Maat koolborstels startmotor ?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Maat koolborstels startmotor ?

Bericht: # 152508Bericht Tweety »

Gister wilde Tweety niet starten, waarschijnlijk borstels versleten, nu is dit een gereviseerde startmotor die ik bij Carfix heb gehaald, maar vooral omdat ik niet echt tevreden ben over hun materiaal wilde ik deze keer zelf de borstels plaatsen, Slechter dan dat ik ze van hun krijg kan haast niet 30 a 40.000 per startmotor is echt te weinig dacht ik, ik heb ook al 1-tje gehad waar de bendix binnen een jaar het helemaal niet meer deed. De lagers zijn nog wel ok, maardie kan ik zoieso wel halen, maar waar halen jullie de borstels ? of weet iemand de maat/typenr. zodat ik ze online kan bestellen ? 't gaat om het 1100cc type, met de 3 bevestigings bouten.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Maat koolborstels startmotor ?

Bericht: # 152523Bericht Bertje »

Welk merk startmotor?

Paris-Rhone: http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Anlasser/ANR82179/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit zijn koolborstels type PSX 133

Ducellier: type 02-USX 91-92

Onlangs beide types gekocht via koolborstels-online.nl

Beide startmotoren worden gebruikt in de GTL, ik zie geen reden waarom dat anders zou zijn voor de F6.

Misschien handige gegevens om op te nemen in het topic "maten keerringen en lagers". Want daar staat afmetingen in waarmee je bij een willekeurige lagerboer je lagers en keerringen kunt krijgen, op dezelfde manier is dit generieke identificatie van de koolborstels. In verschillende modellen en merken auto's worden dezelfde startmotoren en dus dezelfde koolborstels gebruikt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Maat koolborstels startmotor ?

Bericht: # 152535Bericht Tweety »

Valeo = Ducellier toch ? dus dan zijn dat deze ?
http://www.koolborstels-online.nl/produ ... -industrie" onclick="window.open(this.href);return false;
:o
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Maat koolborstels startmotor ?

Bericht: # 152536Bericht Tweety »

Hoewel d'r in m'n V66 ook en ducellier zit (maar dan zo'n ouwe met zo'n beugel aan de achterzijde) zijn dat wel dezelfde borstels ?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Maat koolborstels startmotor ?

Bericht: # 152537Bericht Tweety »

Haal ik een oude Valeo uit elkaar, zie ik maar 3 drukveertjes zitten ipv 4 :o maar de borstels leken me eigenlijk nog wel ok... moet ik toch die andere d'r ook uit hebben (met werkende bendix) en kijken of ik 1 werkend geheel kan maken... je weet hoe druk ik het heb ik ben nog niet bij met alles (en tusssendoor gaan er nog dingen stuk ook :evil: )
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Maat koolborstels startmotor ?

Bericht: # 152541Bericht Bertje »

Die eerste link klopt, ja.

Weet niet wat je bedoelt met 3 drukveertjes, bij mij zijn er 2 koolborstels die elk door een veertje op hun plek worden gedrukt.

Als je wil checken of dit voor jou inderdaad de juiste borstels zijn, dan google je even op afbeeldingen bij dit borstelnummer. Op andere websites vind je soms ook de afmetingen: lange zijde, korte zijde, schuine zijde en hoogte (niet perse in die volgorde).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Maat koolborstels startmotor ?

Bericht: # 152543Bericht Tweety »

Ja dat dacht ik me al te herrineren dat de ducellier 2 koolborstels heeft, maar de Valeo heeft er 4 ! Valeo heeft Ducellier overgenomen maar niet het ontwerp 1 op 1. Nieuwere modellen zullen meestal een Valeo hebben, daar moet ik dus borstels voor hebben.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Maat koolborstels startmotor ?

Bericht: # 152544Bericht Tweety »

't gaat dus om de Valeo 433247. blijkt veel gebruikt oa in R4 R5 R12 dacia etc. maar borstels ?
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Maat koolborstels startmotor ?

Bericht: # 152545Bericht Okido »

Tweety schreef:Valeo = Ducellier toch ? dus dan zijn dat deze ?
http://www.koolborstels-online.nl/produ ... -industrie" onclick="window.open(this.href);return false;
:o
Ik had het idee dat Valeo = Paris-Rhone.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Maat koolborstels startmotor ?

Bericht: # 152548Bericht Tweety »

als je kijkt onderdelen, dan blijkt, beide ! Valeo - Ducellier & Valeo - Paris-Rhone. zoieso alle Ducellier onderdelen zijn overgenomen door Valeo (ook van ontstekingen ed.) op de website van Valeo blijkt dat Paris-Rhone en eerder ook SEV Marchal door Valeo zijn overgenomen.
Plaats reactie