat gevonden.
Motortakel geïnstalleerd met balancer en voorzichtig blok en versnellingsbak er uit gelift. Die balancer is echt wel handig.
Met de motor in de takel spruitstuk er af gehaald, waterpomp en motorsteunen.
Bij het spruitstuk zag ik dat er olie zat in de aanvoerkanalen. Niet goed dus. Moet van de carburateur komen lijkt me. Die is vanbuiten echt smerig en ik zie niet goed in van waar dat kan komen. Graag jullie meningen dus hier even ventileren over die twee punten. Over de rest mag natuurlijk ook (ehh)
Versnellingsbak er ook af gehaald en de koppelingsplaat. Die is nog 5.8 mm dus best vervangen. vliegwiel en drukgroep zit echt onder de olie. Aan de aansluiting van de as aan de motorkant is ie echter droog. Ik heb de indruk dat er zeker olie van boven naar beneden loopt en zo op de koppeling.
Wat foto's van mijn werkzaamheden en de olievervuiling:
een maal de steekassen eruit zijn zie je pas hoeveel smurrie er hangt door het lekken
Afbeelding

De carburateur; iemand een idee hoe ie zo vuil kan worden en van waar dat komt?
Afbeelding

Los :wink:
Afbeelding

Oliesporen:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door BVDP op za okt 14, 2017 8:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167105Bericht BVDP »

En nog
Afbeelding

Olie in de inlaatkanalen; beide dus maar de tweede foto is niet zo duidelijk:
Afbeelding

Vliegwielkant is droog:
Afbeelding

Versnellingsbakkant daarentegen......
Afbeelding

En nog een 'leeg gevoel' sfeerfoto
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 167116Bericht Bertje »

Ik vind het eerlijk gezegd niet heel dramatisch... Hoeveel olie verbruikt het blok eigenlijk? Want dat is een maat voor hoe ernstig de situatie is, niet hoeveel (oude) olie en viezigheid er eventueel op het blok zit... Je schrijft dat je 5000 km kunt rijden zonder bij te vullen...?
BVDP schreef:Bij het spruitstuk zag ik dat er olie zat in de aanvoerkanalen. Niet goed dus. Moet van de carburateur komen lijkt me.


Zou dit niet gewoon olienevel uit de carterdampen kunnen zijn, die aangevoerd wordt vanuit de carterontluchting? Hoe zit het eigenlijk met het carterontluchtingsslangetje dat aangesloten zit op het spruitstuk? Hier zit een gecalibreerd doorlaatje in dat wel eens wil verstoppen. Feitelijk maakt dit slangetje deel uit van de carburatie, maar ik heb het idee dat het ook helpt om sludge af te voeren uit de dikkere carterontluchtingsslang, waardoor je carb minder vervuilt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167119Bericht BVDP »

Zelf ook al enkele ideeën gehad:
1) extra veel olie naar de carb door de dunnere olie omwille van de ATF toevoeging de laatste 100 kilometers?
2) lektest was goed, compressietest was goed, CO is goed te regelen en op 5000 km gaat het oliepeil van maximum naar minimum op mijn peilstok. Dat is 1 liter als ik me niet vergis. Inderdaad dus niet dramatisch.
3) ik heb geen idee of het er niet normaal zo uit ziet of net niet. Iemand daar ervaring in?
4)Er zit een restrictie in de slang die van de carterontluchting naar spruitstuk gaat maar of het gaatje daarin nog open is moet ik checken. Als het dicht is gaat alle carterontluchting langs de carb. Klopt dat?

De carb zelf heb ik nader bekeken en er lijkt wat mis met de dichtingsring van de aansluiting van de benzineleiding.

Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 167131Bericht Bertje »

BVDP schreef: 3) ik heb geen idee of het er niet normaal zo uit ziet of net niet. Iemand daar ervaring in?
Ehm... Wat bedoel je met dit punt 3)?

Wat slangetje met restrictie betreft: inderdaad gaan dan alle carterdampen via de carburateur. Maar zoals gezegd is dit slangetje ook deel van de carburatie, het vormt een bypass van lucht langs de gasklep en heeft een eigen benzinetoevoertje voor stationairloop. Als dit slangetje verstopt is gaat de motor stationair heel "hoekig" draaien. Even checken dus of het slangetje door te blazen valt (en of het pijpje op het spruitstuk niet verstopt is).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167174Bericht BVDP »

Vandaag nog wat poetswerk gedaan naast het verwijderen van de keering van de versnellingsbak. Ook ff de nokkenaspoulie verwijderd. Zie foto's.
Er hangt zoveel olie dat het moeilijk te zeggen is waar ie van komt. Het kleppendeksel is zeker een van de lekken want dat zit bovenaan en net eronder hangt op verschillende plaatsen olie.
De nokkenas weet ik niet. Zie foto. Zit hier trouwens een dichting of is daar de spiraalvormige groef? Morgen verder met poetsen en even kijken naar de krukas. Ik heb het vliegwiel al los gemaakt en daarachter is nog een 'droge' plaats te zien waar dus geen olie hangt. Het lijkt er dus op dat de krukas niet lekt. Zit daar trouwens een dichting? Ik zie niet zo direct wat maar morgen moet dat duidelijker worden.
Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167244Bericht BVDP »

vandaag wat verder de motor uit elkaar gehaald. Begonnen met het kleppendeksel en al direct een reden waarom er een lek was aan de distributiezijde: pakking zat niet goed (1ste foto).
Dan de kop eraf gehaald en gemerkt dat er erg veel koolaanslag zat op de zuigers (foto 2). De cilinderbussen hebben geen stootrand. Wel koolaanslag bovenaan maar als je dat verwijderd en met je vingergel voelt, voel je geen overgang. Goed dus.
In de koelkanalen naast de cilinderbussen zat een hoop smurrie. Geen ijzer want een magneet trok het niet aan en ook geen rubber. Ik vermoed dat het een restant is van spul dat ik jaren terug in het koelwater kapte om een klein lekje in de radiator te dichten. (foto3). Echt veel erin. Ik vermoed een soeplepel of zes.
Verder gedemonteerd dus ook nokkenas en ook de zuigers. Die zien er erg vervuild uit. Foto 4. Ik heb een bovenste zuigerveer er af gehaald en die in de cilinderbus geplaatst en de opening gemeten. Dat was tussen 0.5 en 0.6 mm. Uit mijn brommersleuteltijd weet ik dat het daar maximum 0.4 mag zijn. Ik moet eens nagaan hoe het bij een R4 gedefinieerd wordt.
Graag commentaar (ehh)
Volgende stap is vooral poetsen en meten. De kop gaat binnen om gecontroleerd te worden.

Groeten, Bart
foto 1
Afbeelding

foto 2
Afbeelding


foto 3
Afbeelding


foto 4
Afbeelding
Plaats reactie