dynamo: lampje gedoe

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

dynamo: lampje gedoe

Bericht: # 147399Bericht RVIER »

Heren, dames ook,

Onlangs ging bij mijn R4, (1100 GTL, 1984) s ávond tijdens het rijden plotseling het dynamolampje branden.
Gelukkig bleef het licht even fel branden. Na een krachterm, die het probleem niet oploste, toch maar even gestopt en de diagnosetest zonder instrumenten gedaan:
-->laat de motor stationair lopen met het licht aan, geef vervolgens gas. Als de lampen feller gaan branden weet je in ieder geval dat hij stroom levert (en voor de slimmerds: dat beide V-snaren nog aanwezig zijn).

Toch bleef het dynamolampje branden :-(.
Het merkwaardige was wel dat als ik de motor stopte en vervolgens weer op contact zetten het dynamolampje niet ging branden.

Wat bleek, de meeste rechtse zekering zat los, en die zorg er voor dat de instrumentlampjes als het contact word aangezet aan de +12 volt hangen, zodat we in ieder geval kunnen controleren of ze het doen.
Het dynamolampje hangt nu aan de andere kant via de regelaar aan de massa.
Als de motor gaat lopen wekt de dynamo 12 (of wat meer) volt waardoor het lampje vanuit de accu ook 12 krijgt (en niet meer aan de massa ligt)--> het lampje gaat dus uit.

Het was dus weer allemaal minder erg dan het leek. Probleem dus opgelost :-)

Nu een testvraagje:
1) Waarom ging het oliedruklampje niet eveneens branden?
2) Welke andere lampjes branden nog meer niet als de meest rechtse zekering loszit en de auto op contact staat?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: dynamo: lampje gedoe

Bericht: # 147402Bericht deutz »

Misschien ging het oliedruk lampje niet branden omdat je oliedruk had? (love)
Welke lampjes er meer op aangesloten zitten? goeie vraag, kweet ut nie.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: dynamo: lampje gedoe

Bericht: # 147411Bericht RVIER »

@Jan
Misschien ging het oliedruk lampje niet branden omdat je oliedruk had?
De motor had oliedruk, maar de dynamo maakte toch ook spanning!

Maak ik de vraag iets anders, als de oliedruk zou zijn weggevallen, zou dan het oliedruklampje dan zijn gaan branden?

vr gr Fons

tip: als de motor ververhit zou zijn geraakt zou dan het lampje zijn gaan branden?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: dynamo: lampje gedoe

Bericht: # 147415Bericht Tweety »

Als je het bedradingschema erbij pakt wordt het misschien duidelijk ('t blijft voor mij ook nog een beetje vaag..) als de zekering loszit gaan zowel het temperatuur als olie lampje niet branden, wat er ook gebeurd ! d'r is dan wel massa van de sensor maar geen + ( ook ivm met de gemonteerde diodes in het dashbord) en wanneer met draaiende motor (en dus werkende dynamo..) het dynamo lampje voorzien wordt van + vanuit de dynamo (en normaal gesproken dat lampje dus uitgaat ! ) wordt er via de andere dashbordlampjes massa gemaakt (door de lampjes heen... onvoldoende stroomsterkte per lampje om deze op te laten lichten natuurlijk, maar voldoende om het accu lampje te laten branden om aan te geven dat er ergens met het electrische systeem niet in orde is. De gein zit 'm er dus in dat het acculampje uitgaat als de dynamo functioneert omdat deze dubbel + ontvangt, terwijl de andere lampjes alleen geen massa maken, de lampjes die het bij mij niet zouden doen zijn, de oliedruk, temperatuur, parkeerrem/remvloeistof, choke, alarmlicht,grootlicht, dashbordverlichting, knipperlicht en de benzinemeter.
Plaats reactie