Type motor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Type motor
Hoi,
Ik heb vandaag mijn motor schoongemaakt van mijn R4 uit '85.
Het motornummer is: C1Ej7/18, 000040545.
De bak: HAO-163, 9276142 (4-bak).
Nu heb ik het forum al afgestruind. Klopt het dat dit niet de originele motor is maar een motor van een F4/ F6?
Is dit de 1100cc? Hoe is dit verder te herkennen?
* De auto heeft rondom remtrommels.
Volgens kenteken is de cilinderinhoud 845 cm3.
Er zit een Zenith carb op.
Ik heb vandaag mijn motor schoongemaakt van mijn R4 uit '85.
Het motornummer is: C1Ej7/18, 000040545.
De bak: HAO-163, 9276142 (4-bak).
Nu heb ik het forum al afgestruind. Klopt het dat dit niet de originele motor is maar een motor van een F4/ F6?
Is dit de 1100cc? Hoe is dit verder te herkennen?
* De auto heeft rondom remtrommels.
Volgens kenteken is de cilinderinhoud 845 cm3.
Er zit een Zenith carb op.
Re: Type motor
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Renault_engines" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar zit dus een Cleon-blok van 1108 cc in...
Rudolf
Daar zit dus een Cleon-blok van 1108 cc in...
Rudolf
Re: Type motor
Dat dacht ik dus ook na het schoonmaken
Is de combinatie met de bak een goede keus? Of raden jullie voor een hatchback een andere bak aan? Zoja, wat zijn de voordelen/ verschillen? En welke bak zou dan beter presteren?
Is de huidige combinatie niet meer bedoeld voor zwaardere transporten - hoger koppel?
Is de combinatie met de bak een goede keus? Of raden jullie voor een hatchback een andere bak aan? Zoja, wat zijn de voordelen/ verschillen? En welke bak zou dan beter presteren?
Is de huidige combinatie niet meer bedoeld voor zwaardere transporten - hoger koppel?
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Type motor
is inderdaad een f4 of f6 motor met lage compresseie verhouding.
omdat deze normaal in een bestel zit, zullen de versnellingen en het diff, wel andere verhoudingen hebben.
een bestel moet zijn laadvermogen ook mee trekken.
een gtl motor met bak is het beste voor weinig toeren bij hoge snelheid
is je carb een if 28 type v050083?
groet dick
omdat deze normaal in een bestel zit, zullen de versnellingen en het diff, wel andere verhoudingen hebben.
een bestel moet zijn laadvermogen ook mee trekken.
een gtl motor met bak is het beste voor weinig toeren bij hoge snelheid
is je carb een if 28 type v050083?
groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: Type motor
Hallo Dick,
Het is een Zenith 28IF V0583A 8502.
Begrijp ik het goed dat de motor van een 1100 uit een GTL anders is als de 1100 uit een F4/F6?
Schiet ik iets op met een ander type bak - die van een GTL. Of is dit verschil niet merkbaar?
Het is een Zenith 28IF V0583A 8502.
Begrijp ik het goed dat de motor van een 1100 uit een GTL anders is als de 1100 uit een F4/F6?
Schiet ik iets op met een ander type bak - die van een GTL. Of is dit verschil niet merkbaar?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Type motor
GTL bak is anders dan een F6 bak. Nee, de bak op zicht is zowel aan de buitenkant als binnenkant hetzelfde maar het differentieel is anders. Uiterlijk is niet te zien wat voor bak het is maar als het goed is zit er ergens een rond typeplaatje op waar nummers op staan. (in de hoop dat dit niet verwijderd is anders moet je de tandjes gaan tellen van het differentieel...)
Verschil is goed merkbaar. Je top ligt veel hoger. Als je met de F6 110 haalt heb je met dezelfde energie 135 met een GTL... (ongeveer, afhankelijk van de kwaliteit van het motortje)
Verschil is goed merkbaar. Je top ligt veel hoger. Als je met de F6 110 haalt heb je met dezelfde energie 135 met een GTL... (ongeveer, afhankelijk van de kwaliteit van het motortje)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Type motor
Dus de huidige motor is prima te blijven gebruiken. In combinatie met een GTL bak gaat mijn topsnelheid omhoog maar het toerental gaat bij hogere snelheden dus ook omlaag.
Ik zal vanavond even kijken naar dat ronde plaatje en wat hier op staat.
Ben benieuwd.
Ik zal vanavond even kijken naar dat ronde plaatje en wat hier op staat.
Ben benieuwd.
Re: Type motor
Ah maar dat nummer weet ik. Ik heb nu een : HAO-163, 9276142 (4-bak).
Als ik mijn huidige motor combineer met een GTL bak HAO-146 dan merk ik dus een grote vooruitgang?
De assen etc.. zijn verder gelijk en nog gewoon bruikbaar?
Als ik mijn huidige motor combineer met een GTL bak HAO-146 dan merk ik dus een grote vooruitgang?
De assen etc.. zijn verder gelijk en nog gewoon bruikbaar?
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Type motor
Met een gtl versnellingsbak gaat hij in ieder geval zuiniger rijden. Niet veel sneller.
Assen zijn hetzelfde. Als je het zaakje dan toch los hebt. Vervang dan ook even alle keerringen. En eventueel de koppeling als die ver heen mocht zijn.
Assen zijn hetzelfde. Als je het zaakje dan toch los hebt. Vervang dan ook even alle keerringen. En eventueel de koppeling als die ver heen mocht zijn.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Type motor
Als een andere bak alleen tot gevolg heeft dat die zuiniger wordt vind ik het nogal een hoop werk. Zoveel km rijd ik niet per jaar met de auto. Dan voldoet de huidige bak prima. Ik dacht te begrijpen dat met een andere bak een lager toerental en een iets hogere snelheid te bereiken is.
Als de bak los gaat kijk ik inderdaad de koppeling even na om te zien of deze aan vervanging toe is.
De nokkenaskeering en de krukaskeering zijn de enige keerringen toch (en die bij de assen)? De oude trek je er uit (schroef erin draaien) en de nieuwe tik je voorzichtig op zijn plek toch?
Als de bak los gaat kijk ik inderdaad de koppeling even na om te zien of deze aan vervanging toe is.
De nokkenaskeering en de krukaskeering zijn de enige keerringen toch (en die bij de assen)? De oude trek je er uit (schroef erin draaien) en de nieuwe tik je voorzichtig op zijn plek toch?
Re: Type motor
Inderdaad zal het verschil niet heeeel veel uitmaken qua topsnelheid, maar als je net zoals ik
een keer 150 km wilt blazen met de R4, dan zou ik een gtl bak met een 1400 motor erin leggen
en dan liefst een computergestuurde voor zuinig en snel.... en inderdaad de krukaskeering er
voorzichtig en gelijkmatig erin tikken...er schijnt ervaring te zijn met nieuwe, die nog blijven lekken
een keer 150 km wilt blazen met de R4, dan zou ik een gtl bak met een 1400 motor erin leggen
en dan liefst een computergestuurde voor zuinig en snel.... en inderdaad de krukaskeering er
voorzichtig en gelijkmatig erin tikken...er schijnt ervaring te zijn met nieuwe, die nog blijven lekken
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Type motor
Dank Jeffrey,
Jaja, die keerring was bij mij. Blijf maar duwen op de zere plek
Jaja, die keerring was bij mij. Blijf maar duwen op de zere plek
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Type motor
f6 motor heeft een grotere ruimte boven de zuigers, hierdoor heeft hij iets minder compressie.
dus iets minder vermogen,
maar heeft als voordeel dat deze beter op euro 95 rijdt ivm pingelen.
een gtl bak levert alleen minder toeren op bij dezelfde snelheid,
ik heb met een f6 ook wel eens 155 km gehaald.
groet dick
dus iets minder vermogen,
maar heeft als voordeel dat deze beter op euro 95 rijdt ivm pingelen.
een gtl bak levert alleen minder toeren op bij dezelfde snelheid,
ik heb met een f6 ook wel eens 155 km gehaald.
groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: Type motor
Zo is het zeker niet bedoelt Robert ! Maar het leermoment voor de één,
is.......... het beter voorkomen, dan genezen en.. alweer Go-@#$ *-rie ..de bak van de motor enz. gesleutel ...hoeft niet , voor de ander
is.......... het beter voorkomen, dan genezen en.. alweer Go-@#$ *-rie ..de bak van de motor enz. gesleutel ...hoeft niet , voor de ander