winter: verwarming
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
winter: verwarming
heren, dames ook
Ik had onlamgs de moter eruit liggen en heb toen ook de deels verrotte verwarmingbak in het schutbord vernieuwd en afgekit. Ook bleek dat er een vlies van vuil op het radiatortje zat. Nadat ik dit had schoongemaakt (en de moter weer had gemonteerd), was ik verbaasd over de hoeveelheid warme lucht die je dan krijgt zelfs zonder blower!
Dus voor de winter: even het radiatortje schoonmaken (en de kraan smeren) en de blower moter enkele druppels olie geven. Als de verwarming bak gaten heeft: lassen of afkitten. Ook kleine gaatjes geven snel veel verlies.
vr gr Fons
Ik had onlamgs de moter eruit liggen en heb toen ook de deels verrotte verwarmingbak in het schutbord vernieuwd en afgekit. Ook bleek dat er een vlies van vuil op het radiatortje zat. Nadat ik dit had schoongemaakt (en de moter weer had gemonteerd), was ik verbaasd over de hoeveelheid warme lucht die je dan krijgt zelfs zonder blower!
Dus voor de winter: even het radiatortje schoonmaken (en de kraan smeren) en de blower moter enkele druppels olie geven. Als de verwarming bak gaten heeft: lassen of afkitten. Ook kleine gaatjes geven snel veel verlies.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: winter: verwarming
Hoi Fons,
goede tip ga ik zeker doen. Ik voel de warmte van de kachel alleen met blower.
groeten van Carel
goede tip ga ik zeker doen. Ik voel de warmte van de kachel alleen met blower.
groeten van Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Re: winter: verwarming
aanvulling,
controleer ook even de thermostaat. Die zit in de dikke radiatorslang bovenop de pomp, tussen de 2 slangklemmen.
Diagnose zonder demonteren
1) start de koude motor en zet de verwarming aan
2) leg je hand op de waterslang vlak achter de thermostaat--> koud.
3) laat de motor versneld stationair draaien
4) voel na een minuut of er binnen al wat warmte uit de verwarming komt--> beetje warm
5) leg je hand op de waterslang vlak achter de thermostaat, bij versneld stationair lopen mag deze slag pas na enkele minuten warm worden (de thermostaat opent dan pas omdat de motor op temperatuur is).
test OK
Wat kan er nog meer gebeuren:
1) als de slang vrijwel direct warm wordt staat de thermostaat open of zit er geen thermostaat in
2) als de slang koud blijft (ook na 5 minuten) en de onderste radiator slang wordt wel warm, blijft de thermostaat gesloten en is hij ook kapot.
In beide gevallen--> vervangen
Overigens mag je best een tijd zonder thermostaat rijden als je er niet diredt een bij de hand hebt! (de motor warm dan moeilijker op en de verwarming doet het slechter)
vr gr Fons
controleer ook even de thermostaat. Die zit in de dikke radiatorslang bovenop de pomp, tussen de 2 slangklemmen.
Diagnose zonder demonteren
1) start de koude motor en zet de verwarming aan
2) leg je hand op de waterslang vlak achter de thermostaat--> koud.
3) laat de motor versneld stationair draaien
4) voel na een minuut of er binnen al wat warmte uit de verwarming komt--> beetje warm
5) leg je hand op de waterslang vlak achter de thermostaat, bij versneld stationair lopen mag deze slag pas na enkele minuten warm worden (de thermostaat opent dan pas omdat de motor op temperatuur is).
test OK
Wat kan er nog meer gebeuren:
1) als de slang vrijwel direct warm wordt staat de thermostaat open of zit er geen thermostaat in
2) als de slang koud blijft (ook na 5 minuten) en de onderste radiator slang wordt wel warm, blijft de thermostaat gesloten en is hij ook kapot.
In beide gevallen--> vervangen
Overigens mag je best een tijd zonder thermostaat rijden als je er niet diredt een bij de hand hebt! (de motor warm dan moeilijker op en de verwarming doet het slechter)
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: winter: verwarming
Nog een Tip.
Zet de klep onder de voorruit een klein beetje open,zo zorg je ervoor dat de rijwind de warme kachellucht een duw heeft en de luchtstroom aanzienlijk toeneemt.
Gewoon al rijdend proberen en je zult het verschil merken.
Zet de klep onder de voorruit een klein beetje open,zo zorg je ervoor dat de rijwind de warme kachellucht een duw heeft en de luchtstroom aanzienlijk toeneemt.
Gewoon al rijdend proberen en je zult het verschil merken.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Re: winter: verwarming
Dokter Fons,
Nog bedankt voor het vakkundig diagnostiseren van een ontbrekende, en het plaatsen van een thermostaat in de slang: Het was lekker warm terug van Loenen naar Eindhoven.
Iets voor in het ZiekenFons?
Groet, Paul!
Nog bedankt voor het vakkundig diagnostiseren van een ontbrekende, en het plaatsen van een thermostaat in de slang: Het was lekker warm terug van Loenen naar Eindhoven.
Iets voor in het ZiekenFons?
Groet, Paul!
Re: winter: verwarming
De laatste tijd wat gemerkt aan mijn verwarming waarvan ik niet weet of het normaal is of niet:
Als ik op gewone binnenwegen (70 km/u)rijd werkt de verwarming prima. Ik hoef zelfs de aanjager niet op te zetten om voldoende warmte te krijgen. Als ik 's morgens vertrek duurt het een kilometer of twee voor ik warmte uit de ventilatie voel komen maar dat lijkt me vrij normaal omdat de thermostaat eerst open moet.
De laatste weken doe ik omwille van een omleiding naar mijn werk echter ook wat autostrade tegen 100 km/u (= +/-110 op de teller). Als ik enkele kilometers op de autostrade zit mindert de verwarming sterk. Momenteel heb ik een gedeelte (ongeveer de helft)van de grille vooraan afgeplakt om de luchttoevoer naar de koelradiator wat te beperken. Een beetje zoals het wintersetje dat origineel bij de R4 zat alhoewel de daar resterende opening me nog kleiner lijkt. Ik heb er echter geen meer om dat na te meten. Dat afplakken helpt en zeker als ik de ventilatieklep van de binnenverluchting bijna dicht zet voel ik terug wat warme lucht.
Ik heb een 850 motor dus met vaste ventilator die altijd mee draait. Bij 100km/u rijwind lijkt me dat echter nog weinig rol te spelen.
Is dit normaal of moet er wat mis zijn? Koeling is goed gevuld, expansievatje doet zijn werk. Slangen warmen netjes op zoals hierboven beschreven. Het lijkt me dat er gewoon te veel koudere koellucht is en de watertemperaturr zakt in kombinatie met te veel aangeblazen lucht door de radiator van de binnenverwarming.
groeten, Bart
Als ik op gewone binnenwegen (70 km/u)rijd werkt de verwarming prima. Ik hoef zelfs de aanjager niet op te zetten om voldoende warmte te krijgen. Als ik 's morgens vertrek duurt het een kilometer of twee voor ik warmte uit de ventilatie voel komen maar dat lijkt me vrij normaal omdat de thermostaat eerst open moet.
De laatste weken doe ik omwille van een omleiding naar mijn werk echter ook wat autostrade tegen 100 km/u (= +/-110 op de teller). Als ik enkele kilometers op de autostrade zit mindert de verwarming sterk. Momenteel heb ik een gedeelte (ongeveer de helft)van de grille vooraan afgeplakt om de luchttoevoer naar de koelradiator wat te beperken. Een beetje zoals het wintersetje dat origineel bij de R4 zat alhoewel de daar resterende opening me nog kleiner lijkt. Ik heb er echter geen meer om dat na te meten. Dat afplakken helpt en zeker als ik de ventilatieklep van de binnenverluchting bijna dicht zet voel ik terug wat warme lucht.
Ik heb een 850 motor dus met vaste ventilator die altijd mee draait. Bij 100km/u rijwind lijkt me dat echter nog weinig rol te spelen.
Is dit normaal of moet er wat mis zijn? Koeling is goed gevuld, expansievatje doet zijn werk. Slangen warmen netjes op zoals hierboven beschreven. Het lijkt me dat er gewoon te veel koudere koellucht is en de watertemperaturr zakt in kombinatie met te veel aangeblazen lucht door de radiator van de binnenverwarming.
groeten, Bart
Re: winter: verwarming
Klinkt volgens mij redelijk normaal. De motorruimte van een R4 is vooral ruimte en een beetje motor; als het buiten wat kouder is en je rijdt op de snelweg, dan spoelt er dus flink wat koude lucht om je motor heen, met als gevolg dat de lastiger op temperatuur blijft. Radiateur half afplakken (stuk karton ervoor zetten) werkt in mijn ervaring prima.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: winter: verwarming
Overigens hoeft de thermostaat niet open te zijn om de verwarming op temperatuur te krijgen.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: winter: verwarming
@ rik
@ bart,
misschien moet je toch maar eens de motortemperatuur meten (dus voor de thermostaat) en mogelijk een thermostaat monteren die bij een hogere temperatuur opent.
vr gr Fons
De binnenverwarming zit in de kleine (motor)kring, dus voor de thermostaat. De thermostaat moet dus dicht blijven totdat de motor op temperatuur is en dan open gaan als het nodig is.Overigens hoeft de thermostaat niet open te zijn om de verwarming op temperatuur te krijgen.
@ bart,
misschien moet je toch maar eens de motortemperatuur meten (dus voor de thermostaat) en mogelijk een thermostaat monteren die bij een hogere temperatuur opent.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: winter: verwarming
Fons, ik reageerde op deze opmerking van Bart.
Met mijn opmerking wilde ik zeggen dat de verwarming voor de thermostaat zit. Die twee minuten die het kost om warme lucht uit de verwarming te krijgen is enkel omdat de motor dan de eerste warmte begint af te geven.BVDP schreef:Als ik 's morgens vertrek duurt het een kilometer of twee voor ik warmte uit de ventilatie voel komen maar dat lijkt me vrij normaal omdat de thermostaat eerst open moet.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: winter: verwarming
Voor zijruit ontwaseming wil ik 2 ventilatorretjes 12V L en R op het dashboard monteren, en wel zo dat ze goed af te stellen zijn.
Deze blazertjes komen voor in computers, eerst een proef opstelling maken en eens kijken wat het resultaat
is.
Is eigenlijk geen erg warme lucht wat er heen geblazen wordt maar volgens mij moet het ook goed kunnen
met koude lucht!
Aansturen met een extra schakelaartje en alles moet gaan werken.
Wordt vervolgd!
gr.Jan.
Deze blazertjes komen voor in computers, eerst een proef opstelling maken en eens kijken wat het resultaat
is.
Is eigenlijk geen erg warme lucht wat er heen geblazen wordt maar volgens mij moet het ook goed kunnen
met koude lucht!
Aansturen met een extra schakelaartje en alles moet gaan werken.
Wordt vervolgd!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: winter: verwarming
Ik heb ooit van die computerventilatortjes gebruikt voor dat doel maar niet los op het dashboard maar met een stuk stofzuigerslang in de voorruitonwasemingslangen (3xwoordwaarde) erbij gefrot. Werkte goed...
Ook ooit de rubber strip tussen het schuifraampje verwijderd wat de ruiten ook prima schoon houdt...
Ook ooit de rubber strip tussen het schuifraampje verwijderd wat de ruiten ook prima schoon houdt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: winter: verwarming
zo'n zeem sponsje werkt ook prima..
Re: winter: verwarming
Paul, wordt wel een natte boel met autowassen!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: winter: verwarming
Autowassen? wasda....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"