Torsie en rijhoogte

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo sep 21, 2011 8:22 pm
Locatie: Dronten
Contacteer:

Torsie en rijhoogte

Bericht: # 142587Bericht jeje »

Nadat in de 27 jaar van haar leven de voorste torsiestaven enige tekenen vertoonden van vermoeidheid heb ik besloten de torsiestaven één spiebaantje hoger / strakker te zetten. (de truc met de pijpentang en de krik werkt buitengewoon goed)
De afstand band-spatbord was nog geen vuist dik meer, dus daar was wel wat winst te behalen.
Nu heb ik ondertussen de beide torsie's onder de voorstoelen één spiebaantje strakker gesteld, ik verwachte een paar cm winst, maar nu is de afstand band-spadbord 20 cm (!). Omdat het beide zijden is, vraag ik me af of ik ergens iets fout heb gedaan. Had ik wellicht niet onder de stoelen moeten stellen maar juiste bij de voorste draagarm? Ook de silentbloks allemaal losgedraaid voor vrije speling.

Ik heb er nog niet buiten mee gereden, maar wel flink aan de auto geschud en heen en weer geduwd, maar dat gaf niet echt veel winst. De vering voelt ook buitengewoon stug aan. Wel is de achterzijde nog altijd een fractie hoger, het geeft de R4 een geweldig stoer uiterlijk, een beetje zoals de eerste modellen uit 1961...

Heeft iemand hiermee ervaring wat te doen? Is het gewoon een kwestie van settelen van de torsiestaven in de nieuwe situatie? Zouden de lokale verkeersdrempels dit probleem kunnen oplossen?
R1123 04-02-1986
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Torsie en rijhoogte

Bericht: # 142616Bericht Bertje »

Kan zijn dat de schokdempers wat verder uitgeschoven zijn, waardoor de wagen wat hoger staat. Dit heb je ook wanneer je de auto opkrikt en daarna de krik weer weghaalt. Scheelt max laten we zeggen 10 cm en is met een beetje wiebelen of een drempeltje pakken weer weg. Dus of dat in jouw geval voldoende gaat zijn...? Leekt me eerder dat je die torsies moet gaan vervangen, als ze zo gruwelijk uitgezakt zijn. Veel over kinderkopjes of door België gereden misschien 8)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
jeje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo sep 21, 2011 8:22 pm
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Torsie en rijhoogte

Bericht: # 142619Bericht jeje »

Vervangen van de torsies lijkt me niet nodig, dan 'torsieën' ze maar gewoon lekker verder in hun nieuwe positie. Daar zijn het torsieveren voor toch? :P

Ik zal eerst de verkeersdrempeltest eens uitvoeren met wat extra ballast aan boord om te torsies even te laten settelen. In het slechste geval zet ik alles weet terug in de oude positie, dat veerde ook prima. Alleen vind ik een doorgezakte R4 er zo suf uitzien, alsof ie moe is.....

Kan je trouwens ook de torsiestaven ook ter hoogte van de draagarmen aan de voorzijde één tandje verstellen? Misschien dat ik daarmee een soort van middenpositie kan vinden tussen lomp hoog en uitgezakt?
Ze zitten nu gewoon netjes uitgelijnd met de rode streep en het merkteken.
R1123 04-02-1986
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Torsie en rijhoogte

Bericht: # 142620Bericht Bertje »

Zelf heb ik wel al eens de torsies los gehad, maar dan met fusee en al, dus nooit de vertanding los gemaakt. Los daarvan zijn die dingen natuurlijk aan veroudering (metaalmoeheid) onderhevig, je kunt dus niet eeuwig uitgezakte torsie blijven fixen door de vertanding een standje verder te zetten, uiteindelijk worden ze zwak en breken ze.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Torsie en rijhoogte

Bericht: # 142621Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb eens gehoord van een R4 goeroe dat je bij de verstelling van die torsies beide kanten los moet halen en dan in kleine stapjes kunt verstellen. Dat zou mijns inziens moeten betekenen dat er aan de ene kant meer tandjes zouden moeten zitten dan aan de andere. Klopt dat?
Gebruikersavatar
jeje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo sep 21, 2011 8:22 pm
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Torsie en rijhoogte

Bericht: # 142622Bericht jeje »

Willem de Zwijger schreef:Ik heb eens gehoord van een R4 goeroe dat je bij de verstelling van die torsies beide kanten los moet halen en dan in kleine stapjes kunt verstellen. Dat zou mijns inziens moeten betekenen dat er aan de ene kant meer tandjes zouden moeten zitten dan aan de andere. Klopt dat?
zie onder :D
Laatst gewijzigd door jeje op za mar 02, 2013 10:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
R1123 04-02-1986
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Torsie en rijhoogte

Bericht: # 142632Bericht Rutger-peer »

Mijn GTL ui 1984 heeft dat ook hoor. Vooraan zitten bij wijze van spreken 12 tandjes en achteraan 14 (nummers kloppen niet maar enkel voor het voorbeeld..). De voorzijde van de torsiestaaf heeft in ieder geval een kleinere omtrek (het deel wat je in de beugel steekt)

Torsiestaven zijn niet zo heel spannend. Ik heb ze destijds ook los gehad, en zowel voor als achter. En ja, één tandje verstellen achter levert een heel verschil in rijhoogte op, hij zakt wel iets door rijden en wat heuveltjes, maar 't is geen 10 cm.

Je kunt in theorie dan ook nog smokkelen door 'm bijvoorbeeld aan de ene kant één tandje te verstellen en dan aan de andere kant (omdat dat kleinere stapjes zijn) eentje terug stellen. Effectief heb je dan dus een kleiner stapje. Pin me er niet op vast of het nou zo is dat er voor of achter minder tandjes zitten en hoe groot de stapjes zijn. Dat zal even uitvogelen worden. 't is soms wel lastig om de torsiestaaf er in de voorzijde uit te trekken.

Overigens, Jeje, mijn viertje staat ook heel laag voor. Ik heb 'm ook weleens een tandje versteld maar dan staat ie weer zo hoog en ik houd daar niet zo van, je ziet dan zo ontzettend veel wielkast en het lijkt alsof de wielen in de kasten verzuipen. Ik was echter wel bang dat de wielen misschien de kasten zouden gaan raken, maar dat viel alles mee gelukkig, nog nooit last van gehad. Ook heb ik nog nooit met t chassis de grond geraakt ofzo. Heb het daarom maar zo gelaten.

Voor het idee: Afbeelding
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
jeje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo sep 21, 2011 8:22 pm
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Torsie en rijhoogte

Bericht: # 142640Bericht jeje »

TNX! Dat is een goed idee. Binnenkort maar gaan puzzelen met de tandjes voor en achter om hem beter op hoogte te krijgen. Ik zal de resultaten hier posten, misschien heeft iemand anders er nog wat aan. Wordt vervolgd...
R1123 04-02-1986
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Torsie en rijhoogte

Bericht: # 142671Bericht RVIER »

Heren,

verhaal van de verschillen in aantal tanden klopt. Daarnaast is het wel nuttig om te kijken op welke wijze ze onder de stoel zijn bevestigd. Er zijn ten minste 3 systemen. Alleen het laatste systeem heeft geen ander verstelmogelijkheid dan verschuiven per tand (voor of achter).
De systemen daarvoor waren instelbaar zodat je niet per gehele tand hoeft te verhogen of te verlagen.
Het is wel zaak te zorgen dat het allemaal een beetje symetrisch gebeurt. Als je niet oppast wordt de wielbelasting links en rechts verschillend - je merkt dat niet zomaar aan de wagenhoogte, omdat het chassis zo stijf is- een dat heeft zoals bekend effect op het remgedrag!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie