lekke waterpomp

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

lekke waterpomp

Bericht: # 142572Bericht carelhj »

Vanmiddag was ik mijn carburateur aan het afstellen, toen ik van uit mijn ooghoek bij de uitlaat verdampend vocht waarnam.
En ja hoor lekkage bij de de waterpomp op de as van de poelie . Gelijk maar verder aan het sleutelen en de pomp gedemonteerd.
Maar nu heb ik een paar vragen: wat is wijsheid: de waterpomp vervangen door een andere bij het magazijn te halen of zorgen dat de pomp niet meer lekt.
De daarop volgende vraag is dan hoe demonteer ik de as, zitten daar pakkingen, kortom hoe pak ik dat aan.

groeten van Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: lekke waterpomp

Bericht: # 142576Bericht Tweety »

Volgens mij is wijsheid de pomp te vervangen :roll:
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: lekke waterpomp

Bericht: # 142579Bericht R4F6GTX Automaat »

Voor die 5 tientjes dat een nieuwe pomp kost ga je toch niet proberen om een ouwe lekkende pomp uit elkaar te halen om op te lappen? met het risico dat je de motor in de soep draait door te weinig koeling. Hij lekt niet voor niets.... duidelijk teken van slijtage

edit:
Ik zal het even anders uitleggen. Als een pomp versleten is gaat het openingetje aan de as open waardoor er onder de poelie wat vocht naar buiten komt, beginnend met een klein beetje, tot .... Als het lager van de pomp de nodige slijtage heeft komt er speling op en daarom zit dat gaatje er, door aan te tonen dat je vochtverlies hebt. Je kunt het gaatje dichtstoppen of de lekkage negeren en gewoon koelwater bij blijven vullen, totdat het schoepenwieltje vast slaat of nog erger. Niks proberen dit of dat, gewoon vervangen. Een nieuw lager vinden en op de juiste manier monteren kost meer dan een nieuwe pomp....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: lekke waterpomp

Bericht: # 142601Bericht carelhj »

Hoi reageerders,

bedankt voor de hulp. Ik heb jullie wijze raad opgevolgd en inmiddels een andere waterpomp ter beschikking.
Paul ik vind dat verhaal over dat gaatje dat pas een gaatje wordt als de slijtage groter is heel mooi.
Voor de "franse slag " wel een doordenker.

nu nog monteren en dan weer rijden, de pekel is weg, de zon komt door, wat wil een R4 meneer nog meer!

groeten van Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: lekke waterpomp

Bericht: # 142684Bericht carelhj »

De waterpomp is vervangen en het loopt weer als een zonnetje.
Bedankt voor de moeite en tot de volgende keer.

groeten van Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Plaats reactie