Nieuw project.

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Nieuw project.

Bericht: # 148452Bericht harbourseal »

Ik ben begonnen aan een nieuw project.
Heb het chassis en een koets van een R4 van de Franse luchtmacht te pakken gekregen.
Zit een hoop werk aan het chassis. En nog meer werk aan het verzamelen van onderdelen om hem weer te laten rijden.

Vandaag gekeken naar een 845 motor en versnellingsbak.
Compressie van cilinder 1 en 4 rond 9 bar na kleppen stellen. Cilinder 3 en 2 resp. 4 en 6 bar na kleppen stellen

Olie is schoon niet gemengd met koelvloeistof.

Zouden dat de zuigerveren kunnen zijn of moet ik toch eerst naar de koppakking gaan kijken?

Als ik hem toch zou nemen. En het zijn de veren. Dan alle cilinders maar aanpakken, of alleen cilinder 2 en 3?

Wat kan ik nog meer aan ellende verwachten?
Ik ken de Ventoux motoren niet zo goed.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148459Bericht Okido »

Een of ander is afhankelijk van hoe perfect je het wilt hebben. Persoonlijk zou ik de motor eerst een tijdje gebruiken en dan pas beslissen of ik deze omruil of wel of niet restaureer. Ik rijd nu zelf met een motor waar de eerste en tweede cilinder door gebruikte andere heb vervangen wegens roestschade. Dat loopt nu perfect.
Als bij jou de tweede en de derde slijtagesporen vertonen, dan zullen de andere twee, ook minder zijn. Dus eerst vaststellen wat de oorzaak is en dan actie.

Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148461Bericht harbourseal »

Zo kwam hij bij ons binnen
Afbeelding
Plaatje van het logo
Afbeelding
Body en chassis zijn inmiddels gescheiden. Nu nog kijken hoe snel ik er weer iets moois van kan maken.
Had eerst een cabrio in gedachten, maar de RDW weigert om daar een aantekening op het kenteken voor te maken.

Ik wil geen problemen met de APK.
Dus een twingodakje gescoord op de sloop. Het dak moest sowieso wat mee omdat vandalen erop hadden staan springen.

De GTL beschermingen stukken gaan er af.
Heb een mooie jaren 60/ 70 TL motorkap liggen met ronde richting aanwijzers. Vandaar de TL motor
Alle deuren zitten aan massa en er zit allerlei militaire versteviging in die ik ook in ere ga houden.

De kleur blijft ook NATO groen. Bumpers laat ik zwart poedercoaten.

Ido bedankt voor je advies. Ga het dan toch maar doen met dat TL blokje.

Heeft iemand misschien plaatjes van de militaire viertjes uit de jaren 70 en 80.
Google levert niets op.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148467Bericht roberto »

Wat goed Robert! heel veel succes!
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148480Bericht silvio »

succes ermee!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148485Bericht Bertje »

harbourseal schreef:
Heb een mooie jaren 60/ 70 TL motorkap liggen met ronde richting aanwijzers. Vandaar de TL motor
Je kunt ook de huidplaat van zo'n oude kap overzetten, of het frame van zo'n TL kap aanpassen zodat deze wel over een vooraan staande radiateur heen past. Zelf zou ik in elk geval niet te veel moeite stoppen in het reviseren van een 850 motor, je bent immers een custom-auto aan het bouwen waarbij het niet gaat om originaliteit, ik zou dan kiezen voor een beter rijdbare 1100 (of 1400) motor.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148488Bericht lordje »

Wanneerje olie op de zuigers spuit en direct de compressie meet weet je of het aan de zuiger(veren )ligt. Dan kunnen het ook nog verbrande kleppen zijn of de koppakking. Succes met je project,
groet Lordje
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148489Bericht harbourseal »

@ Lordje,
Dank voor die tip. Dat had ik nog niet bedacht.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148494Bericht RVIER »

@HB

Ik dacht dat die van de luchtmacht lichtblauw waren met een witte bodem :-)
Waar zat dat logo? op de auto?

Voor plaatjes moet je eens in oude franse strips kijken. Er was zo'n serie stripboeken over de luchtmacht met hun mirages. "Michel-Tanguy"
http://www.benl.ebay.be/itm/Dinky-Toys- ... 337a07e5a2" onclick="window.open(this.href);return false;
succes

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148498Bericht Sjon1991 »

Mooi project! :) Succes ermee!
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148549Bericht harbourseal »

Gisteren en vandaag bezig geweest met het opschonen van van het chassis en de paar plaatsen waar ik moet gaan lassen aan de koets.

Het chassis ligt nu op een tafel op werkhoogte.
Puntlasjes uitgeboord, maar niet door en door.
De voorkant is de bodem nu helemaal vanaf de achterkant moet nog gebeuren.
Voetenbank moet aangelast worden.
Aan beide kanten de driehoek vooraan.
Langsbalken aan de binnenkant moeten vervangen worden.
De dwarsverbinding moet ook worden vervangen.

Al met al behoorlijk veel werk. Foto's volgen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148551Bericht silvio »

is inderdaad en heel werkje, maar des te mooi als het klaar is
plintum
Berichten: 37
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 11:49 pm

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148754Bericht plintum »

Leuk wagentje, maar waarschijnlijk alle standaard plekken die verrot zijn? Daar ben je nog wel ff mee bezig.
Maar misschien heeft deze Franse wat minder grote roestplekken. ;) Benieuwd naar de foto's!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148758Bericht RVIER »

@robert
De voorkant is de bodem nu helemaal vanaf de achterkant moet nog gebeuren.
ik heb nog een nieuwe bodem liggen voor 100 euro

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw project.

Bericht: # 148759Bericht harbourseal »

Hoi Fons,

PB

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie