R4 'Louise' - opknapper

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160320Bericht jurjenz »

Een paar bescheiden foto'tjes. De achterspatborden zitten erin, en alvast met de kwast een primerlaag. Ik schuur dit t.z.t. weer licht op als de zwarte lak erop kan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even een vraag, is het een idee om de uiteinde van de swingarmen met plaat dicht te lassen met daarbij een ontwateringsgaatje aan de onderzijde? Dat dit zo voorkomt dat er modder en andere troep zich verzameld?

Ik ben intussen ook wat verder met de bodemplaat, maar nog geen foto'tjes van gemaakt. Vorige week vooral bezig geweest met mijn AX: koelvloeistof ververst & motor geflushed en enkele koelwaterslangen vervangen. En vooral, een dashboardknopje voor het handmatig inschakelen van de ventilator. Stond al een jaar op het to-do lijstje.. (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160328Bericht Bertje »

Dat dicht lassen lijkt mij een goed plan, die reparatiedelen voor de zwingarmen zitten met puntlasjes aan elkaar, dat kiert dus van alle kanten en dat moet op den duur mis gaan. Zelf reconstrueer ik die dingen zelf en las ze dan ook aan de achterkant dicht.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160335Bericht jurjenz »

Top, dan ga ik dan gewoon doen. Ziet er ook netter uit :)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160342Bericht Willem de Zwijger »

Lijkt mij ook een heel goed idee, is me altijd een doorn in het oog die open constructie, hij vraagt om doorrotten....
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160360Bericht jurjenz »

Weer wat verder...
Afbeelding
Afbeelding

Nog steeds zielsgelukkig met mijn Cebora 160
AfbeeldingAfbeelding

Platen zitten erin
Afbeelding
Afbeelding

Swingarm dichtgelast, moeten nog afwateringsgaatjes in en moet de onderzijde nog aflassen. Later voljassen met vet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Was het weer (baai)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160371Bericht Bertje »

Mooi, mooi!

Waarom las je trouwens sommige dingen volledig door? Oorspronkelijk zitten aan alle platen lippen die met puntlassen aan elkaar zitten, ik zie dat jij ook wel eens op de kopse kant van zo'n lip een volledige las legt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160374Bericht jurjenz »

Hooooi Bertje, wat bedoel je precies met de lippen? Soms geeft ik er inderdaad de voorkeur eraan om de naden - naast de puntlassen - dicht te lassen. Na verloop van tijd gaat er altijd vocht tussen dringen. Dan maar dichtlassen en binnenzijde volspuiten met vet. Baat het niet schaadt het niet, toch? :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160381Bericht Bertje »

Das precies wat ik bedoel, ja. Lassen naast de puntlassen die de boel ook al voldoende bij elkaar houden. Wat het schaadt is dat je bij een eventuele tweede reparatie (over 15 jaar) de rotte plaat er veel moeilijker uit krijgt als alles rondom gelast is. Zelf geloof ik meer in lassen zoals origineel en vervolgens veel beter afkitten dan Renault het heeft gedaan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160429Bericht jurjenz »

Volgende keer erin lassen, chassis flippen en dan onderzijde aflassen en evt. afwerken met smeertin.

Afbeelding
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160598Bericht jurjenz »

Wat een heerlijke dag vandaag! De zon begint weer hoger te klimmen dus dat betekent dat ik weer direct zonlicht in de werkplaats heb. Heerlijk!

Rechter hoekpaneel bodemplaat erin gelast.
Afbeelding
Afbeelding

Ook begonnen met het opknappen van de achterassen. Kwam heel wat troep vanaf..
Afbeelding
Afbeelding

Volgende keer chassis controleren op foutjes en kan het stralen beginnen :D
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160599Bericht Rik H. »

Lekker bezig Jurjen! Krijg jij ook altijd zo'n voldaan gevoel van alle troep bij elkaar vegen? Ik wel namelijk!

Weet je al wat je op je achteras gaat kwasten? Of laat je die poedercoaten?
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160603Bericht jurjenz »

Haha jazeker! :lol: Fijn dat die troep van de auto af is. Ik ben aan het nadenken hoe ik de roest aan de binnenzijde het beste kan omvormen. Ik denk dat het een rustico artikel gaat worden..

Het chassis en de wielophanging ga ik spuiten met Sigma 2-componenten zwarte lak. Het is even in de buidel tasten maar volgens mij wel één van de betere lakken. Als het op schepen werkt, dan ook op een auto lijkt me :P :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160616Bericht Bertje »

Dit is trouwens hét moment om te besluiten of je eventueel wil ombouwen naar schijfremmen vooraan. Dat moet de handrem namelijk naar achteren en heb je andere ankerplaten op je achteras nodig.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160629Bericht jurjenz »

Rechter koeienoog mag ook vervangen worden..
Afbeelding

Links trouwens ook.. Chassis heeft daar ook een behoorlijke deuk opgelopen :roll:
Afbeelding

R4 foetsie!
Afbeelding

Hoppa, naar buiten om te genieten van de zon en om de ergste oppervlakte roest weg te stralen.
Afbeelding

Nu is het moment om inderdaad na te denken om de remmerij om te bouwen naar schijfremmen. Misschien qua stopkracht wel het beste, maar de noodzaak om nu ingewikkeld te gaan doen heb ik nu niet zo een zin in (sip)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 160643Bericht Bertje »

jurjenz schreef: Nu is het moment om inderdaad na te denken om de remmerij om te bouwen naar schijfremmen. Misschien qua stopkracht wel het beste, maar de noodzaak om nu ingewikkeld te gaan doen heb ik nu niet zo een zin in (sip)
Punt is dat t wel meevalt hoe ingewikkeld dat is, en als je dan toch gaan ombouwen, dan liefst vóór t spuiten, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie