Motor loopt minder goed
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Hallo heren technici!
Sinds ik mijn kleppen heb gesteld loopt mijn viertje minder lekker! Hij trilt meer, klinkt ook wat rauwer en ik moet meer gas geven om dezelfde berg op te komen (trekt minder dus). Je hoort de kleppen wel tikken, maar niet overmatig hard (vind ik, je kan ze immers beter horen als niet horen!). Ik heb ze gesteld op 0.15 c.q. 0.20mm, zoals het hoort (GTL-blokje dus!). Zouden ze te ruim staan of is er misschien iets anders aan de hand, valse lucht ofzo!? Hij loopt wel heel regelmatig stationair en start goed. Wat te doen!?
Sinds ik mijn kleppen heb gesteld loopt mijn viertje minder lekker! Hij trilt meer, klinkt ook wat rauwer en ik moet meer gas geven om dezelfde berg op te komen (trekt minder dus). Je hoort de kleppen wel tikken, maar niet overmatig hard (vind ik, je kan ze immers beter horen als niet horen!). Ik heb ze gesteld op 0.15 c.q. 0.20mm, zoals het hoort (GTL-blokje dus!). Zouden ze te ruim staan of is er misschien iets anders aan de hand, valse lucht ofzo!? Hij loopt wel heel regelmatig stationair en start goed. Wat te doen!?
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
komt-ie:
- Luchtfilter van de carburateur af (dat is het probleem NIET, dat sluit wel af, vaker gedaan!)
- Slangetje van de vacuumvervroeger (heb ik al nagekeken, trekt vacuum!)
- Versnellingspookje (doet niet terzake)
- Kleppendeksel
Verder niks en in omgekeerde volgorde weer in elkaar gestoken. Ik zou niet weten waar het mis kan zijn gegaan....
- Luchtfilter van de carburateur af (dat is het probleem NIET, dat sluit wel af, vaker gedaan!)
- Slangetje van de vacuumvervroeger (heb ik al nagekeken, trekt vacuum!)
- Versnellingspookje (doet niet terzake)
- Kleppendeksel
Verder niks en in omgekeerde volgorde weer in elkaar gestoken. Ik zou niet weten waar het mis kan zijn gegaan....
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Oh ja, ik heb de kleppen een stuk losser gezet, aangezien ze volgens mijn metingen te strak stonden (de voelermaatjes pasten geen van allen). De man die mijn viertje in onderhoud heeft en die mijn motor heeft gereviseerd heeft ze gesteld...Mijn oom (reviseert zelf vaak (tractor)motoren) vond "mijn" klepspeling (op het gehoor) goed en zei dat de kleppen volgens hem niet te ruim staan.
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Tijdens bedrijf "zakken" de kleppen "in de kop". Dat betekent dat de klepspeling minder wordt. Na het stellen (ruimer zetten), gaan de kleppen minder ver open en is de ademhaling van de motor minder. Een voordeel daarentegen is wel dat ze langer dicht zijn, zodat de warmte tenminste fatsoenlijk afgevoerd kan worden...
Juist ja, maar verklaart dit ook het rauwer lopen? De motor vibreert nu duidelijk meer, vooral bij volgas. En als die kleppen tijdens bedrijf "zakken" zou dit vermogensverlies na verloop van tijd moeten worden gecompenseerd? Ik begrijp dus dat ik volgens jou beter de kleppen zo kan laten staan?
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
U kunt zich voorstellen dat bij het openstaan van de uitlaatklep er een partij hete uitlaatgassen langs die klep stromen en die klep dus flink opwarmen. Als de klep weer dicht is, voert deze de warmte af naar de cilinderkop.
Vroeger, toen er nog lood in de brandstof zat, werden de kleppen een beetje gesmeerd, zodat het slijtageproces klep/zitting wat langzamer ging. Dat slijtageproces zorgt ervoor dat de klep minder speling krijgt.
Vroeger, toen er nog lood in de brandstof zat, werden de kleppen een beetje gesmeerd, zodat het slijtageproces klep/zitting wat langzamer ging. Dat slijtageproces zorgt ervoor dat de klep minder speling krijgt.
Dat ik een wonderlijke auto had (R4, DUHH) was duidelijk, maar nu lijkt bovenstaande helemaal op te gaan! Het ding loopt weer als een zonnetje en ik kan weer met halfgas 100/110 op de snelweg gaan!! Wat ik eraan gedaan heb? Niks en da's het mooie!! Het is net of een en ander zich "gezet" heeft en nu is er geen vuiltje meer aan de lucht (op een vermoeid aandrijfasje na, maar da's al langer bekend!). Of zou er een keer euro 95 uit de superplus 98-pomp zijn gestroomd!??
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...