Project 4L 2000
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Project 4L 2000
Ik kom een heel eind in de buurt met de Clio RS velgen... maar blijf toch heel dicht bij de originele R4 koets, wat ook de bedoeling is....
Re: Project 4L 2000
@ Jeffrey
Waarom snijd je de koets niet overlangs door en zet er over de hele lengte 15-20 cm tussen ?
Je kunt ook (in ieder geval voor de motorkap) aan weerzijden een stukje aanlassen. Mogelijk is een flipfront van schermen, verbreders en motorkap nog gemakkelijker
Is (denk ik) minder werk en ziet er beter uit
vr gr Fons
Waarom snijd je de koets niet overlangs door en zet er over de hele lengte 15-20 cm tussen ?
Je kunt ook (in ieder geval voor de motorkap) aan weerzijden een stukje aanlassen. Mogelijk is een flipfront van schermen, verbreders en motorkap nog gemakkelijker
Is (denk ik) minder werk en ziet er beter uit
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Project 4L 2000
Een hele goede suggestie, echter ik wil het originele R4 model zo min mogelijk aantasten en hopelijk beperken tot alleen een vloeiende aanpassing en verbreding van de 4 zijschermen en gezien de breedte van de donor , een brede drempel.
Het platform is hetzelfde , zoals bij de V6, dus de koets rust binnen de maten, echter de wielbasis en breedte is gelukkig minder, waardoor de verbreding meer in harmonie zal zijn, ook de wielbreedte enz.
De Franse Gumball R4L 3000 zijn toentertijd gegaan voor een polyester R5 bodykit, wat ik zelf heel jammer vind omdat je daarmee toch het originele R4 model uit verhouding haalt en geen geleidelijke harmonie.
Hopelijk kan ik dit wel bewerkstelligen.
Heb het nu ook daadwerkelijk nagemeten en ben met het ontwerp (uiteraard nog op tekening) heel tevreden.
Het interieur blijft het Clio RS interieur en sluiten de R4 deuren ook goed aan, temeer daar deze smal zijn.
Het dashboard moet wel aan weerszijden ingekort en aangepast worden...
Voorlopig bezig met de donor....engine upgrade...motor en bak gaan er toch uit, dus deze ondervinden een revisie en meer vermogen.
Het platform is hetzelfde , zoals bij de V6, dus de koets rust binnen de maten, echter de wielbasis en breedte is gelukkig minder, waardoor de verbreding meer in harmonie zal zijn, ook de wielbreedte enz.
De Franse Gumball R4L 3000 zijn toentertijd gegaan voor een polyester R5 bodykit, wat ik zelf heel jammer vind omdat je daarmee toch het originele R4 model uit verhouding haalt en geen geleidelijke harmonie.
Hopelijk kan ik dit wel bewerkstelligen.
Heb het nu ook daadwerkelijk nagemeten en ben met het ontwerp (uiteraard nog op tekening) heel tevreden.
Het interieur blijft het Clio RS interieur en sluiten de R4 deuren ook goed aan, temeer daar deze smal zijn.
Het dashboard moet wel aan weerszijden ingekort en aangepast worden...
Voorlopig bezig met de donor....engine upgrade...motor en bak gaan er toch uit, dus deze ondervinden een revisie en meer vermogen.
Re: Project 4L 2000
Het doet het superleuke R4 model geen goed , als de uitbouw niet in verhouding is met de breedte van de koets en zie je de verhouding het beste aan de achterzijde, maar ook aan de zijkant met (alweer naar mijn mening ) te grote maat wielen enz.
Nu had ik al niet voor de V6 gekozen, zonde en duur en veel te apart om te verzagen en past de RS niet alleen qua maten, maar ook in het budget....als er al sprake is van... uiteindelijk met de aanschaf Clio en R4, na de motorrevisie, enigine upgrade, chop en laswerk, aanpassingen, plaat-, plamuur- en spuitwerk enz....kun je ook een mooie wagen voor aanschaffen, maar ....niet zo leuk en apart,
Ik probeer met de RS keuze en het ontwerp een aanspreekbaarder geheel te maken .
Nu had ik al niet voor de V6 gekozen, zonde en duur en veel te apart om te verzagen en past de RS niet alleen qua maten, maar ook in het budget....als er al sprake is van... uiteindelijk met de aanschaf Clio en R4, na de motorrevisie, enigine upgrade, chop en laswerk, aanpassingen, plaat-, plamuur- en spuitwerk enz....kun je ook een mooie wagen voor aanschaffen, maar ....niet zo leuk en apart,
Ik probeer met de RS keuze en het ontwerp een aanspreekbaarder geheel te maken .
Re: Project 4L 2000
Hmmm in de gumball uitvoering zou wel eens een W16 passen of is dat niet de essentie van een R4 4x4
Ik ben het absoluut eens dat alles wel in de juiste proporties moet blijven!
Ik ben het absoluut eens dat alles wel in de juiste proporties moet blijven!
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Project 4L 2000
De donorwagen voor de R4L Gumball is de Clio V6 phase 1 en heeft achterwielaandrijving, dus geen 4x4 ....en is door de aanpassingen, versterkingen, subframe enz een kleine 300 kg zwaarder en is niet echt heel veel sneller dan de 2 Liter. Door de versterking, ook aan de midsectie, structureel gebonden en kan ik juist de R4 koets meer
behouden.
Trouwens een hele mooie te koop : http://www.thecoolcars.nl/renault-clio-v6/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anderzijds vind ik hetzelf een beetje vloeken in de kerk, als ik geen Renault gebruik, als ik een modernere R4 wil. Dus ja een W16 past niet in deze en zou ik toch eeder gaan voor een Renault motor en ......die zijn klasse !tot aan de F1...
Zo is de R4 van de film Rien à dèclarer, eentje die gebouwd is op Citroen BX GTi basis...tja....en vind ik.. ook deze niet in verhouding.
behouden.
Trouwens een hele mooie te koop : http://www.thecoolcars.nl/renault-clio-v6/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anderzijds vind ik hetzelf een beetje vloeken in de kerk, als ik geen Renault gebruik, als ik een modernere R4 wil. Dus ja een W16 past niet in deze en zou ik toch eeder gaan voor een Renault motor en ......die zijn klasse !tot aan de F1...
Zo is de R4 van de film Rien à dèclarer, eentje die gebouwd is op Citroen BX GTi basis...tja....en vind ik.. ook deze niet in verhouding.
Re: Project 4L 2000
De zoektocht beperkt zich niet alleen tot de R4 koets, maar ook naar de engine upgrade parts voor de Clio RS om tot een betaalbare goede snelle donorwagen te komen, waarbij ik naast een ander motormanagement, nokkenas, lichte vliegwiel enz....ook een dubbele uitlaat een must vind. Deze zit standaard vanaf uitvoering Clio II fase 2, echter ik heb gekozen voor het uitlaatsysteem van een RS3 type (uitlaatdemper met twee uitlaateinden op de hoeken ) en kon een goede gebruikte aankopen, waarbij de vorige eigenaar een K-Tec exhaust heeft geplaatst...lucky me...
Dus voorlopig zoet met de donor 2 liter motor.
Dus voorlopig zoet met de donor 2 liter motor.
Re: Project 4L 2000
Wordt een mooi project, Jeffrey!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Project 4L 2000
Uit nieuwsgierigheid: doet zo'n dubbele uitlaat (of misschien vooral de andere demper) wat in vermogenstoename?
Re: Project 4L 2000
Zelf heb ik voor het RS III system gekozen, enerzijds performance en.....sound! Geloof niet zozeer aan een hele grote toename van het vermogen, alles helpt, maar er is al heel veel gedaan door de Renault specialisten om uit dit blokje optimaal vermogen uit te halen en zal het bij wat subtiele en weer wat modernere aanpassingen blijven. Er zit nu dan ook het verbeterde uitlaatspruitstuk op van de 182 type met nog meer flow en de kat zit gelukkig een eind hiervandaan, dus reeds optimaal.
Ik wil geen katvervanger en iniedergeval niet de standaard uitlaat met zo'n extra pijp er aan gelast....
Ik wil geen katvervanger en iniedergeval niet de standaard uitlaat met zo'n extra pijp er aan gelast....
Re: Project 4L 2000
Naast de kitcar drukte .....eindelijk een begin gemaakt van het verwijderen van de R4 koets
van het chassis....
volgende stap is de chop chop van de Clio.....
van het chassis....
volgende stap is de chop chop van de Clio.....
Re: Project 4L 2000
Chop, chop and fit...... Eerst de bovenkant van de Clio er af geflext, alleen het nodige om de gehele R4 body op
het onderstel te plaatsen en in tegenstelling tot de Gumball 3000 , zoveel mogelijk met behoud van de R4 model/vorm en de bodemconstructie van de Clio om het geheel samen te stellen, lassen enz.
het onderstel te plaatsen en in tegenstelling tot de Gumball 3000 , zoveel mogelijk met behoud van de R4 model/vorm en de bodemconstructie van de Clio om het geheel samen te stellen, lassen enz.
Re: Project 4L 2000
Ben benieuwd naar de tussenresultaten straks!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 367
- Lid geworden op: za jan 25, 2014 12:44 am
Re: Project 4L 2000
wat heb je met het chassis gedaan? Van de 4 doe je dat niet weg?
eventueel ben ik ook op zoek naar een plaatstalen achteras die vaak onder de savane zit
mvg sander
eventueel ben ik ook op zoek naar een plaatstalen achteras die vaak onder de savane zit
mvg sander
Re: Project 4L 2000
Het onderstel staat er nog in al zijn glorie, zonder de koets en was/is eigenlijk veel te goed voor dit project.
Motor loopt, chassis gewoon perfect, niets doorgeroest, of zo....maar ja...ik had een goede koets nodig en chassis is
voor mijzelf niet interessant....ik wacht tot ik het geheel klaar heb.
Staat nog niet in de weg....nu ik toch weer hier op het forum ben :
Weer een stapje verder in het passen en meten en de koets tijdelijk verstevigd met metalen strips voor behoudt van vorm en wil wat carrosserieverstevigingen aanbrengen en wellicht een subframe....moet superstevig worden met die 200 pk's.......
chassis.........
Motor loopt, chassis gewoon perfect, niets doorgeroest, of zo....maar ja...ik had een goede koets nodig en chassis is
voor mijzelf niet interessant....ik wacht tot ik het geheel klaar heb.
Staat nog niet in de weg....nu ik toch weer hier op het forum ben :
Weer een stapje verder in het passen en meten en de koets tijdelijk verstevigd met metalen strips voor behoudt van vorm en wil wat carrosserieverstevigingen aanbrengen en wellicht een subframe....moet superstevig worden met die 200 pk's.......
chassis.........