restauratie R4

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

JensW
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:34 pm
Locatie: Staden

Re: restauratie R4

Bericht: # 155562Bericht JensW »

Bertje schreef:Jij gaat grondig te werk! Maar pas op dat je t niet overdrijft, geen werk zoeken waar t niet zit. Moesten de binnenschermen vooraan er namelijk wel persé af?

Tip voor laswerk aan t chassis: niet te veel materiaal in 1x weghalen, anders heb je straks een strak gerestaureerd maar ook een krom chassis :S
Als ik iets weggehaald heb wordt het eerst terug gelast maar dit is onduidelijk op de foto's, foto's van het laswerk zelf volgen nog :D het is toch dit dat je bedoeld hé?
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: restauratie R4

Bericht: # 155567Bericht BVDP »

Bertje schreef:Hoe dat zit met Belgische regelgeving kunnen anderen op dit forum je wel vertellen. Het is het overwegen waard omdat het flink bijdraagt aan het rijgenot.
Je kan hem helemaal upgraden naar een 1100 als je het chassisnummer van een 1100 in last zonder dat het zichtbaar is. Ik ga er dan van uit dat je ook een inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest hebt voor de 1100. Anders niet doen. Op de autokeuring is ook mijn ervaring dat er nog mensen rond lopen die een 850 en 1100 herkennen en weten wat waar in hoort. Een 1100 en 1400 denk ik dat minder problemen geeft. Ook upgrade van remmen en zo mee oppassen. Er moet maar één iemand erover vallen en je wagen is afgekeurd. Hij moet voldoen aan het gelijkvormigheidsattest. Een veel strengere regelgeving dan in Nederland.
Ik heb ook een 850 met 34 pk. Dat is dus evenveel als een standaard 1100. Koppel is wat minder maar je komt aardig mee in het huidige verkeer....... zeker in de file (ehh)
Succes met de restauratie. Ik heb bij de keuze van mijn schoonvader wat minder geluk gehad. (sip)

Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: restauratie R4

Bericht: # 155575Bericht Bertje »

@Jens: ik denk dat we het over hetzelfde hebben, ja. Mijn punt is dat het chassis stevigheid verliest als je er stukken uit gaat slijpen (dhuh!) dus als je te veel in 1x weghaalt, dan kan het chassis wat door gaan buigen. Als je dan gaat lassen, dan leg je de boel dus vast in die doorgebogen stand, waardoor je uiteindelijk een krom chassis overhoudt. Verder moet je het laswerk natuurlijk voldoende tijd geven om af te koelen, want heet metaal zet uit, maar dat weet je schoonpa wel.

@Bart: goede aanvulling, ik België zijn de regels dus inderdaad een stuk strenger. Optisch is er trouwens geen verschil tussen een 1400cc en een 1100cc, feitelijk zijn dit dezelfde motorblokken maar dan voorzien van grotere cilinderbussen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: restauratie R4

Bericht: # 155582Bericht silvio »

Deze wordt weer een leuke om te volgen, en nog een keertje eentje uit België :)

Succes met je project!

Mvg silvio
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: restauratie R4

Bericht: # 155587Bericht Okido »

Er zit toch altijd meer roest aan zo'n chassis als je zou verwachten. Ik zou 'm zelf niet uit elkaar gehaald hebben, omdat ie er nog zo goed uitzag. Maar als je ziet wat voor gaten er te voorschijn komen. Gelukkig wordt het goed aangepakt.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
JensW
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:34 pm
Locatie: Staden

Re: restauratie R4

Bericht: # 156782Bericht JensW »

Hier ben ik terug, na een lange tijd weg geweest wegens operatie en andere dingen.
Ook wat gewacht tot het weer wat beter was.

Hierbij enkele foto's in de staat hoe hij nu is.
Wel terug wat roest opgekomen van het te lang te laten staan :(

Hierbij een nieuw stukje van de achterkant van de balken in gelast
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier langs achteren zie je al de nieuwe bodumplaat staan, dit was wel toe aan vervanging.
De achterste wielophanging zit er terug goed op, dus zitten de balken waarschijnlijk in de goede positie :D

Afbeelding
JensW
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:34 pm
Locatie: Staden

Re: restauratie R4

Bericht: # 156785Bericht JensW »

Afbeelding

Deze moet wel nog wat afgewerkt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de volgende foto's had ik graag eens jullie advies gehad omdat ik er toch nog niets van ken.
Wat zouden jullie doen om de ophanging roest vrij te maken en te behandelen?
Ook wordt er een nieuwe bodemplaat omgelast dus zou ik de binnenkant ook kunnen behandelen om roest te voorkomen, hoe doe ik dit het beste?

Afbeelding

Hier heb ik al enkele kleine stukjes wat afgeschuurd en in zinkspray geplaatst.
Is dit goed of moet ik nog iets doen ermee of hoe pak ik dit beter aan of wat doen jullie?
Alvast Bedankt!!! :D

Afbeelding
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: restauratie R4

Bericht: # 156787Bericht R4F6GTX Automaat »

Zinkspray is bruikbaar als je er nog iets overheen doet, verf of zo, anders is het weggegooid geld en roest het even vrolijk verder...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
JensW
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:34 pm
Locatie: Staden

Re: restauratie R4

Bericht: # 156789Bericht JensW »

Welke verf zou er dan het beste zijn? Of wordt het vaakst gebruikt? :D
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: restauratie R4

Bericht: # 156790Bericht silvio »

Ik heb zelf alles gestraald en dan gespoten of geverfd in Metaflux ML540, dit is een anti-roest primer die mooi zwart van kleur is en evt nog gelakt kan worden.

Mvg silvio
JensW
Berichten: 21
Lid geworden op: di feb 10, 2015 3:34 pm
Locatie: Staden

Re: restauratie R4

Bericht: # 156791Bericht JensW »

Bedankt, een straalmachine heb ik niet, zijn er daarvoor dan andere mogelijkheden?
Ik kan natuurlijk wel bij iemand langs gaan, want stralen is waarschijnlijk het beste?
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: restauratie R4

Bericht: # 156792Bericht silvio »

Stalen borstel op boormachine, maar is moeilijk in de kleine hoekjes.

Ik heb ook delen binnengebracht om te laten stralen en poederlakken.

Mvg silvio
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: restauratie R4

Bericht: # 156798Bericht Bertje »

Ontroesten idd met staalborstel op boormachine. Wat zinkspray betreft sluit ik me bij Paul aan, de zink is een opofferingsmateriaal en oxideert ipv het staal, maar zinkspray is niet waterdicht. Dit moet je dus sealen met lak of verf, anders oxideert het zink er gewoon af en begint het staal zelf weer te roesten.

Ik heb zelf grondverf en aflak uit de watersportwereld gebruikt, dit zou ook moeten voldoen op een ondergrond die niet 100% roestvrij is, lees: oud staal. Zie hier voor de foto's: viewtopic.php?f=18&t=15340&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat het beschermen van de binnenkant van de balken betreft: dit moet je volgens mij doen als t chassis weer op z'n wielen staat, de balken roesten namelijk aan de laagste punten, er kruipt daar vocht tussen bodemplaat en balk. In de balken zitten gaten die dicht zitten met plastic doppen, als je die eruit haalt kun je via die gaten tectyl of vet in de balken spuiten, dit vult dan de kieren op de laagste punten op zodat er geen vocht meer tussen kan komen. Er zijn ook mensen die zweren bij gekookte lijnolie. Zoek maar eens op dit forum, hier is een boel over geschreven en zoveel mensen zoveel meningen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
cbi-ac
Berichten: 5
Lid geworden op: za feb 21, 2015 2:40 pm

Re: restauratie R4

Bericht: # 156840Bericht cbi-ac »

Hi JensW!

Ik heb de hele as in een stuk, het chassis, de tank, wat kleine onderdelen en de velgen laten zandstraalen bij en bedrijf waarvoor ik 300 € heb betaald.
Afbeelding

Darnaast heb ik de as, tank, velgen en de onderdelen eerst met zinkspray (>90% zink) en dan als grondverf met BRANTHO KORRUX NITROFEST gespoten. Het chassis heb direkt met BRANTHO KORRUX NITROFEST gespoten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naar de grondverf ga ik BRANTHO KORRUX 3 in1 als chassisverf gebruiken. Dit word 3 keer gespoten. Ik ga geen anti roest middel zoals Fertan, Owatrol of Brunox Epoxy gebruiken, omdat ik zeker ben dat deze middel niet goed werken. Zij hebben roest nodig om te reageeren of moeten met water geneutraliseerd worden, wat het tegendeel is van dat wat ik wil en naar het zandstralen is da ook geen roest meer.

wat de "as opnaame" aangaat, so geeft het deze te koop, maar ik had ze gekocht en teruggestuurd, omdat ze niet goed is verwerkt. Daar zijn ten deele 3 plaatjes overeen gelast en de maaten kloppten niet.
Dus heb ik ze zelf gebogen uit en 2mm verzinkte plaatje.
op de afbeelding zie je linker kant de gekochte en rechter kant de zelfs gemaakte opnaame (nog niet helemal klaar):

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes
Ralf

Sorry voor mij nederlands (ik ben en duitse),ik hope het is begrijpbar...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: restauratie R4

Bericht: # 156841Bericht R4F6GTX Automaat »

Roterende staalborstel op boormachien werkt helemaal niet goed; die polijst het roest vast in de ruimtes die juist helemaal leeg moeten zijn. Het werkt goed voor vliegroest omdat dit zich nog niet vastgezet heeft maar eigenlijk is het een troep-ding voor metaal, goed om hout te bewerken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie