Heren, dames ook,
Onlangs ging bij mijn R4, (1100 GTL, 1984) s ávond tijdens het rijden plotseling het dynamolampje branden.
Gelukkig bleef het licht even fel branden. Na een krachterm, die het probleem niet oploste, toch maar even gestopt en de diagnosetest zonder instrumenten gedaan:
-->laat de motor stationair lopen met het licht aan, geef vervolgens gas. Als de lampen feller gaan branden weet je in ieder geval dat hij stroom levert (en voor de slimmerds: dat beide V-snaren nog aanwezig zijn).
Toch bleef het dynamolampje branden .
Het merkwaardige was wel dat als ik de motor stopte en vervolgens weer op contact zetten het dynamolampje niet ging branden.
Wat bleek, de meeste rechtse zekering zat los, en die zorg er voor dat de instrumentlampjes als het contact word aangezet aan de +12 volt hangen, zodat we in ieder geval kunnen controleren of ze het doen.
Het dynamolampje hangt nu aan de andere kant via de regelaar aan de massa.
Als de motor gaat lopen wekt de dynamo 12 (of wat meer) volt waardoor het lampje vanuit de accu ook 12 krijgt (en niet meer aan de massa ligt)--> het lampje gaat dus uit.
Het was dus weer allemaal minder erg dan het leek. Probleem dus opgelost
Nu een testvraagje:
1) Waarom ging het oliedruklampje niet eveneens branden?
2) Welke andere lampjes branden nog meer niet als de meest rechtse zekering loszit en de auto op contact staat?
vr gr Fons
dynamo: lampje gedoe
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
dynamo: lampje gedoe
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: dynamo: lampje gedoe
Misschien ging het oliedruk lampje niet branden omdat je oliedruk had?
Welke lampjes er meer op aangesloten zitten? goeie vraag, kweet ut nie.
gr.Jan.
Welke lampjes er meer op aangesloten zitten? goeie vraag, kweet ut nie.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: dynamo: lampje gedoe
@Jan
Maak ik de vraag iets anders, als de oliedruk zou zijn weggevallen, zou dan het oliedruklampje dan zijn gaan branden?
vr gr Fons
tip: als de motor ververhit zou zijn geraakt zou dan het lampje zijn gaan branden?
De motor had oliedruk, maar de dynamo maakte toch ook spanning!Misschien ging het oliedruk lampje niet branden omdat je oliedruk had?
Maak ik de vraag iets anders, als de oliedruk zou zijn weggevallen, zou dan het oliedruklampje dan zijn gaan branden?
vr gr Fons
tip: als de motor ververhit zou zijn geraakt zou dan het lampje zijn gaan branden?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: dynamo: lampje gedoe
Als je het bedradingschema erbij pakt wordt het misschien duidelijk ('t blijft voor mij ook nog een beetje vaag..) als de zekering loszit gaan zowel het temperatuur als olie lampje niet branden, wat er ook gebeurd ! d'r is dan wel massa van de sensor maar geen + ( ook ivm met de gemonteerde diodes in het dashbord) en wanneer met draaiende motor (en dus werkende dynamo..) het dynamo lampje voorzien wordt van + vanuit de dynamo (en normaal gesproken dat lampje dus uitgaat ! ) wordt er via de andere dashbordlampjes massa gemaakt (door de lampjes heen... onvoldoende stroomsterkte per lampje om deze op te laten lichten natuurlijk, maar voldoende om het accu lampje te laten branden om aan te geven dat er ergens met het electrische systeem niet in orde is. De gein zit 'm er dus in dat het acculampje uitgaat als de dynamo functioneert omdat deze dubbel + ontvangt, terwijl de andere lampjes alleen geen massa maken, de lampjes die het bij mij niet zouden doen zijn, de oliedruk, temperatuur, parkeerrem/remvloeistof, choke, alarmlicht,grootlicht, dashbordverlichting, knipperlicht en de benzinemeter.