R4 'Louise' - opknapper
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: R4 'Louise' - opknapper
Even nieuwsgierig, wat zijn de gebruikservaringen in een notendop tussen schijf- en trommelremmen? Maakt het remtechnisch significant verschil, of is het vooral verschil in beleving?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: R4 'Louise' - opknapper
Trommelremmen werken bijna altijd scheef, tenminste de auto trekt dan scheef, het is een enorme klus om aan te werken en de schijfremmen werken bijna gewoon altijd, rechts en links hetzelfde. Schijfremmen of trommelremmen, het verschil in de twee is vrijwel nihil maar rommelremmen zijn rommelremmen; ik wil ze nooit meer.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: R4 'Louise' - opknapper
Ik ben van mening dat het behoorlijk verschil maakt...
Na lange tijd in een GTL (schijfrem voor) te hebben gereden, ben ik ooit eens overgestapt naar een 'gewoon viertje' (trommelrem rondom);
...Je mag toch wel rekening houden met 10 meter extra remweg bij 80 km/u. ...
Bij schijven is Bendix minder 'storingsgevoelig' dan Girling...
Na lange tijd in een GTL (schijfrem voor) te hebben gereden, ben ik ooit eens overgestapt naar een 'gewoon viertje' (trommelrem rondom);
...Je mag toch wel rekening houden met 10 meter extra remweg bij 80 km/u. ...
Bij schijven is Bendix minder 'storingsgevoelig' dan Girling...
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Re: R4 'Louise' - opknapper
Bedankt voor jullie reacties! Waarschijnlijk kan ik een ombouwset van iemand overnemen. Ik ga me er deze dagen is verder in verdiepen wat ik dan allemaal moet hebben en wat ik dan precies moet ombouwen. Vandaag nog verder met kleine klusjes aan chassis. Ook besloten om toch maar de frontbalk - napoleonshoed - te vervangen. Ook 'eem diep in de buidel tasten voor 2K epifanes verf..
Re: R4 'Louise' - opknapper
Pas op met t vervangen van die Napoleonshoed, je hoeft m maar iets scheeft te monteren, en je spatborden en motorkap lijnen niet meer goed uit. Maar goed, jij hebt sowieso al grote stukken vervangen, dus dat je moet meten, meten, meten is je wel bekend
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: R4 'Louise' - opknapper
Aaaargh, achterste chassisbalken (waar kofferbak op rust) zijn door het lassen naar buiten getrokken. Ik wilde de tussenbalk weer plaatsen, maar opeens ruimte over. Grr..
Spanband om de balken en met een brander de lassen en binnenzijde verwarmen en dan langzaam naar binnen trekken. Hopen dat het werkt, maar heb er stiekem wel vertrouwen in.
Hebben jullie andere tips?
Spanband om de balken en met een brander de lassen en binnenzijde verwarmen en dan langzaam naar binnen trekken. Hopen dat het werkt, maar heb er stiekem wel vertrouwen in.
Hebben jullie andere tips?
Re: R4 'Louise' - opknapper
Er was al eens gewaarschuwd om de zaak te fixeren. Weet je welke balk scheef is, hoe ga je dat vaststellen. En hoe zorg jedat de gewenste balk in het gelid komt ? Klus is best lastig, suc6 Lordje.
Re: R4 'Louise' - opknapper
Balk weer recht krijgen was gelukkig zo gefixt: Spanband om beide balken - op spanning brengen - verwarmen tegenover de gemaakte lassen - opspannen - koelen, dit herhaald tot de balk weer recht was. Ging alleen om de linker balk. Daarna de bodem van het chassis ontvet en in de primer gezet. Wat een verschil! Alleen nog even de dwarsbalk onderste boven monteren zo te zien..
Ik ben ook begonnen met de eerste werkzaamheden aan de achteras. Hieronder een foto van de wielremcilinder, Op R-quattre zijn drie verschillende remcilinders te bestellen, ieder met een andere diameter. Waar is dit de diameter van? Er wordt ook gesproken over een bendixsysteem, waar kan ik dit herleiden op mijn remmerij?
Ik ben ook begonnen met de eerste werkzaamheden aan de achteras. Hieronder een foto van de wielremcilinder, Op R-quattre zijn drie verschillende remcilinders te bestellen, ieder met een andere diameter. Waar is dit de diameter van? Er wordt ook gesproken over een bendixsysteem, waar kan ik dit herleiden op mijn remmerij?
Re: R4 'Louise' - opknapper
Hoi jurjen,
ziet er toppie uit!
wij gaan echt gelijk op. Vandaag heb ik het chassis in de primer gezet, over de owatrol cip.
Tevens ook met de wielremcilinder aan de gang. De mijne lijkt verdacht veel op die van jou. De verschillende diameters gaan over de zuigers. Even rubber dop er af en dan kom je ze van zelf tegen.
ik heb 22 mm, dus kom ik bij gerling uit. Maar ik bel ook even voor de zekerheid met rquatre.
Heel veel succes en plezier verder!!!
grt
Leon
ziet er toppie uit!
wij gaan echt gelijk op. Vandaag heb ik het chassis in de primer gezet, over de owatrol cip.
Tevens ook met de wielremcilinder aan de gang. De mijne lijkt verdacht veel op die van jou. De verschillende diameters gaan over de zuigers. Even rubber dop er af en dan kom je ze van zelf tegen.
ik heb 22 mm, dus kom ik bij gerling uit. Maar ik bel ook even voor de zekerheid met rquatre.
Heel veel succes en plezier verder!!!
grt
Leon
Re: R4 'Louise' - opknapper
Haha wat mooi! Met welke verf heb jij je chassis in de primer gezet? Ik ga de zuigers opmeten, bedankt voor de tip.
Andere vraag, hoe krijg ik de binnenste wiellagers van de achteras af?
Andere vraag, hoe krijg ik de binnenste wiellagers van de achteras af?
Re: R4 'Louise' - opknapper
Merk van t remsysteem is af te lezen op de handremhefboom (die aan de remschoenen zit).
Lesje achterwiellagers vervangen: viewtopic.php?f=2&t=14987&p=145479" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas doen de foto's t niet meer
Lesje achterwiellagers vervangen: viewtopic.php?f=2&t=14987&p=145479" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas doen de foto's t niet meer
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: R4 'Louise' - opknapper
Frontbalk heb ik vervangen want de oude had roest:
Op zijn plek:
Wat een verschil! Grappig om de oude foto's zo terug te zien.
Op zijn plek:
Wat een verschil! Grappig om de oude foto's zo terug te zien.
Re: R4 'Louise' - opknapper
Mooi hoor! Op zich was t chassis eigenlijk nog best goed, maar op deze manier kan het er ook echt weer een hele tijd tegenaan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: R4 'Louise' - opknapper
Big time troubles!
Druk in de weer geweest met de achteras. Ik had deze al grof schoongemaakt met een staalborstel en stond op het punt te beginnen met rustycal. Omdat de silent blocks nog aan beide kanten zaten heb ik besloten deze eraf te halen. Markeringen aangebracht en de blokken voorzichtig doorgeslijpt. Uiteindelijk kwamen ze er in 3 losse delen af...
Vervolgens de staalborstel gepakt om de buis schoon te maken, zo gezegd zo gedaan, whoppa - doorgeroest! Wat ontzettend balen! Ten eerste omdat dit bijna niet goed te lassen is (smeedijzer) omdat de gaten te groot zijn, ten tweede vind ik dit wel een heel kritieke plek en ten derde mag het formeel niet...
Hebben jullie tips? Ik ga iig kijken naar een nieuwe achteras. Tegenvaller!!
Vervolgens ben ik verder gegaan aan de voorophanging. Ankerplaten losgenomen zodat alle onderdeeltje nu vrij zijn om op te knappen. Tijdens werkzaamheden per ongeluk een torsiestaaf uit de houder gekomen, en uiteraard net die zijde niet gemerkt van te voren.. Op basis van de andere as hopelijk weer de juiste afstelling gevonden, we will see..
Voordat ik begon:
Wilde er niet lekker vanaf komen...
Grrrrrrrrrrrrrrrrrr. Volgens mij is dit 'beyond repair'? Ik hoor het graag!
Druk in de weer geweest met de achteras. Ik had deze al grof schoongemaakt met een staalborstel en stond op het punt te beginnen met rustycal. Omdat de silent blocks nog aan beide kanten zaten heb ik besloten deze eraf te halen. Markeringen aangebracht en de blokken voorzichtig doorgeslijpt. Uiteindelijk kwamen ze er in 3 losse delen af...
Vervolgens de staalborstel gepakt om de buis schoon te maken, zo gezegd zo gedaan, whoppa - doorgeroest! Wat ontzettend balen! Ten eerste omdat dit bijna niet goed te lassen is (smeedijzer) omdat de gaten te groot zijn, ten tweede vind ik dit wel een heel kritieke plek en ten derde mag het formeel niet...
Hebben jullie tips? Ik ga iig kijken naar een nieuwe achteras. Tegenvaller!!
Vervolgens ben ik verder gegaan aan de voorophanging. Ankerplaten losgenomen zodat alle onderdeeltje nu vrij zijn om op te knappen. Tijdens werkzaamheden per ongeluk een torsiestaaf uit de houder gekomen, en uiteraard net die zijde niet gemerkt van te voren.. Op basis van de andere as hopelijk weer de juiste afstelling gevonden, we will see..
Voordat ik begon:
Wilde er niet lekker vanaf komen...
Grrrrrrrrrrrrrrrrrr. Volgens mij is dit 'beyond repair'? Ik hoor het graag!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: R4 'Louise' - opknapper
Ik had ook eens zoiets maar dan helemaal door. Ben er met motortrailertje erachter van Engeland mee naar huis gereden voor ik erachter kwam wat er eigenlijk loos was. Eigenlijk verbazend dat zoiets zo lang goed kan gaan.
Bij mijn weten is er geen hoop op reparatie, die van mij is destijds vervangen.
Bij mijn weten is er geen hoop op reparatie, die van mij is destijds vervangen.