carburator probleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
ajeya
Berichten: 9
Lid geworden op: za jul 07, 2012 7:46 am

carburator probleem

Bericht: # 150220Bericht ajeya »

Beste mensen

Ik zit met een probleempje met de carburator. Na een rit, met name een lange rit, wil de auto niet meer starten, hij lijkt verzopen. Na diverse keren kort te starten slaat hij uiteindelijk wel aan. Er is ook een sterke benzine lucht. Laatst was ik op een terugreis vanuit de Ardennen toen hij het helemaal niet meer wilde doen. Bij de demontage van het luchtfilter zag ik in de carburator een laagje borrelende benzine, het leek of er een constante toevoer op gang bleef. Vervolgens de vlotter gecontroleerd of die goed afsloot wat wel het geval was. Wat op die reis trouwens ook een paar keer voorkwam was dat de auto na hikte nadat ik hem had afgezet.
Is er iemand die aan de hand van deze symptomen iets zinnig kan zeggen over mogelijke oorzaken en -nog belangrijker- oplossingen?
Bij voorbaat dank.

ajeya
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: carburator probleem

Bericht: # 150223Bericht Okido »

Dat nahikken noemen we nadieselen. Vaak zal je horen dat dit ligt aan teveel koolaanslag in de verbrandingsruimte. Dat kan, maar mijn eigen ervaring zegt dat een verkeerd ontstekingstijdstip nadieselen behoorlijk bevordert. Dat heeft niet te maken met het ontsteken na het uitzetten van het contact, want dat kan niet, maar met het feit dat de temperatuur teveel oploopt. Vooral in de Ardennen.

Komen we automatisch op het tweede probleem. Dat zou vapour lock kunnen zijn. De benzine wordt te warm, waardoor de druk in de toevoerleiding teveel weg valt, soms in combinatie met versleten klepjes in de benzinepomp.

Probeer eens de leiding te isoleren en de ontsteking preciezer te stellen. Misschien benzinepomp laten testen.

Succes, Ido van der Gragt
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
ajeya
Berichten: 9
Lid geworden op: za jul 07, 2012 7:46 am

Re: carburator probleem

Bericht: # 150285Bericht ajeya »

Beste Ido

Dank je voor je heldere reactie.

Wat het ontstekingstijdstip wil ik opmerken dat ik een wellerkit erin heb zitten en ik dacht dat de ontsteking dan altijd goed was mits de contactpuntjes goed staan wat tot voor kort nog zo was. De kleppen heb ik ook onlangs gesteld (wil ik nog wel dubbel checken) en de bougies ook opnieuw afgesteld en die zijn ook nog vrij vers.

Het isoleren van de leidingen ga ik doen omdat het wel opvallend is dat het met warm weer slechter gaat met het R4'tje ('t is toch een frans autootje zou tegen een warmer klimaat moeten kunnen).

De carburator wordt trouwens niet warm en te weinig benzine krijgt hij zeker niet, eerder teveel.

Goed ik ga wat proberen en hou je op de hoogte.

Nogmaals bedankt en vriendelijke groet,
Ajeya
Plaats reactie