Achterbrug
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Achterbrug
Onlangs was ik bezig met het verwijderen van mijn remkrachtverdeler. Na het verwijderen van de grondplaat viel er een gat in de balk van de achterbrug. Ik heb het vermoeden dat het verder gaat achter de ophanging van de achteras. Om dit vast te stellen moet hiervoor de gehele achteras verwijderd worden?
Is dit eenvoudig zelf te doen? Hoe moet ik dit doen? Heeft iemand tips en tricks om dit op te pakken?
Is dit eenvoudig zelf te doen? Hoe moet ik dit doen? Heeft iemand tips en tricks om dit op te pakken?
Re: Achterbrug
Zou het ook zonder brug kunnen???
Re: Achterbrug
Ja, dat kan. Maar misschien wordt het tijd voor een totaalrestauratie.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Achterbrug
@Bertje: wat bedoel jij met totaal restauratie? De auto is verder in redelijke tot goed staat. Dit kwam voor mij dan ook even als verrassing, omdat je het niet kon zien...
Heb jij misschien nog tips hoe ik deze klus het beste kan aanpakken??
Heb jij misschien nog tips hoe ik deze klus het beste kan aanpakken??
Re: Achterbrug
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Achterbrug
als je geen brug wil of hebt, leg je de auto maar op z'n kant; gaat goed...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Achterbrug
Bedankt, foto verslag is erg handig!otogazzi schreef:Zoiets http://www.otogazzi.com/achterbrug/achterbrug.html
Heb nu de achteras er af. Was een aardige klus, omdat de vorige eigenaar 1 silentblok had vastgelast aan de balk. Na verwijderen van de as bleken de balken achter de ophanging aardig rot te zijn. Nu maar stap voor stap verder met herstellen.
Weet iemand hoe je de oude silentblokken/rubberen lagers kan verwijderen en nieuwe plaatsen? Zijn deze onderdelen bij R-quatre een beetje van goede kwaliteit?
Re: Achterbrug
De onderdelen van R-quatre vindt ik prima
Re: Achterbrug
viewtopic.php?f=18&t=16624&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;MaartenR4 schreef:
Weet iemand hoe je de oude silentblokken/rubberen lagers kan verwijderen en nieuwe plaatsen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Achterbrug
Til de rubber mat vooraan eens op, bij de voetenbakken. En hoe goed zijn de driehoekjes vooraan nog? (punt g op de volgende site: http://renault4.weebly.com/belangrijk-bij-aankoop.html" onclick="window.open(this.href);return false;)MaartenR4 schreef:@Bertje: wat bedoel jij met totaal restauratie? De auto is verder in redelijke tot goed staat.
Ik vraag het niet om je bang te maken, meer om je aan te moedigen eens goed te kijken wat de algehele staat van de wagen (met name het chassis) is. Het zijn zelden alleen de achterbalken, dus dan kun je maar beter weten waar je aan toe bent.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Achterbrug
Het verwijderen van de silentblokken kan dus dmv wegbranden rubber en inslijpen van de bus. Echter over het plaatsen lees ik verschillende dingen. Met hamer of pers is mij niet helemaal duidelijk. De hoek en de afstand toc de swingarm is dus essentieel???
@Bertje: de hoeken bij zowel de bestuurder- als passagierskant zijn opnieuw ingelast. Wel verdienen nog een paar plekjes op de bodem wat aandacht. Dit was echter geen afkeurpunt.
@Bertje: de hoeken bij zowel de bestuurder- als passagierskant zijn opnieuw ingelast. Wel verdienen nog een paar plekjes op de bodem wat aandacht. Dit was echter geen afkeurpunt.
Re: Achterbrug
Goed dat er al wat laswerk aan je R4 gedaan is, Maarten! Wat betreft silent blocks: foto's maken van hoe het nu zit en verder nog eens viewtopic.php?f=18&t=16624&start=90 lezen. Duidelijker dan het daar uitgelegd staat kan ik het niet vertellen. Het komt erop neer dat de rubber bussen zowel nog enige verdraaing naar boven als naar beneden kunnen hebben. Dus niet in een uiterste stand vastzetten, dan scheuren ze zodra ze de andere kant op moeten draaien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd