Trommelrem, de afstelnokjes...
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Daar heb je van die mooie sleutels voor, gebogen, met een vierkant gat erin en die passen dan mooi over die afstelnokjes aan de achterkant van je trommel.
Sleutel heb ik.
Wat doe je als zo'n vierkantje niet helemaal vierkant meer is, maar het resultaat van een prutser met, waarschijnlijk, een griptang?
Kan je die dingen vervangen? Zit geperst zeker?
Of hoe anders te verstellen?
Sleutel heb ik.
Wat doe je als zo'n vierkantje niet helemaal vierkant meer is, maar het resultaat van een prutser met, waarschijnlijk, een griptang?
Kan je die dingen vervangen? Zit geperst zeker?
Of hoe anders te verstellen?
Ik ben bang dat dat inderdaad geperst/geklonken zit ja. Ik heb laatst mijn (voor)remmen vernieuwd (cilinders + schoenen) en die nokken waren bij mij nog wel vierkant. Maar als je maar genoeg met kruipolie spuit gaan die nokken op een gegeven moment soepel genoeg om met een griptang te verstellen zonder geweld te hoeven gebruiken. Doe er eventueel een doekje tussen om die nokken niet (nog) verder te beschadigen. Het alternatief is volgens mij het vervangen van de gehele klauwplaat, maar hoe dat precies moet weet ik niet....
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Wat je ook kan doen is het volgende:
- Neem M10 moeren
- Boor het schroefdraadgat uit met een boor van 11mm
- Maak de stelnokken schoon m.b.v. een (power)vijl.
-Rond ook evt. de hoeken van de stelnokken af totdat de uitgeboorde M10-moer op de stelnok past
- Las de moer vast aan de stelnok door het gat in de moer vol te lassen.
- Met een ring- en als dat niet past een steeksleutel 17 kan je dan veel beter de stelnok verdraaien. En als het net gelast is dan draait de stelnok vaak veel lichter door de door het lassen ingebrachte hitte.
- Zo heb ik dat gedaan bij mijn zessie en het werkt perfect.
- Neem M10 moeren
- Boor het schroefdraadgat uit met een boor van 11mm
- Maak de stelnokken schoon m.b.v. een (power)vijl.
-Rond ook evt. de hoeken van de stelnokken af totdat de uitgeboorde M10-moer op de stelnok past
- Las de moer vast aan de stelnok door het gat in de moer vol te lassen.
- Met een ring- en als dat niet past een steeksleutel 17 kan je dan veel beter de stelnok verdraaien. En als het net gelast is dan draait de stelnok vaak veel lichter door de door het lassen ingebrachte hitte.
- Zo heb ik dat gedaan bij mijn zessie en het werkt perfect.
keessie met zijn zessie
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
- Locatie: Vorselaar,.. Belgie
Volgens mij heeft een viertje al de neiging om achter eerder te blokkeren als voor, aangezien er al niet veel gewicht rust op die achteras en het gewicht ook nog eens op de voorwielen geduwd wordt tijdens het remmen. Veel zin zal het ombouwen niet hebben, daar die trommelremmen vOOr NIET zelfstellend zijn (vandaar die stelnokken....). Als je echt lekker wilt remmen zul je schijven vOOr moeten monteren! (of een GTL moeten kopen!), hoewel je met trommels ook een heel aardige noodstop kan maken!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
En een GTL heeft zelfstellende trommelremmen achter. Die moeten dan toch wel passen op een andere 4 zonder die dingen. En het maakt voor het remmen uiteindelijk niet uit.
Je hebt alleen maar extra techniek die verrot gaat, en de eerste kilometers niet lekker remt (totdat hij gesteld is). Ik hoef die troep liever niet.
Je hebt alleen maar extra techniek die verrot gaat, en de eerste kilometers niet lekker remt (totdat hij gesteld is). Ik hoef die troep liever niet.