Kun je van een 850TL het blok vervangen door een 1100GTL en de wagen verder origineel laten of ben je dan verplicht om de remmen ook van de 1100 over te nemen?
M.a.w. passen de aandrijfassen van de 850 in het 1100 blok of passen de aandrijfassen van de 1100 in de 850 naven?
Aandrijfassen geen probleem. Wel koeler verplaatsen, handremkabel vervangen(ander mechanisme), waarschijnlijk ook andere gaskabel. Neem de dynamo van de 1100 over; die van de 850 draait de andere kant op! De traverse( dat zwarte stuk blik dat de pook geleidt en de koeler vasthoudt)is vrij eenvoudig te plaatsen. Denk ook aan je uitlaat. Maak je geen zorgen om de remmerij; gewoon wat harder trappen.
Succes!
Dr.Quatre.
Onduidelijke vraag en toch een duidelijk antwoord! Ik hang een compleet 1100GTL blok over dus inclusief bak, radiator, dynamo, startmotor en alles wat er verder aanhangt
Ik wist alleen niet of aandrijfassen van 1100 in de 850 trommelnaven pasten.
Nu dus wel. Bedankt!
Dan heb ik nog een vraag. Passen die 1100-assen ook op de R6 850cc-trommelnaven met het oude type versnellingsbak? Ik heb er een versnellingsbak onder zitten, die je zelfs nog met je wielmoersleutel kunt aanslingeren. Hiervan is de synchromesh van de 2de versnelling niet zo best meer. Bij het terugschakelen, naar zijn 2 dus, gaat dat altijd gepaard met tandengepoets. Vooral als-t-ie warm is.
Dat kan wel kloppen. Borgpennen in de aandrijfassen komen voor bij het oude type versnellingsbak; het zg. 334-04-type. Dit is het type dat bestaat uit 2 aan elkaar vastgeboute carterhelften, waarvan de aandrijfasstompjes uit de versnellingsbak steken. Over deze stompjes wordt de homokinetische koppeling van de aandrijfas geschoven en met borgpennen vastgezet.
Dit type versnellingsbak komt bij oude 4tjes en 6jes voor; tot aan bouwjaar 1973, denk ik. Na dat bouwjaar is Renault overgegaan op het zg. 354-type.
Dus mijn vraag is: Als ik de versnellingsbak van het 334-04-type vervang voor een 354-type. Passen de aandrijfassen van het 354-type dan in de trommelremnaven? Of zou het kunnen zijn dat de diameter en/of de spiebanen anders zijn?
Beste Eik,
wat doe je dan met je 850-blok,
ik kan wel een en ander aan voorraad gebruiken. De mijne is er een uit het
Belse leger '86, loopt als een tierelier maar het spruitstuk
zuigt valse lucht aan.
Geef eens een indicatie( mits je hem kwijt wil natuurlijk0.
Het naafdeel past! Bakdeel dus niet. Heb je nog een 334 bak, hou dat dan zo, is mijn devies. Misschien heeft het clubmagazijn er nog een(of meerdere) liggen. Oud=oud=zeldzaam, moet je niet aan moderniseren; er is al genoeg verloren gegaan.
Dr.Quatre.
Op 2003-01-29 20:56, schreef Rudi:
Beste Eik,
wat doe je dan met je 850-blok,
ik kan wel een en ander aan voorraad gebruiken. De mijne is er een uit het
Belse leger '86, loopt als een tierelier maar het spruitstuk
zuigt valse lucht aan.
Kan je gewoon oplossen met een nieuwe spruitstukpakking
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.