winter: verwarming

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141394Bericht Bertje »

Is dit topic niks voor jou dan? Heb zelf onlangs een pomp gekocht via Harry, maar Marcel heeft er dus ook nog 1 liggen: viewtopic.php?f=1&t=14467" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141395Bericht deutz »

Vrouwtje Blauw,de pomp capaciteit is voldoende maar niet optimaal, dus de w.pomp kan de kachel niet voldoende laten doorstromen!
Is de w.pomp nog slechter dan zal de boel wel warm/heet lopen!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141396Bericht BVDP »

Gisteren mijn waterpomp vervangen. Clubmagazijn en de pomp van renault77 was wel wat maar te ver weg om ze met de fiets op te halen :D . Ik heb ze bij de autopartsdealer hier in het dorp bestelt. Kost wat meer maar was er op een halve dag.
Wel wat sleutelwerk maar vooraf de lectuur er over al door genomen. Radiator los gemaakt, wat gefriemel om de bevestigingsboutjes van de pomp allemaal los te krijgen maar na een uurtje had ik ze er uit. Eerst nog wat bezig geweest om de oude pakkingen er mooi af te krijgen. De nieuwe pomp monteren ging vlotter omdat daar de koelventilator en riemschijf gemakkelijker achteraf op konden gemonteerd worden. Wel extra dichtingskit gebruikt op de meegeleverde dichtingen. Alles terug gemonteerd, koelwater gevuld en ontlucht en gestart. Liep prima, slang naar de interieurradiator warmte zeer snel op, thermostaat ging wat later open. Alles bij elkaar enkele uurtjes rustig werk.
Dan een proefritje gemaakt van 10 kilometer. De interieurverwarming werkt weer prima. Dat mag ook wel; helemaal door gespoeld, nieuwe thermostaat en waterpomp. Je staat er versteld van hoeveel warmte er uit komt en dat was voordien ook zo. Lijkt goed dus.
Minpuntje: het eigenaardig geluid is er nog steeds. Dat wordt dus weer wat zoeken in het weekend. Het is er alleen als ik rijd, niet op stationair toerental en hoorbaar als je optrekt of afremt. Als je het toerental constant houdt zodat de motor niet erg wordt belast is het er niet. Remmen heeft er ook geen invloed op.
De oude waterpomp ook maar eens open gemaakt om te ontdekken wat er nu fout mee was want ze lekte niet. Het schoepenrad van de pomp zat gewoon los op de as en draaide dus niet meer mee. Is het een oorzaak of gevolg van de thermostaat die stuk was? Er is voor beide wat te zeggen.
Dit weekend de test van Fons ook nog een doen om te zien hoe het zou moeten zijn.

groeten, Bart
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141397Bericht Marcel77 »

Waterpomp is gewoon slijtage/ouderdom,heeft niks met de thermostaat te maken.

Omschrijf het geluid eens,kun je lokaliseren waar het vandaan komt?
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141402Bericht BVDP »

Het geluid lijkt op een afschermkap die tegen een wiel komt. Alleen zit in de wielkast van mijn R4 geen binnenscherm of zo (ehh) Het is begonnen enkele weken voor de koelingsproblemen.
Als de motor koud is hoor je het de eerste kilometers niet, daarna wel. Als de motor warm is als ik vertrek na even stil gestaan te hebben is de afstand dat ik het niet waarneem beduidend minder. Daardoor dacht ik dat het gerelateerd was aan de waterpomp. Niet dus. Althans dat hoop ik :-?
Ik heb de wagen vooraan al eens op gekrikt om te zien af er wat mis was met de lagering van de wielen of zo maar niets gezien of gevoeld. Ik hoor het alleen als ik rijd.
Alle ideeen welkom.
Ik heb ook al even last van een vapor lock; slecht starten met warme motor als de wagen een tijdje heeft stil gestaan. Ik had gehoopt dat met de nieuwe waterpomp dat ook weg zou zijn. Niet dus. :(
Het lijkt zelfs erger. Nog wat speurwerk dus.
Vraagje nog. Moet er in de winter eigenlijk een scherm achter de grille om de luchtstroom te beperken of is dat bij oudere modellen alleen nodig?
groeten, Bart
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141406Bericht deutz »

Bart, komt je uitlaat (lek?) niet ergens tegenaan? met optrekken en afremmen kantelt de motor wel
wat! (oioi)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141421Bericht BVDP »

Nee, uitlaat gecheck en komt nergens tegen.
Ook de riemen wat losser gezet maar zonder effect.
Eerst de test van Fons gedaan. Dat was in orde. Zeker als je de retoerslang dicht knijp wordt er koelwater op gestuwd.
De verwarming lijkt terug in orde. Net een ritje autostade gedaan en het blijft binnen warm. Na de rit ff de radiator en slangen betast. Deze voelen warm aan maar niet heet. De thermostaat heb ik gsiteren nog zo laag mogelijk gezet zodat de voeler zo snel mogelijk warmte krijgt. Voordien ging ie wat te laat open naar mijn zin. Nu ok dus.
Het rare geluid nog eens bekeken en het volgende vast gesteld;
Ik hoor het enkel als ik rijd. Als ik met koude motor vertek begint het na een viertal kilometer, met warme motor al na een kilometer.
Enkel te horen boven de 30 km/u. Op autostrade hoor ik het niet maar dan is er sowieso al te veel rijgeluid om nog wat te horen :)
Als ik het koppelings pedaal indruk terwijl ik rijd en dat in houd (stationair toerental dus) hoor ik het geluid ook. Als ik stl sta en de motor wat in toeren jaag krijg ik het niet. Dikwijls geprobeerd dus het lijkt wat met de snelheid te maken te hebben.
Als ik in regen of op echt nat wegdek rijd hoor ik het niet. Met regendagen vele kilometers gereden en écht niets te horen.
Het is moeilijk in te schatten maar het lijkt van rechts vooraan te komen.
Ik begin te denken richting wiellager/ rem die hangt/iets dat tegen een draaiend deel komt. Is het druklager van de koppeling een mogelijke oorzaak of zou dat ook stilstaand moeten te horen zijn?
Andere sugesties?

groeten, Bart
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141425Bericht Marcel77 »

Ik zet in op een wiellager of je aandrijfas.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141429Bericht RVIER »

@Bart,
Eerst de test van Fons gedaan. Dat was in orde. Zeker als je de retoerslang dicht knijp wordt er koelwater op gestuwd.
Als je de retourslang dichtknijpt het je de maximale pomp druk, zal ongeveer 70 cm waterkolom zijn geweest schat ik. Niet veel meer want de dop op het expansievat opent met 0.3 bar.

Over het geluid. Je moet hem boven de 50 eens in de vrij zetten (en koppeling op) als je het dan hoort is het zeker het onderstel t/m het diffrentieel en sluit je de koppeling uit.
De koppeling zal het wel niet zijn. Dat lager loopt normaal onbelast. Alleen als je de koppeling intrapt wordt dat belast.

Heb je de banden en de bandenspanning als gecontroleerd? Dat het geluid ophoudt met regen/nat wegdek doet me denken aan een relatie met de banden.
Je zou de banden voor eens kunnen wisselen en kijken of het geluid meegaat.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141434Bericht Rik H. »

RVIER schreef: De koppeling zal het wel niet zijn. Dat lager loopt normaal onbelast. Alleen als je de koppeling intrapt wordt dat belast.
Tenzij je koppelingskabel te strak staat en het druklager altijd meedraait...zeker als het spul wat warmer wordt. :wink:
Maar dan zou Bart het ook geluid ook stationair moeten kunnen horen.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141452Bericht deutz »

Bart, als ik het goed begrijp heeft jouw 4 trommelremmen voor?
Al eens gekeken of je remankerplaat aanloopt bij een van de voorwielen?
Misschien is het iets om de voorkant (wielen) van de grond af te zetten en even gaan ;rijden;!
In bv de tweede versnelling met iets verhoogd toerental (choke) en dan maar even luisteren bij de
voorwielen. (uhm)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141453Bericht BVDP »

Klopt, Ik heb een 850 cc TL met trommels vooraan.
Koppelingskabel staat niet strak meen ik maar ik bekijk het ff.
Vanmorgen ff het advies van Fons gevolgd. Het geluid bleef dus met koppeling in of uit en in vrijloop. Het zit dus waarschijnlijk aan de wielen of aandrijfas. Een van de dagen eens wat gaan testen in die richting.
Auto opkrikken en laten lopen ga ik eens bekijken. Er staan wat veel muurtjes in mijn gerage voor het geval er dan wat misloopt (sip) . Misschien buiten te doen als het weer wat meezit.
Als vast bedankt voor het mee-denken. Ik kom er op terug.

mvg Bart
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141474Bericht Tweety »

Toen dacht ik ..dan zet je m toch op de handrem, maar datwerkt niet zo als die op de voorwielen zit... :-?
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141480Bericht BVDP »

Gisteren toen ik naar huis reed eens even gelet op de mensen op straat. Als ik het geluid erg hard hoorde zag ik niemand opkijken of omkijken. Ik vermoed dat je het geluid van buiten dus minder hoort dan binnen in de wagen.
De wagen in mijn garage vooraan opkrikken en laten laten lopen leek me geen goed idee. Als de wielen draaien ga ik er zeker al niet voor staan of onder kruipen om te horen waar het mis zit. Het blijft wel een goed idee om dat op een brug of zo eens te doen.
Gisteren laat nog ff bezig geweest met de 4. Eens opgekrikt en wat rond gekeken.
Rechts voor is een klein scheurtje in een cardanhoes. Deze is gescheurd maar ik hoor geen abnormaal geluid in de cardan en heb ook geen last als ik scherpe bochten neem of zo. Een slechte cardan-geluid ken ik en dat is het dit maal niet. Moet wel opgevolgd worden.
Verder daar een remflexibel die tegen een plaat schuurde. Dat laatste heb ik opgelost door er wat isolatie rond te doen maar toen ik vanmorgen naar mijn werk reed hoorde ik het geluid nog. Dat lijkt het niet dus maar ook best wat aan doen.
De kabels van de handrem staan wel erg scheef in de houder net achter de trekstang maar de handrem werkt verder prima op beide wielen. Is me vroeger niet op gevallen maar kan dus al lang zijn. Enige opmerking: als ik mijn handrem heb op getrokken en terug los, slaat mijn rempedaal hoger aan. Dat neemt terug af met te rijden. Geen idee wat dat is maar is al jaren zo, niets nieuw dus.
Links ook opgekrikt en daar heb ik lang staan twijfelen of er nu speling op het wiellager zat of niet. Soms dacht ik wat te voelen, soms had ik de indruk dat er niets was. Als er speling zit is het wel erg weinig of is het erg slecht te voelen. Bijkomend: in de zomer heb ik last gehad van een vuile velg links voor. Het leek iets dat vanuit het center van het wiel naar buiten werd geslingerd maar ik kon niet vinden wat en omdat ik kort voordien een okermijn had bezocht dacht ik dat het daar wat mee te maken had. Sindsdien komt het soms terug. Dat zou achteraf gezien :roll: dus wel eens de smering van een lager kunnen zijn dacht ik of zie ik dat verkeerd? Het is een licht grijze smurrie die droogt op het wiel. Het moet nat (of gesmolten) zijn als het op het wiel komt.Ik dacht aan vet dat uit het lager lekt en dan door het draaiende wiel rond wordt geslingerd. Het begint aan de binnenzijde van het wiel en wordt door de gaten in de velg naar buiten geslingerd. Grote kanshebber? Alleen had ik graag wat meer speling gevoeld of is het altijd erg slecht te voelen? De 3 andere wielen zijn spelingsvrij, enkel links voor is een twijfelgeval. Iemand met ervaring hoe wielspeling aan voelt?

groeten, Bart
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: winter: verwarming

Bericht: # 141493Bericht deutz »

Bart, een versleten of lawaai makend wiellager hoeft niet perse een hoop speling te hebben!!
Je kunt die kant waaraan je twijfelt omhoog zetten en probeer eens (weer) te rijden, dan kun je iets meer
horen!
Op de krik en daarbij wat opstop hout of iets dergelijks! een paar blokjes hout tegen de a.wielen en er kan
weinig gebeuren!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie