diagnose voor dummies: dashbordverlichting en achterlichten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

diagnose voor dummies: dashbordverlichting en achterlichten

Bericht: # 159768Bericht RVIER »

dames heren,

Als de dashbordverlichting het niet doet, zijn zelden alle lampjes tegelijk kapot :-)
Beter is het even te kijken naar de achterlichten (en kentekenplaatverlichtting) die met dimlicht aan, vermoedelijk niet meer branden :-(. Best wel gevaarlijk
Als de alarmlichten/richtingaanwijzer het wel doen moet je aan de lichtschakelaar gaan denken. Met name aan de kleine stekker.
Als alarmlichten en/richtingwaanwijzer het eveneens niet doen moet je aan de connector van de kabel naar achteren gaan denken.

Bij mijn R4 doet alles het weer :-)
Laatst gewijzigd door RVIER op ma nov 30, 2015 11:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: dashbordverlichting en achterlichten

Bericht: # 159769Bericht deutz »

Mijn 4 had ook kuren met de lichtschakelaar, van dimlicht naar groot licht ging niet meer.
Een aantal keren flink ruw van dimlicht naar groot licht schakelen en het werkt weer!
Waarschijnlijke oorzaak wat ingebrand en vuil op de contacten.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: dashbordverlichting en achterlichten

Bericht: # 159770Bericht Tweety »

Achterlichten zitten elk op een andere zekering (met de stadslichten) dus dat maakt het zoeken naar de oorzaak wel een stuk makkelijker.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Diagnose voor dummies: dashbordverlichting en achterlichten

Bericht: # 159795Bericht RVIER »

@ tweety en Jan

Ik wilde eigenlijk een soort lijn diagnose voor dummies/diagnose zonder meter/diagnose door denken opstarten. Een en ander in aanvulling op de eenvoudige zekering problemen.

Probleem 1: De complete dashbordverlichting uit. Dit is een teken van een groter(gevaarlijk) onheil dat je auto geen achterlichten heeft.
Controleer achterlichten--> als uit
Controleer richtingaanwijzers--> als ok dan kleine stekker op lichtschakelaar controleren!
Als richtingaanwijzer ook uit--> controleer eerst de stekker van de kabelboom naar achter.

Een ander probleem 2:
Richtingaanwijzer doet het niet.
Doen de alarmlichten het wel? (dus alle lampen ok)--> clignoteur en lampen ok-->richtingaanwijzerschakelaar defect.

ok?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: diagnose voor dummies: dashbordverlichting en achterlich

Bericht: # 159796Bericht deutz »

Fons, een soort technische vraagbaak?
Op andere forums zie je wel eens : Faq :
Daar kun je de meest voorkomende euvels en kwalen en daar de oplossingen voor terugvinden.
Iets voor jou om op te zetten?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: diagnose voor dummies: dashbordverlichting en achterlich

Bericht: # 159798Bericht RVIER »

@ Jan,

doe je mee?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
r4 gtl
Berichten: 14
Lid geworden op: di feb 10, 2004 2:00 am
Locatie: Zutphen

Re: diagnose voor dummies: dashbordverlichting en achterlich

Bericht: # 159800Bericht r4 gtl »

Nog een tip in deze richting :

Als de brandstofmeter plotseling op nul terugvalt en de controlelampjes op het dasboard niet meer werken, dan werken je remlichten mogelijk ook niet meer. Ze zitten n.l. op de zelfde zekering.
Heb dit zelf meegemaakt met een zekering, die slecht contact maakte.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: diagnose voor dummies: dashbordverlichting en achterlich

Bericht: # 159807Bericht Tweety »

Dat hangt denk ik ven het jaartal af, bij mij zitten de remlichten op dezelfde zekering als de kachelventilator
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: diagnose voor dummies: dashbordverlichting en achterlich

Bericht: # 159819Bericht deutz »

Oke Fons, lijkt me heel interessant!
Ik ben geen computerfanaat, maar zal ook wel niet nodig zijn.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: diagnose voor dummies: dashbordverlichting en achterlich

Bericht: # 159824Bericht JoReno »

En als je de motor niet aan de praat krijgt terwijl de bougies wél vonken en er óók benzine binnenstroomt, dan mag je, ondanks die informatie, tóch wel eens naar de binnenkant van je verdelerkap kijken ! Die puntjes waren helemaal weg, de bougies hadden eigenlijk helemaal niet moeten vonken, maar deden dat vanwege de gemonteerde 1-2-3-ontsteking tóch !! Het moet daarbinnen in die verdelerkap behoorlijk geflitst hebben ! Dan word je dus even op het verkeerde been gezet ! Die 1-2-3-ignition is dermate sterk dat je bij een eerste diagnose de beoordeling van de conditie van de verdelerkap volledig uitsluit. Wij zijn er 2 uur mee bezig geweest (o.a. carburateur gedemonteerd :evil: ). Het had ook binnen 10 seconden opgelost kunnen zijn: andere verdelerkap, starten, lopen ! Dus: voorstander van stroomdiagram voor diagnose !
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: diagnose voor dummies: dashbordverlichting en achterlich

Bericht: # 159846Bericht Tweety »

Toch vind ik zo'n forum ook wel leuk, kan je vragen stellen vertellen wat je al gedaan hebt, een beetje raden, slechte adviezen (van mij bv. ) botte antwoorden (van Paul) etc etc... maar een stroomdiagram is waarschijnlijk wel sneller..
Plaats reactie