Hydraulische kettingspanner

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Hydraulische kettingspanner

Bericht: # 161199Bericht Bertje »

Mijn 1400cc R5 automaatblok is voorzien van een hydraulische spanner voor de distributieketting, zoals in onderstaande foto:

Afbeelding

3 jaar geleden heb ik de ketting en spanner verieuwd omdat die wat rammelden. Oude ketting bleek inderdaad flink uitgelubberd. De rammel was toen flink minder, maar niet 100% weg. Het blok ligt nu uit de auto, dus ik wilde daar eigenlijk gelijk wat aan doen. Nou meen ik dat die hydraulische spanners wel vaker niet helemaal goed werken, zal ik er gewoon een mechanische met een veer in zetten? Misschien is het ook verholpen met dikkere olie (hogere oliedruk), maar dat vind ik eigenlijk symptoombestrijding.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Hydraulische kettingspanner

Bericht: # 161201Bericht RVIER »

Ha Bertje,

het is niet zo gek dat het geluid niet 100% weg gaat na het vervangen van de ketting (en de spanner).
Immers de tandwielen zijn ook ingesleten op die verlengde ketting. Eigenlijk moet je samen met de ketting ook de kettingwielen vervangen. Het kettingwiel slijt doorgaans alleen aan de voorkantje van de tanden. Het omdraaien van de kettingwielen werkt danook, Je hebt dan weer een "nieuwe kant"van de tand waar de ketting aanloopt
Laat de hydraulische spanner er maar inzetten. Als het oliegaatje open is blijft die werken en de spanning blijft dezelfde zelfs bij slijtage van de kop.

succes

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Hydraulische kettingspanner

Bericht: # 161203Bericht Tweety »

RVIER schreef: Het kettingwiel slijt doorgaans alleen aan de voorkantje van de tanden. Het omdraaien van de kettingwielen werkt danook, Je hebt dan weer een "nieuwe kant"van de tand waar de ketting aanloopt
Jammer dat je dat niet gedaan hebt toen je de ketting verving, nu is deze waarschijnlijk weer meer versleten dan nodig was...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hydraulische kettingspanner

Bericht: # 161210Bericht Bertje »

Tweety schreef:Jammer dat je dat niet gedaan hebt toen je de ketting verving, nu is deze waarschijnlijk weer meer versleten dan nodig was...
Bertje schreef:16-6-2013: De tandwielen heb ik trouwens niet vervangen, qua slijtage leek dit niet nodig en bovendien pasten mij vervangingsonderdelen niet. Het nokkenastandwiel had een andere uitsparing van de spie en het krukastandwiel was uitgerust met een soort naafje met schroefdraad binnenin, die lijkt mij een voorbereiding op het aanbrengen van een poulie (die er dus niet op zit).
Kom je nu mee 8)

Ach ja, al doende leert men. Ik had dus het grote tandwiel kunnen omdraaien, maar die zal juiste de minste slijtage hebben gehad. En achteras had het kleine tandwiel misschien wel gepast, het distrbutiedeksel biedt vrij veel ruimte. Misschien dat ik de boel toch maar laat zitten, zijn er nog 1400cc mensen die hier ervaring mee hebben?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Hydraulische kettingspanner

Bericht: # 161212Bericht RVIER »

@ Bertje,

Je had de ketting ook kunnen vervangen door een V-snaar. Heb je continu 2% variabele kleptiming :-).

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hydraulische kettingspanner

Bericht: # 161436Bericht Bertje »

Geen andere 1400cc mensen die hun ervaringen mbt de hydraulische spanner kunnen delen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Hydraulische kettingspanner

Bericht: # 161451Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb hem ook ooit vervangen in een verlangen naar minder gerammel, maar het werd er naar mijn mening niet hoorbaar beter van. Aan ketting en de tandwielen heb ik me nooit gewaagd.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hydraulische kettingspanner

Bericht: # 161459Bericht Bertje »

Ah, kijk. Misschien had ik dat in gedachten. Maar verder wel altijd naar tevredenheid met dit blok gereden?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Hydraulische kettingspanner

Bericht: # 161481Bericht deutz »

Ik rij al ong. 60.000 km met 1400cc, geen probleem, ook niet op LPG!
Een beetje rammelen is op z,n Frans! :wink:
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie