Girling of Bendix?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Hoe zie ik het verschil tussen een Girling en een Bendix remsysteem?
M'n moeder der 4tje heeft een lekke hoofdremcilinder kwam ik achter en nu hebben vader en ik besloten het hele remsysteem maar eens na te lopen en waar nodig te vervangen.
Iig andere leidingen en remvoeringen, maar voor dat laatste moet ik dus wel weten of het Girling of Bendix is. Ik kan het nergens ontdekken op de klauwen.
Is het overigens zo dat als er voor bv. bendix zit, dit achter ook het geval is?
M'n moeder der 4tje heeft een lekke hoofdremcilinder kwam ik achter en nu hebben vader en ik besloten het hele remsysteem maar eens na te lopen en waar nodig te vervangen.
Iig andere leidingen en remvoeringen, maar voor dat laatste moet ik dus wel weten of het Girling of Bendix is. Ik kan het nergens ontdekken op de klauwen.
Is het overigens zo dat als er voor bv. bendix zit, dit achter ook het geval is?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
In ieder geval is het niet zo dat er altijd hetzelfde merk zit voor en achter.
Verschil tussen girling en bindix zit wat betreft de schijfrem in de bevestiging van de geleiding: bij de een is het een boutje wat je altijd met borgmiddel moet borgen, bij de ander is het een schuivende spie met een borgpennetje, ik ben even kwijt welk merk ook weer wat is. Ik dacht dat ik dit vorige week nog op het Forum voorbij zag komen (zoeken op girling).
Verschil tussen girling en bindix zit wat betreft de schijfrem in de bevestiging van de geleiding: bij de een is het een boutje wat je altijd met borgmiddel moet borgen, bij de ander is het een schuivende spie met een borgpennetje, ik ben even kwijt welk merk ook weer wat is. Ik dacht dat ik dit vorige week nog op het Forum voorbij zag komen (zoeken op girling).
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
En achter:
Bendix is het systeem met het armpje, dat langs een getand driehoekje schuift.
Voering is bevestigd met trekveren
Girling is dat rotsysteem met al die veertjes en een stelmechaniek met een soort draadeind dat steeds een tandje doordraait.
Voering zit vast met een pen, waar je een schoteltje opdrukt en dan een kwartsslag draait.
Hoop dat het duidelijk is.
Groeten,
Harry
Bendix is het systeem met het armpje, dat langs een getand driehoekje schuift.
Voering is bevestigd met trekveren
Girling is dat rotsysteem met al die veertjes en een stelmechaniek met een soort draadeind dat steeds een tandje doordraait.
Voering zit vast met een pen, waar je een schoteltje opdrukt en dan een kwartsslag draait.
Hoop dat het duidelijk is.
Groeten,
Harry
Geen volgers, wel vrienden.
Tja, ik bedacht me achteraf pas dat ik ook even in de Kluwer had kunnen kijken, maar goed. Ik ben er nu dus uit. Tis in dit geval Girling voor en Bendix achter. Lekker complex. Komt nog bij dat dit GTLletje van 84 slechts 1 remleiding naar achter heeft lopen en dus ook een 3 gats hoofdremcilinder heeft ipv de door mij verwachtte 4 gats.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
De combinatie Bendix remsysteem met Girlingklauwen werkt in ieder geval niet kan ik uit ervaring melden. Je krijgt je remsysteem niet op druk. En dat is leuk als je met die Renault 4 op huwelijksreis wil en je bent dan 3 dagen (na de trouwdag) zoet met alles vernieuwen, tot en met de hoofdremcylinder aan toe. Totdat je dan toch uiteindelijk de originele klauwen maar weer monteert en alles meteen wel goed op druk is... Meteen een goede test voor je kersverse huwelijk en een leerzame R4 blooper.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Daar mag je dan blij om zijn, want de 3 gats is veel goedkoper dan de 4 gats. Ik vroeg het laatst op het magazijn, uit mijn hoofd was het zoiets van 70 Euro voor de 3 gats, en 110 voor de 4 gats.Komt nog bij dat dit GTLletje van 84 slechts 1 remleiding naar achter heeft lopen en dus ook een 3 gats hoofdremcilinder heeft ipv de door mij verwachtte 4 gats.
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
Maar nog steeds gelukkig getrouwd hoor! Vandaag samen de 5-bak opgehaald in onze huwelijksreis R4. Sinds de aanvang van die huwelijksreis half september 2003 met deze R4 al weer meer dan 12.000 kilometer gereden!
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hanz
- Berichten: 3137
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Girling of Bendix?
wat is het verschil bij trommels voor?