Tux's R4 GTL restauratie
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Tux's R4 GTL restauratie
Ik heb wat moeite om het achter spatbord los te krijgen.
3 Bouten er uit 4 popnagels uitgeboord en de kit losgesneden waar mogelijk.
Echter bij de deur kant kan ik de kit niet los snijden.
Ik wil niet te veel kracht zetten waardoor het plaatwerk te veel buigt/vervormd.
3 Bouten er uit 4 popnagels uitgeboord en de kit losgesneden waar mogelijk.
Echter bij de deur kant kan ik de kit niet los snijden.
Ik wil niet te veel kracht zetten waardoor het plaatwerk te veel buigt/vervormd.
Laatst gewijzigd door TUX op wo jul 15, 2015 8:50 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Tux's R4 GTL restauratie
Het scherm is daar gekit warm maken met een verfföhn alle dikke kit aan de binnenkant verwijderen.
Re: Tux's R4 GTL restauratie
Ik heb een heat gun gebruikt om het spatbord warm te maken. Dit maakt het inderdaad makkelijker om de kit in te snijden. Het kit soort wat er op zat was van het harde type niet het rubberachtig spul.
Helaas toch een schroevendraaier tussen de naad moeten steken om het los te krijgen.
Dit heeft tot gevolg dat rand nu wat vervormd is welke ik dan weer netjes moet zien te krijgen.
Bij de andere kant heb ik meer tijd en moeite genomen om de kent aan beide zijde zoveel mogelijk te verwijderen. Helaas ook hier de schroevendraaier moeten gebruiken echter is de schade wat minder
De rechter torsie stang is helaas los gekomen bij het schoonmaken voordat ik deze heb afgetekend bij de draag arm. Ik heb een recht stukje vloer proberen te vinden en beide zijde naast elkaar gelegd om te vergelijken. Daarna heb ik afgetekend zoals ik denk/hoop dat het de oorspronkelijke positie was.
Er zijn twee bouten (op elke ondersta draag arm een andere) welke ik niet los krijg. Ik heb al wat geweld gebruikt maar de metalen bus welke bij een rubber hoort lijkt aan de bout te zijn gaan vast zitten.
Helaas toch een schroevendraaier tussen de naad moeten steken om het los te krijgen.
Dit heeft tot gevolg dat rand nu wat vervormd is welke ik dan weer netjes moet zien te krijgen.
Bij de andere kant heb ik meer tijd en moeite genomen om de kent aan beide zijde zoveel mogelijk te verwijderen. Helaas ook hier de schroevendraaier moeten gebruiken echter is de schade wat minder
De rechter torsie stang is helaas los gekomen bij het schoonmaken voordat ik deze heb afgetekend bij de draag arm. Ik heb een recht stukje vloer proberen te vinden en beide zijde naast elkaar gelegd om te vergelijken. Daarna heb ik afgetekend zoals ik denk/hoop dat het de oorspronkelijke positie was.
Er zijn twee bouten (op elke ondersta draag arm een andere) welke ik niet los krijg. Ik heb al wat geweld gebruikt maar de metalen bus welke bij een rubber hoort lijkt aan de bout te zijn gaan vast zitten.
Re: Tux's R4 GTL restauratie
Gister de silentbloks verwijderd uit de draag armen van de voorwiel ophanging.
Ik heb een stalen draad einde van 12mm dikte gekocht bij de bouw markt en mbv dopsleutel 27 een pers gemaakt.
Bij de tweede ging het fout en brak het draadeinde. De Dopt aan de andere kant gemonteerd en de heat gun gebruikt.
Bij de onderste swing arm busjes gebruikt (gemaakt van oude silentbloks) om er bij te kunnen. De baco gebruikt als spacer (de dop is niet diep genoeg voor de lange silentblok).
Ik heb een stalen draad einde van 12mm dikte gekocht bij de bouw markt en mbv dopsleutel 27 een pers gemaakt.
Bij de tweede ging het fout en brak het draadeinde. De Dopt aan de andere kant gemonteerd en de heat gun gebruikt.
Bij de onderste swing arm busjes gebruikt (gemaakt van oude silentbloks) om er bij te kunnen. De baco gebruikt als spacer (de dop is niet diep genoeg voor de lange silentblok).
Re: Tux's R4 GTL restauratie
Nette en creatieve aanpak!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Tux's R4 GTL restauratie
Je hebt ook lange doppen. Die kun je er evt voor gebruiken en dan zonder de baco.
Mooie oplossing... #ThinkOutsideTheBox
Mooie oplossing... #ThinkOutsideTheBox
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Tux's R4 GTL restauratie
De laatste tijd ben ik bezig geweest met lassen aan het Chassis.
Nou ja eigenlijk komt het meer neer op: Meten, Aftekenen, Knippen, Slijpen, Buigen, Passen, nog een keer meten, Bij slijpen, nog een keer passen, Afbramen, etc, etc,
De metalen inzet stukken heb ik met Fertan bewerkt en daarna met inox spray gelakt. Ik heb dit alleen gedaan met de zijde welke aan de binnenkant komt te zitten waar ik na het lassen niet meer bij kom.
Hier heb ik geen foto van.
Hier onder de twee plekken waar ik mee bezig ben geweest de foto's staan op volgorde van werk.
Tips and tricks zijn welkom.
Nou ja eigenlijk komt het meer neer op: Meten, Aftekenen, Knippen, Slijpen, Buigen, Passen, nog een keer meten, Bij slijpen, nog een keer passen, Afbramen, etc, etc,
De metalen inzet stukken heb ik met Fertan bewerkt en daarna met inox spray gelakt. Ik heb dit alleen gedaan met de zijde welke aan de binnenkant komt te zitten waar ik na het lassen niet meer bij kom.
Hier heb ik geen foto van.
Hier onder de twee plekken waar ik mee bezig ben geweest de foto's staan op volgorde van werk.
Tips and tricks zijn welkom.
Re: Tux's R4 GTL restauratie
Zal ik maar een aftrap geven qua feedback?
Waarom doe je stuiklassen? Met een beetje overlap is toch gemakkelijker en steviger?
Hoe zorg je ervoor dat de maatvoering goed blijft? Ik zie redelijk grote gaten in t chassis vallen, maar geen hulpframepje om alles recht te houden.
Waarom doe je stuiklassen? Met een beetje overlap is toch gemakkelijker en steviger?
Hoe zorg je ervoor dat de maatvoering goed blijft? Ik zie redelijk grote gaten in t chassis vallen, maar geen hulpframepje om alles recht te houden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Tux's R4 GTL restauratie
een beetje overlap? waardoor onder de overlap de nodige troep komt en dus veel harder gaat roesten...? dat advies valt me een beetje tegen van jou Bertje...Bertje schreef:Met een beetje overlap is toch gemakkelijker en steviger?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Tux's R4 GTL restauratie
Kwestie van goed afkitten toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Tux's R4 GTL restauratie
afkitten, zodat je niet ziet wat waaronder gebeurt? als ijzer dubbel is, vooral als 1 laag wat roestig is, kun je wel afkitten om geen nieuwe troep te creëren maar heb blijft "ziek" daaronder dus dan is afkitten alleen voor de 'looks' en dus rot het daaronder vrolijk verder... maar dat duurt wel een tijdje hoor...
Voor de handel is het prima, vanuit je eigen gezichtspunt, dan krijg je wat bijvoorbeeld die oranje F6 heeft, die we van het weekend gezien hebben, nu erg mooi maar je ziet ook de reparaties en de plamuurbobbels dus ik hou mijn hart vast hoe die eruit ziet na een jaar (of twee)
Voor de handel is het prima, vanuit je eigen gezichtspunt, dan krijg je wat bijvoorbeeld die oranje F6 heeft, die we van het weekend gezien hebben, nu erg mooi maar je ziet ook de reparaties en de plamuurbobbels dus ik hou mijn hart vast hoe die eruit ziet na een jaar (of twee)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Tux's R4 GTL restauratie
Wat mij betreft mag je best ergens met wat overlap een nieuw stuk in zetten als 1) al het rotte spul eruit is, dus niet over rottigheid heen braaien 2) als je niet meer overlapt gebruikt dan nodig, n cm of zo en 3) als je het goed afwerkt (kit).
Nu eens kijken wat Tux hier zelf van zegt...
Nu eens kijken wat Tux hier zelf van zegt...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Tux's R4 GTL restauratie
Het màg wel... maar of het goed is... ach, een R4tje is geen 20er jaren Rolls Royce of zo dus het zal niet zoveel uitmaken... tegen de tijd dat jij (of ik) een ouwe vent bent zijn die Viertjes al allemaal op....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Tux's R4 GTL restauratie
Ik las ook nooit (meer) met overlap, is vragen om ellende.