Restauratie R4 GTL 1985
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Hemeltjelief,
Ontzettend goed dat je het blok hebt opengetrokken! Dat kan absoluut een goede beurt gebruiken Het blijft bizar he wat je zoal tegenkomt als je een wagen écht goed aanpakt. Hoeveel extra tijd dit dan ook vervolgens kost, daar kan geen planning tegenop.
Je bent in ieder geval erg goed bezig - en ook niet alleen, dat scheelt! Keep it up!
Ontzettend goed dat je het blok hebt opengetrokken! Dat kan absoluut een goede beurt gebruiken Het blijft bizar he wat je zoal tegenkomt als je een wagen écht goed aanpakt. Hoeveel extra tijd dit dan ook vervolgens kost, daar kan geen planning tegenop.
Je bent in ieder geval erg goed bezig - en ook niet alleen, dat scheelt! Keep it up!
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Inderdaad goed aanpakken, en verbazend wat je zoal tegenkomt ja
Een planning maak ik niet echt hoor en evenmin een kostenplaatje. Mijn ervaring bij projecten is dat geen enkele planning ooit echt gehaald wordt, meestal duurt het 2 x zo lang, en dat de onkosten doorgaans 300% hoger uitvallen dan waarop geraamd is. Maar dit kan iedereen je vertellen die bedrijfsknudde "gestudeerd" heeft pffff
Een planning maak ik niet echt hoor en evenmin een kostenplaatje. Mijn ervaring bij projecten is dat geen enkele planning ooit echt gehaald wordt, meestal duurt het 2 x zo lang, en dat de onkosten doorgaans 300% hoger uitvallen dan waarop geraamd is. Maar dit kan iedereen je vertellen die bedrijfsknudde "gestudeerd" heeft pffff
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Dat blok is idd goed smerig. Als er écht zand in zit zou ik me 1) afvragen hoe dat binnen is gekomen (en of je blok nog steeds vuil kan happen) en 2) of dan niet al je wrijvingsvlakken naar z'n grootje zijn, zoals krukaslagers, cilinderbussen, etc.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Inderdaad, interessant om te weten wat voor uitslag een motoroliedruktest en compressietest geeft.
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Idd Bert, het is echt fijn zand, je voelt het tussen de vingers, heb geen idee hoe het binnen gekomen is en het is een aardige hoeveelheid. De algemene ellende is dat we nooit goed weten wat de precieze historie van een R4 is, oftewel wat is er allemaal mee gebeurt, wat is er veranderd, hoe goed zijn reparaties (laswerk) uitgevoerd en door wie, etc. etc.
Ondanks deze nieuwe uitdaging heeft het blokje in mijn tijd zich goed staande weten te houden. De olie vond hoe dan ook zijn weg en ik kan alleen maar hopen dat het zand zich al die jaren voornamelijk heeft kunnen hechten aan al het teer.
Het blokje wordt hoe dan ook gereviseerd en ja alle lagerschalen (krukas, drijfstangen), zuigerveren en wat al niet meer, worden vervangen.
Hier nog een fotootje van cilinderwand nr. 2.
Ondanks deze nieuwe uitdaging heeft het blokje in mijn tijd zich goed staande weten te houden. De olie vond hoe dan ook zijn weg en ik kan alleen maar hopen dat het zand zich al die jaren voornamelijk heeft kunnen hechten aan al het teer.
Het blokje wordt hoe dan ook gereviseerd en ja alle lagerschalen (krukas, drijfstangen), zuigerveren en wat al niet meer, worden vervangen.
Hier nog een fotootje van cilinderwand nr. 2.
Laatst gewijzigd door JdeW op wo jul 05, 2017 8:07 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Eeehhh ja daar ben ik ook benieuwd naar Jurjen, over een jaar vertel ik hetjurjenz schreef:Inderdaad, interessant om te weten wat voor uitslag een motoroliedruktest en compressietest geeft.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Kan het ook gewoon roet zijn, of andere stoffen die uiteindelijk neerslaan als de olie verzadigd is? Cilinderwand ziet er op zich goed uit.JdeW schreef:Idd Bert, het is echt fijn zand, je voelt het tussen de vingers, heb geen idee hoe het binnen gekomen is en het is een aardige hoeveelheid.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Ja, de bekende Black Sludge...Weet je ik neem toch even het zekere voor het onzekere, krukaslagerschalen, drijfstanglagerschalen zijn nu makkelijk los te halen en te bekijken en alle keerringen moeten toch vervangen worden oftewel alles gaat los en dan zijn alle kanalen in de motor ook makkelijk schoon te krijgen.Bertje schreef:Kan het ook gewoon roet zijn, of andere stoffen die uiteindelijk neerslaan als de olie verzadigd is? Cilinderwand ziet er op zich goed uit.
En qua voetpakkingen hou ik de ervaringen van Jurjen even goed in de gaten, thanks mate
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Hoi Joop,
Vervang die voetpakkingen ook nou maar.
Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn Ventoux motor. Gewoon bij der Fransoze gekocht
Goed resultaat tot nu toe.
Je moet goed meten als je de voetpakkingen vervangt
En voor het schoonmaken kan je overal goed bij.
Groet, Robert
Vervang die voetpakkingen ook nou maar.
Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn Ventoux motor. Gewoon bij der Fransoze gekocht
Goed resultaat tot nu toe.
Je moet goed meten als je de voetpakkingen vervangt
En voor het schoonmaken kan je overal goed bij.
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Ik weet hoe het voelt om deze keuze te maken. Uiteindelijk ben je alleen maar blij mee als je het wél hebt gedaan. Je kunt dan overal goed bij om de boel schoon te maken. De liner seals, dat was bij mij een gedoe, maar de reden daarvan is dat de cilinderbus hoogte onvoldoende in de marge viel.
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Hey Robert en Jurjen,
Ik heb de knoop al doorgehakt het blok is inmiddels kaal. Op deze manier is het beter reinigen en revisie stond toch al op de planning, alles rustig op z'n tijd.
Mijn vrouw ziet de foto's en zegt dat als het niet lukt zij CarSOS gaat bellen
Ik heb de knoop al doorgehakt het blok is inmiddels kaal. Op deze manier is het beter reinigen en revisie stond toch al op de planning, alles rustig op z'n tijd.
Mijn vrouw ziet de foto's en zegt dat als het niet lukt zij CarSOS gaat bellen
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Weer een paar foto's m.b.t. ontmanteling van de motor.
De oliepomp wordt later verder uiteengenomen en gereinigd.
Een kijkje achter nokkenastandwiel. Ketting en tandwielen zien er goed uit, gaan normaal gesproken zo'n 500.000 km mee alvorens ze vervangen hoeven te worden.
Nokkenas verwijderen, maar eerst aandrijfasje stroomverdeler verwijderen (zeer eenvoudig).
Een blik op de krukas.
Drijfstang lagerschalen nr. 1.
Cilinderbus met zuiger compleet uitnemen.
Hou alles op volgorde en bij elkaar.
17 pk
Drijfstang lagerschalen Nr. 4.
Een blik op de loopvlakken van de drijfstangen. Krukas krijgt dus een polijstbeurt.
Schoonmaak klusje.
Krukas lagerschalen verwijderd en uitgenomen.
Met een oude lijmtang en in elkaar gelast hulpmiddel kun je klepveren indraaien en losnemen.
Beetje koolaanslag maar verder prima in orde.
Hou de spullen op orde.
En wat zicht op de cilinderkop.
Grappig dat de oliedruksensor toch altijd zijn werk deed, gelet op de aanslag...
Bij het eerder aftappen van de koelvloeistof kwam er niets uit het motorblok.
Nu pas kun je goed zien waarom niet, een mooie opeenstapeling van zooi...
En intussen wat herstel materiaal binnengekomen.
De oliepomp wordt later verder uiteengenomen en gereinigd.
Een kijkje achter nokkenastandwiel. Ketting en tandwielen zien er goed uit, gaan normaal gesproken zo'n 500.000 km mee alvorens ze vervangen hoeven te worden.
Nokkenas verwijderen, maar eerst aandrijfasje stroomverdeler verwijderen (zeer eenvoudig).
Een blik op de krukas.
Drijfstang lagerschalen nr. 1.
Cilinderbus met zuiger compleet uitnemen.
Hou alles op volgorde en bij elkaar.
17 pk
Drijfstang lagerschalen Nr. 4.
Een blik op de loopvlakken van de drijfstangen. Krukas krijgt dus een polijstbeurt.
Schoonmaak klusje.
Krukas lagerschalen verwijderd en uitgenomen.
Met een oude lijmtang en in elkaar gelast hulpmiddel kun je klepveren indraaien en losnemen.
Beetje koolaanslag maar verder prima in orde.
Hou de spullen op orde.
En wat zicht op de cilinderkop.
Grappig dat de oliedruksensor toch altijd zijn werk deed, gelet op de aanslag...
Bij het eerder aftappen van de koelvloeistof kwam er niets uit het motorblok.
Nu pas kun je goed zien waarom niet, een mooie opeenstapeling van zooi...
En intussen wat herstel materiaal binnengekomen.
Laatst gewijzigd door JdeW op za jul 08, 2017 10:30 am, 6 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Ik krijg weer spontaan jeuk in mijn handen om een blokje op te knappen! Ga je ook voor nieuwe cilinderbussen en zuigers? Ik zou wel eerst langs een revisiebedrijf gaan met de vraag of de loopvlakken van de krukas nog gepolijst kunnen worden, of dat slijpen een betere optie is. De krukas hadden ze bij mij ook direct ultrasoon gereinigd. De lagerschalen zien er verweerd uit.
Schoonmaakhandschoentjes, plamuurmes, wd40 en Dasty worden komende periode je beste vriend! Wat ik erg goed vond werken is een sodablaster/straalkast voor de finishing touch om de laatste koolaanslag mee te verwijderen - als je ooit in de buurt ben van Groningen, je mag er for free gebruik van maken.
Ik ben ook erg benieuwd hoe de pasvlakken van het blok op de cilinderbussen eruit zien na het schoonmaken.
Zorg er ook voor dat je de oliekanalen goed reinigd.
Vooral veel foto's blijven posten - heerlijk!
Schoonmaakhandschoentjes, plamuurmes, wd40 en Dasty worden komende periode je beste vriend! Wat ik erg goed vond werken is een sodablaster/straalkast voor de finishing touch om de laatste koolaanslag mee te verwijderen - als je ooit in de buurt ben van Groningen, je mag er for free gebruik van maken.
Ik ben ook erg benieuwd hoe de pasvlakken van het blok op de cilinderbussen eruit zien na het schoonmaken.
Zorg er ook voor dat je de oliekanalen goed reinigd.
Vooral veel foto's blijven posten - heerlijk!
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Achterasmal heb ik eventueel wel voor je liggen hier in Rijsbergen
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Dank je voor het aanbod Jurjen maaruh... ff een roundtrip van 500 km met 1000+ onderdelen...jurjenz schreef:...als je ooit in de buurt ben van Groningen, je mag er for free gebruik van maken...
Ben al bezig met de bouw van een eenvoudige straalkast.
En nee, geen nieuwe bussen of zuigers die gaan normaal gesproken een miljoen km of meer mee, alleen de zuigerveren worden vervangen.
Wat ik nog weet van mijn eerste R4, die ik bij 485.000 km inruilde, is dat bij een compressietest op km-stand 450.000 er nagenoeg niets aan de hand was.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)