Jelle heeft een R4 gekocht
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Jelle heeft een R4 gekocht
Hallo,
Een week geleden dacht ik er nog niet eens over na om überhaupt een auto te kopen, en nu staat er ineens een R4 voor de deur.
Al sinds jonge leeftijd (niet dat dat zo lang geleden is; ik ben nu 24) droomde ik ervan om in een oldtimer rond te rijden. Het liefst had ik een Eendje, Kever of Mini. Ik dacht altijd dat dit een onbetaalbaar idee was en dat dit voor m'n 40ste in elk geval niet ging lukken.
Toen ik vorige week een R4 op Marktplaats zag staan (ik heb er 1650 voor betaald) realiseerde ik me pas dat ik er op dit moment wel degelijk budget voor heb. Niet alleen voor de aanschaf, maar ook voor het opknappen van het ding. Ondanks de impulsaankoop ben ik niet onvoorbereid in het diepe gesprongen; ik heb de complete wagen, met name het chassis, bekeken aan de hand van op internet gevonden checklists, waarbij ik me vooral heb gefocust op roestvorming. Hoewel hij er niet erg nieuw meer uitzag, vond ik de staat best oké. Het enige serieuze punt (wat ik voor aankoop al wist) is een gat onder de rechter achterdeur, en beginnende corrosie van de dorpel eronder. Hoe ernstig het is weet ik nog niet, maar ik ga hem z.s.m. eens op de brug bekijken in de garage.
Het bouwjaar is 1992 en de kilometerstand rond de 75.000 (wat ik niet erg veel vond). Het motorblok komt uit een R4 GTL.
Een paar vraagjes heb ik wel alvast:
- De motor start ook met dit warme weer moeilijk op zonder de choke te gebruiken, na een paar seconden wordt het toerental te laag en valt hij weer uit. Met de choke een klein stukje uitgetrokken gaat -ie prima en redt hij het na een seconde of 20 gewoon weer zonder choke. Is dit normaal of hoort een koude R4 motor in de zomer gewoon zonder choke te kunnen blijven draaien?
- Vandaag heb ik hem op een paar stukjes flink doorgetrokken (100 km/h) en bij het uitrollen hoorde ik daarna een slepend geluid bij het loslaten van het gas. Het leek vlak voor m'n voeten vandaan te komen (rechtsachterin de motorruimte dus, vanaf de grille gekeken). Na weer een stukje rustig aan te hebben gedaan verdween het weer. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
- Op sommige foto's zie ik dat mensen een leuk embleempje of een hoefijzer o.i.d. op hun grille monteren. Het lijkt mij leuk om ook zoiets te doen. Ik vraag me alleen af of dit de toestroom van koellucht niet benadeelt?
Sorry voor het lange verhaal! Ik hoop dat jullie mij als nieuwe R4-fan een beetje op weg kunnen helpen
groetjes, Jelle
Haarlem
Laatst gewijzigd door JelleP op ma jun 29, 2015 10:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Jelle heeft een R4 gekocht
welkom
qua carburateur, een schoonmaakbeurtje daar en een nieuw benzinefiltertje met slang wil wel eens helpen. Kan best n troepje in zitten.
Embleem op de grill. Tenzij je er een complete woonkamerdeur voor hangt is t niet snel een probleem. Zelf met 2 grote verstralers voor de grill rondgereden en dat was geen enkel probleem.
Slepend geluid... Wiellager wat op is? Iets anders kan ik zo 1 2 3 niet bedenken.
Als je je auto opkrikt en dan het wiel met de hand draait zou je het ook moeten horen.
qua carburateur, een schoonmaakbeurtje daar en een nieuw benzinefiltertje met slang wil wel eens helpen. Kan best n troepje in zitten.
Embleem op de grill. Tenzij je er een complete woonkamerdeur voor hangt is t niet snel een probleem. Zelf met 2 grote verstralers voor de grill rondgereden en dat was geen enkel probleem.
Slepend geluid... Wiellager wat op is? Iets anders kan ik zo 1 2 3 niet bedenken.
Als je je auto opkrikt en dan het wiel met de hand draait zou je het ook moeten horen.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
- Clubmagazijn
- Berichten: 62
- Lid geworden op: ma dec 18, 2006 10:08 pm
- Locatie: Beneden Leeuwen
- Contacteer:
Re: Jelle heeft een R4 gekocht
Hallo Jelle,
Klinkt als een leuke begin voor je old timer ervaring. Welkom op de site. De R4 Club heeft een onderdelen magazijn in Loenen (Gld). Daar staat de koffie altijd klaar en kun je voor allerlei vragen en onderdelen terecht. Wel even lid worden van de club, maar dat kan ter plekke ook. Je krijgt dan ook het kwartaal blad van de club 'De Vrijbuiter'.
Ik kan je niet helpen met het slepende geluid. . . als je hem toch op de brug hebt inderdaad maar even goed luisteren. Als het een lager is zou die dat eigenlijk juist ook meer of minder in de bochten moeten doen (voor zover mijn kennis rijkt). Even goed alle draaiende onderdelen bekijken zou ik zeggen.
Als laatste: we organiseren verschillende sleuteldagen in het land. Dit zijn dagen waar we bij een garage of sleutelruimte verzamelen en er technische ondersteuning is om aan je viertje te sleutelen.
Veel plezier alvast met je viertje!
Groet,
Maarten
Coordinator clubmagazijn
Klinkt als een leuke begin voor je old timer ervaring. Welkom op de site. De R4 Club heeft een onderdelen magazijn in Loenen (Gld). Daar staat de koffie altijd klaar en kun je voor allerlei vragen en onderdelen terecht. Wel even lid worden van de club, maar dat kan ter plekke ook. Je krijgt dan ook het kwartaal blad van de club 'De Vrijbuiter'.
Ik kan je niet helpen met het slepende geluid. . . als je hem toch op de brug hebt inderdaad maar even goed luisteren. Als het een lager is zou die dat eigenlijk juist ook meer of minder in de bochten moeten doen (voor zover mijn kennis rijkt). Even goed alle draaiende onderdelen bekijken zou ik zeggen.
Als laatste: we organiseren verschillende sleuteldagen in het land. Dit zijn dagen waar we bij een garage of sleutelruimte verzamelen en er technische ondersteuning is om aan je viertje te sleutelen.
Veel plezier alvast met je viertje!
Groet,
Maarten
Coordinator clubmagazijn
http://www.r4club.nl/het-magazijn-van-de-renault-4-club Het magazijn in Beneden Leeuwen is "The Place to be"
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Jelle heeft een R4 gekocht
Als je R4 van 1992 is werd de 850cc motor niet meer gebruikt Het waren toen allemaal cleon motors van 900cc en 1100cc zij zien er volledig het zelfde uit , check even via het motornummer. Via de plaatjes op de koets kan je ook zien welke motor er oorspronkelijk in zit.
Het open dakje is afkomstig van een Twingo en is superleuk,wel niet origineel natuurlijk.
Veel plezier met je vier.
Het open dakje is afkomstig van een Twingo en is superleuk,wel niet origineel natuurlijk.
Veel plezier met je vier.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Jelle heeft een R4 gekocht
Hoi,
Als je een gat in de dorpel hebt bij de achterdeur is het zeer aan te bevelen even heel goed naar de achterwiel ophanging ( achterste stuk chassis achter de achterdeur) te kijken.
De bekende roest plek van de 4
Als je een gat in de dorpel hebt bij de achterdeur is het zeer aan te bevelen even heel goed naar de achterwiel ophanging ( achterste stuk chassis achter de achterdeur) te kijken.
De bekende roest plek van de 4
Re: Jelle heeft een R4 gekocht
Bedankt iedereen voor de reacties en de antwoorden op mijn vragen!
Het aanbod om eens naar een sleuteldag te komen hou ik zeker in gedachten. Wellicht kan een kenner dan een rondje met me meerijden en bepalen hoe de boel ervoor staat?
Het open dakje is voor zover ik weet gewoon fabrieks-af zo erin gezet? De brochures die ik in bezit heb bieden het in elk geval wel aan (tegen meerprijs)
Het aanbod om eens naar een sleuteldag te komen hou ik zeker in gedachten. Wellicht kan een kenner dan een rondje met me meerijden en bepalen hoe de boel ervoor staat?
Volgens de verkoper is de motor afkomstig van een GTL. Het is als het goed is de 1100CC versie.marcGTL.BE schreef:Als je R4 van 1992 is werd de 850cc motor niet meer gebruikt Het waren toen allemaal cleon motors van 900cc en 1100cc zij zien er volledig het zelfde uit , check even via het motornummer. Via de plaatjes op de koets kan je ook zien welke motor er oorspronkelijk in zit.
Het open dakje is afkomstig van een Twingo en is superleuk,wel niet origineel natuurlijk.
Veel plezier met je vier.
Het open dakje is voor zover ik weet gewoon fabrieks-af zo erin gezet? De brochures die ik in bezit heb bieden het in elk geval wel aan (tegen meerprijs)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: Jelle heeft een R4 gekocht
Hallo Jelle,
Allereerst hartstikke leuk dat je ook met een 4tje rondrijdt!!
Je zult merken dat het een hartstikke leuke karretje is. Ik wens je er heel veel plezier mee.
Mijn eigen GTL is superzuinig afgesteld en start in de zomer ook niet zonder choke. De eerste km moet de choke er ook een beetje op blijven. Is hij eenmaal warm, daar gaat ie als de brandweer!
Dus als hij wel goed loopt als hij eenmaal warm is, is er niets aan de hand, denk ik.
Enne ... niet vergeten lid te worden van de R4club. Een enthousiaste club met oa sleuteldagen waar je veel kan leren en je ook zelf aan de slag kan onder begeleiding.
En heel gezellige evenementen, die je zeker eens mee moet maken.
Je bent vast van harte welkom bij de club.
Allereerst hartstikke leuk dat je ook met een 4tje rondrijdt!!
Je zult merken dat het een hartstikke leuke karretje is. Ik wens je er heel veel plezier mee.
Mijn eigen GTL is superzuinig afgesteld en start in de zomer ook niet zonder choke. De eerste km moet de choke er ook een beetje op blijven. Is hij eenmaal warm, daar gaat ie als de brandweer!
Dus als hij wel goed loopt als hij eenmaal warm is, is er niets aan de hand, denk ik.
Enne ... niet vergeten lid te worden van de R4club. Een enthousiaste club met oa sleuteldagen waar je veel kan leren en je ook zelf aan de slag kan onder begeleiding.
En heel gezellige evenementen, die je zeker eens mee moet maken.
Je bent vast van harte welkom bij de club.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Jelle heeft een R4 gekocht
Dat is per auto verschillend; ik moet ook met de choke erop starten en dan zet ik m buiten de carport en dan choke helemaal in en rij weg... hij staat ook superzuinig afgesteld want ik rij 1 op 23.... (wel rijden als een "ouwe lul"...)Jan1962 schreef:...
Mijn eigen GTL is superzuinig afgesteld en start in de zomer ook niet zonder choke. De eerste km moet de choke er ook een beetje op blijven. Is hij eenmaal warm, daar gaat ie als de brandweer!...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"