Onderzoek Oldtimerbeleid

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
ThomasGTT
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 4:58 pm

Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht: # 141273Bericht ThomasGTT »

Beste oldtimer liefhebbers,

Voor mijn studie Technische Bestuurskunde aan de TU Delft, doe ik onderzoek naar oldtimer bezit en een nieuw oldtimer beleid in Nederland. Daarvoor heb ik een online vragenlijst opgesteld waarin oldtimer bezitters een aantal vragen worden gesteld. Ik zou iedereen die eigenaar van een oldtimer is (volgens de huidige regeling), willen vragen om mij te helpen bij het onderzoek en de vragenlijst in te vullen.

In de vragenlijst wordt een mogelijke nieuwe regeling voorgesteld, dit is een puur hypothetisch geval en het hoeft dus niet de beste, de meest geschikte, of de oplossing met mijn voorkeur te zijn.

De vragenlijst is te bereiken via http://www.thesistools.com/oldtimerbeleid" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast enorm bedankt!

Groeten Thomas
Laatst gewijzigd door ThomasGTT op do dec 27, 2012 5:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht: # 141278Bericht R4F6GTX Automaat »

Wat is mijn inkomen, wat is mijn beroep,....... ik vindt dit toch wel een beetje te ver gaan :o
Heeft in mijn ogen niet veel te maken met het onderwerp. Sorry, maar ik ga deze enquete niet invullen. Ik heb er even doorheen gekeken, maar ik vind dat er zeer veel niet-relevante vragen tussen staan. Zaken die m.i. totaal niet van belang zijn. Ik sla even over.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht: # 141286Bericht Rutger-peer »

Thomas, ik heb hem voor je ingevuld!

Ik vind de nieuwe voorgestelde regeling best eerlijk. Ik rijd redelijk veel in mijn auto en vind het dan ook niet onrechtvaardig als ik ook gewoon wegenbelasting zou moeten gaan betalen. Ik baal er wel van, dat wel. Het opknappen van deze auto heeft me handen vol geld gekost en ongeveer 3000 manuren aan werk dus wat mensen wel eens "goedkoop rijden" noemen ... dat is het natuurlijk niet; dan kun je beter een Ford ka kopen of iets van dien aard. Het is dan ook een vervelende tegenvaller dat het kabinet dan nu weer met veranderingen van de regels komt. Aan de andere kant, zoals ik al zei: als ik veel in mijn viertje rijd is het redelijk dat ik ook gewoon wegenbelasting betaal.

Ik vind dan alleen dat de staat wel gewoon de ballen moet hebben om te zeggen dat het simpelweg is om geld in het laadje te brengen; dat argument van het milieu sparen hangt mijn strot flink uit.

Ten eerste: hoeveel oldtimers zijn er en voor hoeveel procent van de uitstoot zorgen die nou? Laatst was dat uitgerekend en het percentage was ver onder de 0,01 o.i.d. Dus dat is het eerste opzicht al waarin het milieu-argument niet opgaat.

Ten tweede: kijk eens naar wat die volledig zinloze verhoging van de maximumsnelheid van 120 naar 130 teweeg brengt in uitstoot: ál die auto's die 10 km harder gaan rijden (en dan niet die 10 km van 30 naar 40 maar die van 120 naar 130...). De verhoging in uitstoot is wat dat betreft enorm. Dan hoor je ze ook niet over het milieu.

Ten derde: mijn autootje rijdt 1:16. Ik zie dat veel "moderne" auto's niet doen. De voorgenoemde Ford ka van mijn zuster haalt met moeite de 1:12. Die heeft dan natuurlijk wel weer een katalysator, dat wel.

Ik vind het gewoon ontzettend smerig hoe de overheid steeds het milieu voor hun karretje spant terwijl ze er uiteindelijk verrekte weinig om geeft.

Dat er iets wordt gedaan aan al die import Mercedessen, dat vind ik dan wel weer goed. Het is dan misschien ook onvermijdelijk dat de echte oldtimerliefhebber daar onder moet lijden, maar dan in godsnaam niet onder het mom van "milieu"... want ook dáár gaat het enkel om inkomstenderving van de overheid.

Overigens zou ik er geen probleem mee hebben als de overheid openlijk toegaf dat het puur om geld gaat want iedereen weet dat érgens geld vandaan moet komen om het begrotingstekort te financieren, en dat we daarom allemaal iets moeten inleveren is helemaal niet zo raar.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht: # 141287Bericht Rudolf2 »

Wegenbalasting is met een viertje inderdaad niet het grootste probleem. Even wachten wat "Europa" gaat bedenken; ze wilden voorlopig aansluiten bij de Duitse regelgeving( vanaf 30 jaar belastingvrij en weer de milieuzones binnenrijden, waaruit af te leiden valt dat ze daar oldtimers niet als een milieuprobleem zien).
Het lijkt me (na de vorige verandering van "gewoon" een korting van 100% op de standaard wegenbelasting, en toeslagen en opcenten blijven betalen) inderdaad op geldklopperij om een overschot aan ambtenaren te blijven aanhouden.
Dat de rest van Europa langzaamaan het financiële dal uit kruipt en Nederland er verder in wegzakt pleit niet erg voor de deskundigheid van wat we momenteel als regering hebben zitten. Temeer omdat de Nederlandse economie altijd een klap omhoog krijgt als de exporten aantrekken.

Rudolf
ThomasGTT
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 4:58 pm

Re: Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht: # 141292Bericht ThomasGTT »

R4F6GTX Automaat schreef:Wat is mijn inkomen, wat is mijn beroep,....... ik vindt dit toch wel een beetje te ver gaan :o
Heeft in mijn ogen niet veel te maken met het onderwerp. Sorry, maar ik ga deze enquete niet invullen. Ik heb er even doorheen gekeken, maar ik vind dat er zeer veel niet-relevante vragen tussen staan. Zaken die m.i. totaal niet van belang zijn. Ik sla even over.
Dat is natuurlijk helemaal je goed recht. Het kan inderdaad vrij persoonlijk overkomen, je beroep wordt echter niet gevraagd. Het is al aangegeven, maar voor de duidelijkheid, de enquete is geheel anoniem. Inkomensvragen en vragen over werkstatus worden in het onderzoek meegenomen om verschillende uitspraken zoals 'een oldtimer is een rijke lui's hobby' goed tegen het licht te kunnen houden.

Misschien dat het hierdoor in eerste instantie lijkt dat er irrelevante vragen tussen staan.
ThomasGTT
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 4:58 pm

Re: Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht: # 141293Bericht ThomasGTT »

Rutger-peer schreef:Thomas, ik heb hem voor je ingevuld!

Ik vind de nieuwe voorgestelde regeling best eerlijk. Ik rijd redelijk veel in mijn auto en vind het dan ook niet onrechtvaardig als ik ook gewoon wegenbelasting zou moeten gaan betalen. Ik baal er wel van, dat wel. Het opknappen van deze auto heeft me handen vol geld gekost en ongeveer 3000 manuren aan werk dus wat mensen wel eens "goedkoop rijden" noemen ... dat is het natuurlijk niet; dan kun je beter een Ford ka kopen of iets van dien aard. Het is dan ook een vervelende tegenvaller dat het kabinet dan nu weer met veranderingen van de regels komt. Aan de andere kant, zoals ik al zei: als ik veel in mijn viertje rijd is het redelijk dat ik ook gewoon wegenbelasting betaal.

Ik vind dan alleen dat de staat wel gewoon de ballen moet hebben om te zeggen dat het simpelweg is om geld in het laadje te brengen; dat argument van het milieu sparen hangt mijn strot flink uit.

Ten eerste: hoeveel oldtimers zijn er en voor hoeveel procent van de uitstoot zorgen die nou? Laatst was dat uitgerekend en het percentage was ver onder de 0,01 o.i.d. Dus dat is het eerste opzicht al waarin het milieu-argument niet opgaat.

Ten tweede: kijk eens naar wat die volledig zinloze verhoging van de maximumsnelheid van 120 naar 130 teweeg brengt in uitstoot: ál die auto's die 10 km harder gaan rijden (en dan niet die 10 km van 30 naar 40 maar die van 120 naar 130...). De verhoging in uitstoot is wat dat betreft enorm. Dan hoor je ze ook niet over het milieu.

Ten derde: mijn autootje rijdt 1:16. Ik zie dat veel "moderne" auto's niet doen. De voorgenoemde Ford ka van mijn zuster haalt met moeite de 1:12. Die heeft dan natuurlijk wel weer een katalysator, dat wel.

Ik vind het gewoon ontzettend smerig hoe de overheid steeds het milieu voor hun karretje spant terwijl ze er uiteindelijk verrekte weinig om geeft.

Dat er iets wordt gedaan aan al die import Mercedessen, dat vind ik dan wel weer goed. Het is dan misschien ook onvermijdelijk dat de echte oldtimerliefhebber daar onder moet lijden, maar dan in godsnaam niet onder het mom van "milieu"... want ook dáár gaat het enkel om inkomstenderving van de overheid.

Overigens zou ik er geen probleem mee hebben als de overheid openlijk toegaf dat het puur om geld gaat want iedereen weet dat érgens geld vandaan moet komen om het begrotingstekort te financieren, en dat we daarom allemaal iets moeten inleveren is helemaal niet zo raar.
Hoi Rutger (of peer),

Bedankt voor je feedback, het is erg belangrijk om dit soort inzichten te delen denk ik.

Wat je in het begin van je verhaal aangeeft is denk ik de kern van de gehele kwestie. Een oldtimer rijden is niet voordelig. Iedereen die in zich in Nederland inzet om een oldtimer te behouden of te herstellen, draagt bij aan het waarborgen van het 'rollend cultureel erfgoed'. Dit is erfgoed wat voor heel Nederland van belang is en waar heel Nederland van geniet. Om oldtimer eigenaren deels te ontzien vanwege hun gemaakte kosten en moeite, is de vrijstelling ooit ingesteld. Het probleem is echter dat er een scheefgroei is ontstaan omdat de groep oldtimerbezitters groeit, er meer functioneel gebruik wordt gemaakt van een oldtimer en er bij een deel van de bezitters minder oog is om het erfgoed te behouden (en meer oog voor de portemonnee ). Hiervoor is de vrijstelling nooit bedoeld.

Verder is het vooral op het gebied van milieu een lastige kwestie, omdat er zoveel perspectieven gehanteerd kunnen worden. Al naar gelang in hoeverre je bepaalde zaken meeneemt kan je verschillende conclusies trekken. Daar kan en zal ik dus nu ook geen uitspraken over doen. Het wordt in het onderzoek meegenomen om te meten in hoeverre er verbanden bestaan en om te kijken wat belangrijk is voor een oldtimerbezitter. Er zijn inderdaad andere maatregelen die in dit licht tegenstrijdig lijken, maar dat lijkt onvermijdelijk omdat je altijd bij het vormen van een beleid altijd verschillende afwegingen maakt.

Ook de import van bepaalde auto's speelt een rol in het onderzoek, wat je hierover zegt hoor ik vaker, maar dit kon (nu) niet meegenomen worden in de vragenlijst omdat je dan verschillende elementen tegelijkertijd gaat meten. Het was dan ook opvallend hoe anders er werd gereageerd op het onderzoek op het forum van de Mercedes club.

Nogmaals bedankt voor je medewerking.

Groeten Thomas
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht: # 141326Bericht Rudi »

Ik sluit me aan bij Paul,

Het is werkelijk geen neutrale enquete, alles moet in staatje en diagrammetjes passen,
je moet vooral het verschil tussen arm en rijk goed kunnen zien en voor de afnemer moet het een goed punt opleveren.

Dus wie wordt er nu beter van...

De KNAC had toch ook een enquete, simpel, recht door zee.
Wat was daar nu mis mee?

Ik denk dat er markt is voor katalysators op een oldtimer, zonder tussenkomst van een Lambda sonde, maar wel zo, dat de co2 uitstoot per ?gram verkleind wordt.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht: # 141328Bericht dick holtrop »

Ik kon er eigenlijk ook niets mee, een aantal vragen kon ik niet beantwoorden omdat mijn keuze er niet bij stond.

Als jebijvoorbeeld meerdere .oldtimers hebt.

Ik rij een 1989 r4f4 met daarnaast een andere r4 .

Helaas kun je niet meerdere oldtimers noemen.

Groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht: # 141339Bericht Rutger-peer »

Laten we even een beetje rustigaan doen. Dit onderzoek wordt gedaan door een student, klaarblijkelijk als onderdeel van een studie. Ik heb zelf tot in den treure ervaren hoe moeilijk het eigenlijk is een volledige vragenlijst op te stellen waarbij je rekening houdt met alle aspecten en variabelen. Daarnaast moet je bij het opstellen van een vragenlijst altijd keuzes, afwegingen en concessies doen om zinvolle data voor je onderzoek te krijgen. Ik begrijp jullie reacties helemaal maar in plaats van zo negatief te reageren kunnen we toch ook gewoon op een vriendelijke wijze reageren en als er verbeterpunten zijn, deze gewoon aangeven.

Gaandeweg leert men lijkt mij.

Jullie bedoelen het vast niet zo maar ik kan me voorstellen dat het op Thomas nogal vijandig overkomt.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Re: Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht: # 141343Bericht Mummelvrouw »

@Thomas: wij hebben je vragenlijst ingevuld voor twee van onze oldtimers. Wij hopen dat het je verder helpt. Succes

Ilona en Leo
___________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Onderzoek Oldtimerbeleid

Bericht: # 141364Bericht Jan1962 »

@ Thomas
Enquete ingevuld, succes ermee. Valt wel mee met die vragen op het prive vlak.
@ Rutger-peer: ik ben het volledig met je eens. Oneigenlijk gebruik met import diesels mag gerust worden aangepakt.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Plaats reactie