Motor loopt minder goed

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 15490Bericht David »

Hallo heren technici!

Sinds ik mijn kleppen heb gesteld loopt mijn viertje minder lekker! Hij trilt meer, klinkt ook wat rauwer en ik moet meer gas geven om dezelfde berg op te komen (trekt minder dus). Je hoort de kleppen wel tikken, maar niet overmatig hard (vind ik, je kan ze immers beter horen als niet horen!). Ik heb ze gesteld op 0.15 c.q. 0.20mm, zoals het hoort (GTL-blokje dus!). Zouden ze te ruim staan of is er misschien iets anders aan de hand, valse lucht ofzo!? Hij loopt wel heel regelmatig stationair en start goed. Wat te doen!?
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 15496Bericht Ron »

Wat heb je allemaal losgehaald om die kleppen te stellen?
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 15498Bericht David »

komt-ie:
- Luchtfilter van de carburateur af (dat is het probleem NIET, dat sluit wel af, vaker gedaan!)
- Slangetje van de vacuumvervroeger (heb ik al nagekeken, trekt vacuum!)
- Versnellingspookje (doet niet terzake)
- Kleppendeksel

Verder niks en in omgekeerde volgorde weer in elkaar gestoken. Ik zou niet weten waar het mis kan zijn gegaan....
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 15499Bericht David »

Oh ja, ik heb de kleppen een stuk losser gezet, aangezien ze volgens mijn metingen te strak stonden (de voelermaatjes pasten geen van allen). De man die mijn viertje in onderhoud heeft en die mijn motor heeft gereviseerd heeft ze gesteld...Mijn oom (reviseert zelf vaak (tractor)motoren) vond "mijn" klepspeling (op het gehoor) goed en zei dat de kleppen volgens hem niet te ruim staan.
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 15503Bericht Folkert »

Tijdens bedrijf "zakken" de kleppen "in de kop". Dat betekent dat de klepspeling minder wordt. Na het stellen (ruimer zetten), gaan de kleppen minder ver open en is de ademhaling van de motor minder. Een voordeel daarentegen is wel dat ze langer dicht zijn, zodat de warmte tenminste fatsoenlijk afgevoerd kan worden...
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 15505Bericht David »

Juist ja, maar verklaart dit ook het rauwer lopen? De motor vibreert nu duidelijk meer, vooral bij volgas. En als die kleppen tijdens bedrijf "zakken" zou dit vermogensverlies na verloop van tijd moeten worden gecompenseerd? Ik begrijp dus dat ik volgens jou beter de kleppen zo kan laten staan?
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 15519Bericht Goof »

Ik denk dat het het rauwer lopen ook wel kan verklaren, want uiteindelijk moet de motor met minder verbrandingslucht dezelfde massa rondgooien
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 15520Bericht Ron »

Folkert, kleppen langer dicht, dus warmte beter afgevoerd. Bedoel je dan de warmte van de kleppen?

Dat zakken in de kop wist ik niet. Ik dacht altijd, hoe langer in gebruik, hoe meer speling. Achteraf is dat niet helemaal logisch (alhoewel, slijtage nokjes en zo).
Weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 15525Bericht Folkert »

U kunt zich voorstellen dat bij het openstaan van de uitlaatklep er een partij hete uitlaatgassen langs die klep stromen en die klep dus flink opwarmen. Als de klep weer dicht is, voert deze de warmte af naar de cilinderkop.

Vroeger, toen er nog lood in de brandstof zat, werden de kleppen een beetje gesmeerd, zodat het slijtageproces klep/zitting wat langzamer ging. Dat slijtageproces zorgt ervoor dat de klep minder speling krijgt.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 15526Bericht Folkert »

Overigens is rauwer lopen na kleppenstellen een bijzonder raar fenomeen. Het zou juist strakker moeten zijn, want alle cilinders krijgen dan weer evenveel mengsel binnen...
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 15533Bericht David »

Ja Folkert, dat was ook mijn idee! Ik snap het niet zo goed en ga maar een afspraakje maken met mijn garagist, misschien heeft die het euvel zo gevonden. Ik moet nu echt flink gassen om 100 te rijden op de snelweg en veel harder als 110 wil hij niet, net alsof iets de auto tegenhoudt...
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 15781Bericht Supersuus »

Wat ik altijd doe na het stellen van de kleppen is de motor opnieuw afstellen en dan rijd ie weer als een zonnetje!
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 15980Bericht David »

Dat ik een wonderlijke auto had (R4, DUHH) was duidelijk, maar nu lijkt bovenstaande helemaal op te gaan! Het ding loopt weer als een zonnetje en ik kan weer met halfgas 100/110 op de snelweg gaan!! Wat ik eraan gedaan heb? Niks en da's het mooie!! Het is net of een en ander zich "gezet" heeft en nu is er geen vuiltje meer aan de lucht (op een vermoeid aandrijfasje na, maar da's al langer bekend!). Of zou er een keer euro 95 uit de superplus 98-pomp zijn gestroomd!??
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Plaats reactie