123 ontsteking
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- jandeman63
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di apr 28, 2009 11:54 pm
- Locatie: apeldoorn
123 ontsteking
Ik weet dat de 123 ontsteking bij sommige mensen iets losmaakt. Of dat nou een goed of slecht iets is laat ik in het midden maar ik wil er toch iets over schrijven.
Ik heb een 1289cc motor en daarvoor had ik er een 1108 in hangen. De 1289 heb geprobeerd met een 32 dir 2traps en dat gaat als een kanon(netje) als je gas geeft. Maar hier kwam ook het nodige gestotter/gehik bij met gas geven en loslaten. Ik heb om te testen de originele 28 mm erop gezet en dat ging maar nog steeds op de meest ongelegen momenten stotteren/hikken. Ik heb meerder ontstekingen liggen en heb ze geprobeerd en ook nog een bobine uitgewisseld. Het hielp allemaal niet veel en toen was ik het een beetje zat. Toen kwam iets elektronisch in beeld en in dat lijstje stond de 123 onsteking. Ik heb geprobeerd om negatieve reviews te vinden van de 123 ontsteking maar dat was een hele opgave. De meeste mensen geven hoog op over dit ding. Ik heb de “gok”genomen en heb hem besteld samen met een nieuwe bobine. De kabels waren al vernieuwd en de bougies ook. Geïnstalleerd en de gtl curve van mijn oude ontsteking erin gezet. Tja wat moet ik zeggen, hij liep meteen mooier. Hij trok beter en na het instellen van een nog iets andere curve ken ik de auto niet meer terug. Hij trekt beter, hij schokt niet meer bij afdalen op een lichte helling en wat helemaal lekker is, hij slaat niet meer zo makkelijk af bij weg rijden uit stilstand. Dit laatste is iets wat al mijn viertjes deden en nu is het weg….heerlijk. Ik ga de komende tijd nog kijken of er nog een curve bij zit die hem nog beter laat lopen maar ben eigenlijk al tevreden.
Ik heb een 1289cc motor en daarvoor had ik er een 1108 in hangen. De 1289 heb geprobeerd met een 32 dir 2traps en dat gaat als een kanon(netje) als je gas geeft. Maar hier kwam ook het nodige gestotter/gehik bij met gas geven en loslaten. Ik heb om te testen de originele 28 mm erop gezet en dat ging maar nog steeds op de meest ongelegen momenten stotteren/hikken. Ik heb meerder ontstekingen liggen en heb ze geprobeerd en ook nog een bobine uitgewisseld. Het hielp allemaal niet veel en toen was ik het een beetje zat. Toen kwam iets elektronisch in beeld en in dat lijstje stond de 123 onsteking. Ik heb geprobeerd om negatieve reviews te vinden van de 123 ontsteking maar dat was een hele opgave. De meeste mensen geven hoog op over dit ding. Ik heb de “gok”genomen en heb hem besteld samen met een nieuwe bobine. De kabels waren al vernieuwd en de bougies ook. Geïnstalleerd en de gtl curve van mijn oude ontsteking erin gezet. Tja wat moet ik zeggen, hij liep meteen mooier. Hij trok beter en na het instellen van een nog iets andere curve ken ik de auto niet meer terug. Hij trekt beter, hij schokt niet meer bij afdalen op een lichte helling en wat helemaal lekker is, hij slaat niet meer zo makkelijk af bij weg rijden uit stilstand. Dit laatste is iets wat al mijn viertjes deden en nu is het weg….heerlijk. Ik ga de komende tijd nog kijken of er nog een curve bij zit die hem nog beter laat lopen maar ben eigenlijk al tevreden.
R4 besmet
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: 123 ontsteking
Waarschijnlijk was je verdeler gewoon versleten Jandeman.
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb ook sinds een maand of 7 een 123 in mijn F6 ben daar helemaal blij mee.
Misschien moet ik er ook eens een andere curve op los laten.
Groet, Robert.
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb ook sinds een maand of 7 een 123 in mijn F6 ben daar helemaal blij mee.
Misschien moet ik er ook eens een andere curve op los laten.
Groet, Robert.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- jandeman63
- Berichten: 74
- Lid geworden op: di apr 28, 2009 11:54 pm
- Locatie: apeldoorn
Re: 123 ontsteking
Dat is zeker voor een gedeelte waar harbourseal. De verdeler was 28 jaar oud en het blok had 180.000 gelopen. Ik had ook al een keer de condensator vervangen ondanks dat je niets aan de punten kon zien. De verdeler had nauwelijks speling en met een timing lamp en dwell meter alles keurig op tijd gezet. Helaas geen perfect resultaat.
Ik heb bij het testen van verschillende curves steeds hetzelfde parcours gereden. gewoon onderweg even met een schroevendraaier een andere curve en hup, testen . Je merkt leuke verschillen tussen de curves dus ik zou het zeker doen.
Ik heb bij het testen van verschillende curves steeds hetzelfde parcours gereden. gewoon onderweg even met een schroevendraaier een andere curve en hup, testen . Je merkt leuke verschillen tussen de curves dus ik zou het zeker doen.
R4 besmet
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: 123 ontsteking
vandaag de plunge dan maar genomen.
Eerst nog even de kleppen gesteld en de carburateur nog een keer gecheckt met de colortune.
De 123 ipv curve 5 van de 5TL curve 6 van een 5TS gegeven.
Het resultaat was verbijsterend.
Hij trekt de straatstenen uit de straat even een vrachtwagen inhalen op de snelweg is nu kinderspel.
Maar echt verhoging van de eindsnelheid heb ik niet. Dat zit hem waarschijnlijk in de wat krappe venturi van de SEIA 32 met een venturi van maar 22mm. Misschien dat een K&N luchtfilter nog wat uitmaakt.
Eerst nog even de kleppen gesteld en de carburateur nog een keer gecheckt met de colortune.
De 123 ipv curve 5 van de 5TL curve 6 van een 5TS gegeven.
Het resultaat was verbijsterend.
Hij trekt de straatstenen uit de straat even een vrachtwagen inhalen op de snelweg is nu kinderspel.
Maar echt verhoging van de eindsnelheid heb ik niet. Dat zit hem waarschijnlijk in de wat krappe venturi van de SEIA 32 met een venturi van maar 22mm. Misschien dat een K&N luchtfilter nog wat uitmaakt.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: 123 ontsteking
?harbourseal schreef: de carburateur nog een keer gecheckt met de colortune.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: 123 ontsteking
Een colortune is een bougie met een kijkglaasje.Bertje schreef:?
De theorie is dat een goede verbranding een blauwe vlam geeft.
Dus door in het glaasje te kijken zie je de vonk en de daaropvolgende verbranding.
Als het mengsel te rijk afgesteld staat heb je een gele vlam. Als hij ok is dan is de vlam blauw. Bij een te arm mengsel een bijna witte vlam.
Zo simpel kan het leven zijn.
Bij de APK een maand geleden stond de CO precies zoals hij moest staan volgens de afstelgegevens uit 1981.
En dat zonder CO meter.
Je kunt overigens niet met een colortune vervolgens nog eens een ritje gaan maken. Dan gaat hij kapot.
Schijnt in de motorracerij ook wel gebruikt te worden om voor een race nog even een en ander bij te stellen.
Te koop op deze site http://www.gereedschapland.nl/product/5 ... erseel-set" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door harbourseal op vr aug 01, 2014 9:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: 123 ontsteking
Nooit van gehoord. Maar klinkt handig!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd