Restauratie F6 combi

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Restauratie F6 combi

Bericht: # 148377Bericht Bertje »

De restauratie van mijn F4 heb ik bijgehouden op Facebook, maar een boel vrienden blijken las- en sleutelwerk niet zo boeiend te vinden. Voor mijn volgende project zal ik de doelgroep dan maar wat specifieker aanspreken, namelijk via dit forum.

Het moet een F6 combi worden, met lange achterruiten en achterbank, bovendien komt er een 1400 cc blok in (omgebouwd R11 blok).

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148382Bericht Bertje »

Reparatie zwingarmbevestigingspunt, deze was er finaal af gebroken bij de demontage van de achteras. De PUR die dit probleem heeft veroorzaakt door het vocht in de balk te houden heb ik eruit gehaald.

Afbeelding

Ik heb de maatvoering een beetje aangetekend, maar de uiteindelijke positionering van de gaten heb ik bepaald met een mal, waarmee de positionering van de 12 (4x3) bevestingingspunten van de achteras precies te bepalen is, helaas daar geen foto's van.

Afbeelding

Gereconstueerde zwingarmbevestiging, ik heb de achterkant dichtgelast zodat de afstandbussen geen water meer hoeven te slikken, bovendien een flink afwatergat geboord, voor de zekerheid.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148395Bericht silvio »

Die zien er inderdaad veel erger uit als die van mij!
Stel je voor dat bij het rijden die swingarm afbreekt, wil er niet inzitten...

Wel mooi opgelost, ook het dichtlassen is knap gedaan, ben ik bij mij nog over aan het twijfelen, heb bang dat er zand en vuil langs het watergat naar binnen gaat komen en gaat aankoeken aan de binnenkant, met weer roest als gevolg...

Veel succes in ieder geval, en zal dit zeker blijven volgen :D
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148404Bericht Tweety »

silvio schreef:Stel je voor dat bij het rijden die swingarm afbreekt, wil er niet inzitten...
Dat valt eigenlijk wel mee, een klapband is zeker zo erg.. :D ik had wel een heel sterke vibratie in snelle rechterbochten toen ie links was afgebroken. Rechts was later een keer de bevestiging stuk, maar ik denk dat door de richting van de schokbreker daar dat effect een stuk minder was. 't is niet zo dat je dan ineens met het chassis over de grond sleept ofzo, de achteras blijft steun bieden via de achterbalken..
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148407Bericht R4F6GTX Automaat »

silvio schreef:Stel je voor dat bij het rijden die swingarm afbreekt, wil er niet inzitten...
Tweety schreef: Dat valt eigenlijk wel mee, een klapband is zeker zo erg.. :D ik had wel een heel sterke vibratie in snelle rechterbochten toen ie links was afgebroken. Rechts was later een keer de bevestiging stuk, maar ik denk dat door de richting van de schokbreker daar dat effect een stuk minder was. 't is niet zo dat je dan ineens met het chassis over de grond sleept ofzo, de achteras blijft steun bieden via de achterbalken..
Valt inderdaad erg mee, ik heb het verleden week meegemaakt. Op een rotonde hoorde we een knak en iets raars schurend en daarna stuurde de wagen een beetje "vrouwelijk" (wiebelend kontje). Het hele gebeuren brak af maar bleef klem zitten door de veerspanning tegen de bodem en de schokbreker die ', ook wel op zijn plek hield. Het reed ook gewoon nog.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148414Bericht Bertje »

Typisch... Iemand had plaatjes over de bodemplaat gelast op de plek van de achterbalken, uiteraard was daar niet alleen de vloer rot, maar ook de balk eronder. Gelukkig viel de schade mee en was het vrij snel gerepareerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148415Bericht Bertje »

Zwingarmbevestiging andere kant; hierbij heb ik ook de pasmal voor de bevestingsbouten op de foto gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148416Bericht Bertje »

Driehoekje rechts voor. Ook hier was er weer een plaaje simpelweg over de oude vloer heengelast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148417Bericht silvio »

gaat vlot vooruit precies!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148418Bericht Bertje »

Ja, precies, ik probeer deze week flink wat meters te maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148421Bericht Tweety »

Bertje schreef:Driehoekje rechts voor. Ook hier was er weer een plaaje simpelweg over de oude vloer heengelast.
wat men toch al niet doet voor de APK :D
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148422Bericht R4F6GTX Automaat »

Goed bezig Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148448Bericht Bertje »

Vanmiddag nog wat gelast:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148520Bericht Bertje »

Nog wat meer laswerk, ook de voorbalk (Napoleonshoed) al verwijderd om aan te passen voor een 5-versnellingsbak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 148521Bericht Bertje »

Ook bezig geweest met de ombouw van een 1400 blok. Hierbij moeten de poulies naar de andere kant om niet in conflict te komen met het schutbord, ook de waterpomp moet dus verplaatst worden. Ik heb een R4 waterpomp gebruikt en op de onderplaat daarvan een lipje gelast om de ingaande en uitgaande vloeistofstroom te scheiden, aan de andere kant heb ik een tussenschot doorgeflext om de vloeistofomloop mogelijk te maken. Deze zijde afgedopt met het plaatje zoals dit ook op het R4 blok zit.

Opvulplaatje, om in en uitgaande stroom te scheiden:

Afbeelding

Gelast op achterplaat van de waterpomp:

Afbeelding

Opvulplaatje sluit netjes af:

Afbeelding

R4 waterpomp gemonteerd, met vloeibare pakking om de afdichting van het opvulplaatje goed te krijgen. De oplettende kijker ziet dat er al een andere nokkenas (oer R5) in het blok zit zodat de waterpomp (en dynamo) straks ook aangedreven kan worden:

Afbeelding

Dus: aan de vliegwielzijde heb ik een tussenschotje gemaakt, aan de andere kant moet dit dus weggehaald worden. Hier komt het afdekplaatje van het R4 blok weer overheen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bertje op di feb 25, 2014 9:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie