ideetje voor project
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Zeg mensen,
Ik had een ideetje om een aparte 4 te bouwen en vraag mij af of iemand een idee heeft wat er mis gaat wanneer je:
Een F6 neemt, daarvan een deel van de bodem wegsnijdt, een V6 of V8 motor direct achter de voorbank plaats (wel ff wandje met brandwerend materiaal ertussen), de krukas van die motor met een cardan as verbindt met een R4 of R5 bak die gewoon voorin blijft hangen (met een beetje gekunstelde ophanging).
De dingen die ik zelf al bedacht heb (maar te ondervangen zijn):
-minder gewicht op de vooras
-verzwakking van het chassis door aanpassen bodem
-mag de weg niet op (is niet erg, want puur voor de lol project)
Ik had een ideetje om een aparte 4 te bouwen en vraag mij af of iemand een idee heeft wat er mis gaat wanneer je:
Een F6 neemt, daarvan een deel van de bodem wegsnijdt, een V6 of V8 motor direct achter de voorbank plaats (wel ff wandje met brandwerend materiaal ertussen), de krukas van die motor met een cardan as verbindt met een R4 of R5 bak die gewoon voorin blijft hangen (met een beetje gekunstelde ophanging).
De dingen die ik zelf al bedacht heb (maar te ondervangen zijn):
-minder gewicht op de vooras
-verzwakking van het chassis door aanpassen bodem
-mag de weg niet op (is niet erg, want puur voor de lol project)
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Ik zou kiezen voor een project dat wel de weg op mag, alhoewel dat nogal wat voeten in de aarde heeft. Als ik jou was, dan zou ik bijvoorbeeld de v6 + bak van een 25 nemen en de aandrijving gewoon op de achterwielen zetten. Hiervoor kun je dan bijvoorbeeld de voorwielophanging van een r4 gebruiken, waarvan je de fusees vast zet zodat deze niet meer sturen. Of en hoe dat met de aandrijfassen gaat passen weet ik niet. Ik zou overigens ook niet kiezen voor delen uit de bodem slijpen, maar de motor tussen de twee achterste langsbalken hangen. Mits enige aanpassingen moet dit kunnen.
Wil je meer info en raad, ga dan eens informeren bij die engelsman die zijn r5 ph1 heeft omgebouwd tot twinengine. Pete grumbell heet ie geloof ik, zal ff kijken of ik zijn site terug kan vinden.
het voordeel is dat de r4 ph1 qua bodem erg veel lijkt op de r4 en dus kan je bijna letterlijk kopieren wat hij heeft gedaan...
Wil je meer info en raad, ga dan eens informeren bij die engelsman die zijn r5 ph1 heeft omgebouwd tot twinengine. Pete grumbell heet ie geloof ik, zal ff kijken of ik zijn site terug kan vinden.
het voordeel is dat de r4 ph1 qua bodem erg veel lijkt op de r4 en dus kan je bijna letterlijk kopieren wat hij heeft gedaan...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
De motor moet mijns inziens zo ver mogelijk naar voren geplaatst om de gewichtsverdeling zo optimaal mogelijk te houden.
Een modificatie zoals jij die hebt voorgesteld is in nederland ook niet street-legal. In engeland kent men een single vehicle approval waarbij je een hobbyprojectje kunt laten keuren voor een eenmalige typegoedkeuring.
Vroeger kon je als nederlander je auto in engeland laten keuren en hem daarna in nederland invoeren. De rdw was dan verplicht volgens europese regelgeving om de typegoedkeuring over te nemen.
Maar sinds 1999 worden in engeland alleen SVA's vertrekt aan personen die in de UK wonen en bovendien moet de auto in engeland zijn gebouwd. Het is me alleen niet duidelijk hoe je geacht wordt dat laatste aan te tonen.
Een modificatie zoals jij die hebt voorgesteld is in nederland ook niet street-legal. In engeland kent men een single vehicle approval waarbij je een hobbyprojectje kunt laten keuren voor een eenmalige typegoedkeuring.
Vroeger kon je als nederlander je auto in engeland laten keuren en hem daarna in nederland invoeren. De rdw was dan verplicht volgens europese regelgeving om de typegoedkeuring over te nemen.
Maar sinds 1999 worden in engeland alleen SVA's vertrekt aan personen die in de UK wonen en bovendien moet de auto in engeland zijn gebouwd. Het is me alleen niet duidelijk hoe je geacht wordt dat laatste aan te tonen.
Al met al : bouw een puik onderstel, zet daar de koets van een 4 op. Klaar. Beetje rekening houden met de dimensies, maar dat onderstel behoeft de meeste aandacht. Kan je beter vanaf schrap beginnen. Mooi buizenframe en zo. Ben je ook wat vrijer in de plaatsing van de rest van de organen, degelijke ophanging, vering, etc.
Maar je wilde er de weg niet mee op?
Ga je er dan mee doen?
Maar je wilde er de weg niet mee op?
Ga je er dan mee doen?
een R4 break dus
Kan je in pricipe doen door een F6 te nemen, de het laadbakje eraf te snijden (het hele hoge deel dus) en dan de cabine in dezelfde stijl naar achteren doortrekken.
Twee achterbanken monteren waarvan de voorste omgedraaid (treinzit). Dan kan je gewone deuren voor de achterinstap gebruiken.
Kan je in pricipe doen door een F6 te nemen, de het laadbakje eraf te snijden (het hele hoge deel dus) en dan de cabine in dezelfde stijl naar achteren doortrekken.
Twee achterbanken monteren waarvan de voorste omgedraaid (treinzit). Dan kan je gewone deuren voor de achterinstap gebruiken.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.