gaspedaal

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

gaspedaal

Bericht: # 144490Bericht Raoul »

Hallo,
Het gaspedaal van mijn viertje (1976) kraakt geweldig, sleet op het pedaal; is het mogelijk om dat te repareren of ga ik beter op zoek naar een jonger exemplaar?
Mijn R4 F4 loopt zo'n 100 km/u meer krijg ik er niet uit 845 cc motor is dat normaal of moet er meer uit te halen zijn??

Groetjes,
Raoul
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: gaspedaal

Bericht: # 144494Bericht Bertje »

Misschien even 2 topics openen...

Gaspedaal: ik ken alleen die van de jongere types, dit is 1 geheel en kan als zodanig als geheel vervangen worden.

Topsnelheid: mijn TL haalt 130 km/h op de teller, tel daar wat extra luchtweerstand van een F4 bij op, dan moet je toch zo'n 110 of zo kunnen halen denk ik.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: gaspedaal

Bericht: # 144496Bericht deutz »

Sleets gaspedaal, misschien komt je gasklep niet helemaal open? kabeltje te slap?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: gaspedaal

Bericht: # 144500Bericht Rudi »

Waarom zou je er meer uithalen,
elk motortje van de R4 heeft zo zijn kunnen.
Met wind mee, haal je de 120 wel, maar als top is 100 een mooie snelheid.

En zoals Rudolf afgelopen weekend zei: Het zit tussen de oren om te denken dat je met een paar km harder ergens sneller bent. Je spekt de staatskas en het is minutenwerk.

Ik rijd een motor nooit voluit, op het maximale van zijn kunnen.
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: gaspedaal

Bericht: # 144551Bericht Raoul »

Hallo allemaal,
Ik heb het gaspedaal gedemonteerd en toen zag ik dat het borgclipje van zijn plaats was vergaan wat maakte dat het een speling gaf; ik heb het clipje verwijderd en alles op zijn plaats geduwd,daarna met een kleine ijzerzaag rondom een gleufje gezaagd en vervolgens een nieuw borgclipje erop gezet;
Diameter stang 8mm en de diameter van het gleufje bedroeg 6 mm, een borgclipje diameter 6 mm opgezet en gedaan met de speling.
Alvorens het borgclipje te plaatsen heb ik eerst de plastieken busjes even uit het pedaal getrokken en de boel vol vet gedaan daarna de plastieken busjes er terug ingeduwd de borgclip geplaatst en het overtollig vet verwijderd.
Loopt als een trein.
Ook een nieuwe gaskabel gemonteerd.
Er werd ook valse lucht gezogen via het rubber slangetje dat naar het uitlaatspruitstuk loopt, nadat ik daar een spanring had rondgedaan liep hij zoals voordien.
Bedankt voor jullie opmerkingen
Groet,
Raoul
SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: gaspedaal

Bericht: # 144552Bericht SimonF »

Klinkt als een goede oplossing!

Hoe heb je echter het plastic busje er af gekregen? Ik heb dat nl. eerder ook wel geprobeerd, maar kwam er toen niet uit omdat het (naar ik me herinner) aan de ene kant belemmerd werd door het vierkante voetstuk van het pedaal, en aan de andere kant door de 'hefboom' waaraan de kabel vastzit.

Of heb ik destijds iets over het hoofd gezien?
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: gaspedaal

Bericht: # 144553Bericht Rudi »

Het gaspedaal zit in de voetenbak met 2 schroeven vast.
Als je die losdraait, kun je het gaspedaal door de smalle opening heen manouvreren en je busje losmaken.
SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: gaspedaal

Bericht: # 144555Bericht SimonF »

Dat klopt.
Ik liep er echter op vast omdat ik dacht dat het busje niet van het asje van het pedaal af kon. Foutje dus!
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: gaspedaal

Bericht: # 144561Bericht Raoul »

Hallo,
Je krijgt die plastieken busjes wel opzij nadat je die borgclip hebt verwijderd, je krijgt ze wel niet van de as maar als je ze opzij trekt dan kan je er vet in doen en daarna terug op zijn plaats zetten en vervolgens doen wat ik gedaan heb (gleufje rondom gezaagd 6 mm diameter) en daarna een borgclipje plaatsen van 6 mm. :D :D :D
succes
Groet,
Raoul
Plaats reactie