Koelvloeistof in motorblok?!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150855Bericht Ardéchoise »

Ik geloof niet dat ik ooit zoveel geleerd heb in 2 dagen :D. Ik hoop het maar dat de motor (koppakking) nog ok is.

Een paar vragen waar ik nog mee zit:
- hoe weet ik of de sensor voor de motortemp. het wel doet? Ik heb dan wel niets op mijn dashboard gezien en heb gelukkig maar kleine stukjes gereden, maar toch baart het horten en stoten mij zorgen

- dank voor de link naar het desbetreffende topic bertje! Ik had hem toevallig zelf ook gisteravond gevonden, maar ik vermoed - zeker omdat die slang er af is geschoven - dat er ergens een blokkade zit waardoor drukopbouw is geweest. Kan dat kloppen? Radiateur verstopt is dan een optie, maar een kapotte thermostaat ook toch? Verder nog potentiële verdachten?

- O in het desbetreffende topic staat: "- met stilstaande motor ontluchten via het kraantje bij het schutbord." Waar zit dat kraantje, wat is een schutbord?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150856Bericht Hanz »

Ardéchoise schreef:- O in het desbetreffende topic staat: "- met stilstaande motor ontluchten via het kraantje bij het schutbord." Waar zit dat kraantje, wat is een schutbord?
Het schutbord is de plaat ijzer tussen motorruimte en cabine. Links van de pook komt een kort (5cm?) slangetje uit het schutbord. Dat is bedoeld voor de ontluchting.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150858Bericht Tweety »

Ik ontlucht altijd met draaiende motor... en met de verwarming aan natuurlijk. Loop zoieso alle slangen nog eens goed na, de onderslang lijkt bij de radiateur goed te zitten maar misschien zit ie aan de motorzijde niet helemaal goed. vervang desnoods een paar slangklemmen en gebruik een dopsleutel om ze los en vast te draaien.
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150860Bericht Ardéchoise »

Ik voel me een doorgewinterde kluns :oops:. Ik probeerde zojuist die onderste slang over de ribbel te krijgen, maar dat lukt mij gewoon niet. Stevige slang, slappe armpies. Dus maar weer met een dopsleuteltje vastgedraaid. Verrassing: de slang van het expansievat naar de radiator zat er alleen opgeschoven, en had geen ringetje o.i.d er overheen :o. Je kan wel zien dat er iets had gezeten (afdruk zichtbaar). Ik heb het vaatje eruit gehaald incl. slang en zojuist schoongemaakt met heet water + soda.

Ik zal hem zeker mét slangklemmetje weer vastzetten? Overigens zag ik vanaf de bovenkant van de radiator geen sporen dat daar vloeistof uit is gekomen. The saga continues. Ben blij met jullie hulp, maar voel me erg onzeker zonder boek, noch ervaring.

O, als ik knijp in de dikke slangen die van/naar de radiator lopen, hoor ik het klotsen. Helemaal leeggelopen is het dus niet. *blijft goede hoop houden

Kraantje gevonden trouwens, merci!
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150862Bericht Hanz »

Als er onlangs nog een ander blok in heeft gezeten is het natuurlijk geen uitgemaakte zaak of de leksporen aan het huidige of oude systeem gekoppeld moeten worden.
En, als er een slangklem mist dan is het niet zo gek dat je koelvloeistof in no time weg is. Een welgemeend Foei! voor de monteur.
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150863Bericht Ardéchoise »

Aan de afdruk te zien zat daar een tie-wrap omheen. Lijkt me dat die niet zo lang bestand zijn tegen omstandigheden op die plek. Dat kan ik zelfs bedenken, dat zegt wel wat :lol:
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150864Bericht Tweety »

Ardéchoise schreef:I Ik probeerde zojuist die onderste slang over de ribbel te krijgen, maar dat lukt mij gewoon niet.
Mij ook niet ! d'r zitten 2 ribbels 1-tje rondom helemaal op de rand en 1 uit 2 deeltjes (onder en boven geloof ik) tot waar je de slang aan moet schuiven. Dat ontbrekende klemmetje bovenaan is niet zo erg, vul 'm goed bij, en start de motor. Verwarming aan ! en dan met draaiende motor de aansluitingen van de slangen controleren. als de motor warm is en de thermostaat gaat open kan je (ook eerder al) in de bovenslang knijpen om luchtbellen uit het systeem te krijgen. Als er echt teveel olie in zit kan het dat er olie via de carterontluchting in de carburateur zit, wat bv. het bokken veroorzaakt. Als de motor goed warm is en de ventilator slaat aan, kan je door gas te geven met de hand op de carburateur kijken of er eventueel bellen in het drukvat komen ? zo ja , dan is de koppakking lek. dat zou jammer zijn, want das best een hoop gedoe...
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150865Bericht Ardéchoise »

Tweety schreef:
Ardéchoise schreef:I Ik probeerde zojuist die onderste slang over de ribbel te krijgen, maar dat lukt mij gewoon niet.
Mij ook niet ! d'r zitten 2 ribbels 1-tje rondom helemaal op de rand en 1 uit 2 deeltjes (onder en boven geloof ik) tot waar je de slang aan moet schuiven. Dat ontbrekende klemmetje bovenaan is niet zo erg

Ok, de slang zit inderdaad TOT het ribbeltje dat uit 2 delen bestaat. Toch ga ik voor de zekerheid wel een klemmetje plaatsen op het kleine slangetje. Kwestie van gemoedsrust denk ik ;)
Vul 'm goed bij, en start de motor.Verwarming aan ! en dan met draaiende motor de aansluitingen van de slangen controleren. als de motor warm is en de thermostaat gaat open kan je (ook eerder al) in de bovenslang knijpen om luchtbellen uit het systeem te krijgen. Als er echt teveel olie in zit kan het dat er olie via de carterontluchting in de carburateur zit, wat bv. het bokken veroorzaakt. Als de motor goed warm is en de ventilator slaat aan, kan je door gas te geven met de hand op de carburateur kijken of er eventueel bellen in het drukvat komen ? zo ja , dan is de koppakking lek. dat zou jammer zijn, want das best een hoop gedoe...
Ik hoop maar dat het zoiets is als het vetgedrukte....
En het cursieve: ik weet net wat een carburateur doet, maar niet waar ie zit, laat staan hoe ik met de hand op de carburateur gas kan geven. Ik dacht sowieso dat als jemet een draaiende motor belletjes in de koelvloeistof zag, het mis was met de koppakking?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150868Bericht Bertje »

100% verstopping denk ik niet, het kan wel zijn dat er een paar koelvloeistofkanaaltjes in je motorblok zijn dichtgeslibd. Ik hoor dat mensen wel eens een vaatwastablet bij de koelvloeistof gooien om dit op te lossen, hier moet je echter niet te lang mee rijden. Ik zou zeggen 1 rit en dan het systeem goed naspoelen (tuinslang in je radiateur). Om herhaling te voorkomen moet je gewoon elk jaar of zo de koelvloeistof vervangen, dan blijft deze mooi helder en zit er geen troep in die verstoppingen kan geven.

Wat radiateurslang betreft: check bij warmgereden draaiende motor of deze lekt, zo nee dan zit-ie goed.

Het slangetje van het expansievat heeft trouwens nauwlijks druk te verduren, dat kan ook niet, anders zou de vloeistof uit je expansievat spuiten (de dop van het expansievat laat maar heel weinig drukopbouw toe). Bij mij zit daar dus ook geen ringetje of zo omheen. Het slangetje moet wel "vers" genoeg zijn om uit zichzelf wat te klemmen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150871Bericht Ardéchoise »

Ik had elders gelezen dat azijn ook een goede manier was om schoon te maken (en vaatwasmiddel te agressief voor de toch al dunne metalen delen van de radiator?). Afijn, schoonmaken lijkt me sowieso verstandig, dus dat ben ik zeker van plan.

Alleen.... adviezen om een ritje te maken, daar kan ik nu niet zoveel mee, aangezien de auto aan het horten en stoten is (ik herinner me dat dit vooral was op het moment dat ik het gaspedaal losliet). Rijden zie ik dus echt niet zitten. Circuleert de vloeistof niet als je stationair draait? Ik weet alleen niet of de fan voor aanspringt: ofwel al mijn korte ritjes zijn gewoon niet genoeg geweest om de boel op te warmen, of hij doet t niet. Of de sensor. (sip)

Er zit een klein scheurtje aan het einde van het slangetje van het expansievat, maar ik moet wel wat moeite doen om hem weer op zijn plek te duwen. Lijkt dus wel aardig strak te zitten. maar dat scheurtje: wijst op ouderdom?

Dit weekend ben ik van plan met een evenzo klunzige vriend het hele koelsysteem onder handen te nemen. Zonder tuinslang... wordt een beetje onmogelijk vanuit mijn flat
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 150881Bericht Bertje »

De fan kun je testen door het thermocontact aan de onderkant van je radiateur kort te sluiten, door bijv een schroevendraaier tegen de 2 lipjes aan te houden. En de koelvloeistof circuleert ook bij stationair lopende motor, ten minste, als je thermostaat open is. En die gaat pas open als de motor op bedrijfstemperatuur is, dat duurt wel 5-10 min als de wagen alleen stationair draait.

Ik stuur je een PB met mijn telefoonnummer, dan kun je eens bellen, dat gaat wat sneller dan hier het forum volschrijven.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151038Bericht Ardéchoise »

Even een update, want ik heb inmiddels met iemand gekeken die flink meer verstand heeft van auto's dan ik:

- de koppakking is naar alle waarschijnlijkheid in orde
- het stekkertje van de fan is gecorrodeerd, waardoor hij geen contact maakt -> ik ga er een nieuwe opzetten.
- de thermostaat doet het
- de contacten van de verdeelkap waren ook niet al te best. bij het opschuren van deze contacten merkte ik al direct verbetering tijdens het starten van de motor. De motor blijft echter onregelmatig lopen (dwz: zakt ineens terug in snelheid. Soms slaat ie dan zelfs af, maar met een beetje geluk gaat ie weer terug naar de juiste snelheid). Hoe dan ook: ik ga de verdeelkap en rotor in ieder geval vervangen
- alle cilinders van de motor doen mee (getest door elke bougie eruit te trekken)

Nu heb ik nog even een vraag over de verdeelkap. Ik heb een C1C motor, maar origineel zat er een 856cc in. Welke verdeelkap moet ik hebben? Maakt dat nog uit? Ik zie hier 4 verschillende: http://www.r-quatre.nl/index.php?item=& ... 16&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;


Bertje: mocht de nieuwe verdeler niet baten, dan denk ik dat ik binnenkort aan de telefoon hang :D Mijn hulp gaat de carburateur aanpakken (uit elkaar halen zelfs :o ) als plan A niet het gewenste effect heeft.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151039Bericht Bertje »

Carburateur schoonmaken bij "zwevende" motor (die dus niet netjes stationair loopt) is zeker een goed idee. Check ook even of de carburateurvoet nog recht is.

Bel maar als je er niet uit komt ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151043Bericht Ardéchoise »

dankjewel! Heb jij ook nog een idee welke verdeelkap ik zou moeten hebben? Er zit nu een donkerrode op, maar kun je gewoon elke nemen die er staat op de genoemde link ( http://www.r-quatre.nl/index.php?item=& ... 16&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false; ) of zijn er bepaalde zaken waar ik nog rekening mee moet houden?

nog een vraag: wat is de carburateurvoet? Heb je toevallig het kluwer boek? op pag 76 staat mijn carburateur, maar wat is de voet?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Koelvloeistof in motorblok?!

Bericht: # 151044Bericht Hanz »

De voet is de onderkant. Die moet op het spruitstuk staan (met een pakking ertussen) zonder dat er gas doorheen kan lekken. Je kan controleren of hij recht is door hem op een plat oppervlak te zetten, bijvoorbeeld een spiegel of een glasplaatje.

Er zijn heel veel verschillende verdelerkappen omdat dezelfde modellen R4 met een aantal verschillende verdelers uitgerust zijn geweest. Ik denk dat je het beste even een foto kan posten van jouw verdeler. Of kijken of het type erop staat (zou wel moeten).
Plaats reactie