1400 cc monopoint injectie super5

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139415Bericht jeffr4 »

Dat is het leuke aan een nog uit te voeren project, waarin allerlei opties nog open staan en ben ik afgelopen zaterdag naar de turbo-specialist ETT en Chargertech / Eindhoven geweest om de uitvoering te bespreken en het optimale rendement en heb ik toch gekozen voor een ander type intercooler en een smalle oliekoeler aangeschaft,formaat 50 x 10 x 4 cm, die voorop tussen de rozetten van de R8 bumper wordt geplaatst voor een optimale koeling door de rijwind. (fluit)

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139583Bericht jeffr4 »

De volgende stap in mijn turbo-aanpassing is gedaan en naast de Super5 GTTurbo spruitstuk, waarbij ik niet het oude type Garrett T2 heb overgenomen, nu een nieuwe GT12 gekocht, die ik voor een super prijs kon kopen! Normaal zijn ze nieuw wel minimaal 3 x zo duur, dus was de keuze gauw gedaan, dankzij de turbo-specialist ETT/Eindhoven. Deze turbo is veel beter uitgevoerd dan de oudere type's, kunnen meer hebben en uitermate geschikt voor ook een lagere toeren boost.
Afbeelding

Anders was ik gegaan voor een goede gebruikte GT15, die bv in de Renault Megane worden toegepast.
Er zit een interne wastegate op, die afgeregeld kan worden op de juiste druk en nu verder op strooptocht naar de andere componenten :D
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139588Bericht Tweety »

jeffr4 schreef:die voorop tussen de rozetten van de R8 bumper wordt geplaatst voor een optimale koeling door de rijwind. (fluit)
ik zat te denken maar stationair dan, maar dan hoeft ie niet te intercoolen natuurlijk, maar toch, werkt de intercooler wel goed bij het wegrijden ?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139602Bericht Goof »

Tweety schreef:
jeffr4 schreef:die voorop tussen de rozetten van de R8 bumper wordt geplaatst voor een optimale koeling door de rijwind. (fluit)
ik zat te denken maar stationair dan, maar dan hoeft ie niet te intercoolen natuurlijk, maar toch, werkt de intercooler wel goed bij het wegrijden ?
Kan altijd gemaakt worden: 2 ruitensproeiers voor de intercooler en reservoir met pompje onder de motorkap. Brandspiritus in reservoir en schakelaar op dashboard. Bij het stoplicht ff pompen en die intercooler wordt door het verdampen van de methanol ijskoud...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139604Bericht Sake »

En dit is nog steeds low butget?
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139605Bericht Rudolf2 »

De oplossing van Goof is volledig op de sloop verkrijgbaar, dus tamelijk budgetvriendelijk.
Alleen de brandspiritus moet ergens anders gehaald en is alleen nieuw verkrijgbaar...
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139608Bericht jeffr4 »

Tweety schreef: ik zat te denken maar stationair dan, maar dan hoeft ie niet te intercoolen natuurlijk, maar toch, werkt de intercooler wel goed bij het wegrijden ?
De Setrab Pro Line cooler, die ik via Marktplaats heb overgenomen van iemand( die had de verkeerde besteld } is een oliekoeler en geen intercooler en nu de moderne turbo's tijdens bedrijf oliegesmeerd en oliegekoeld worden middels bearings .... is een oliekoeler geen overbodige luxe.
Nu er toch al een 1400 injectiemotor inzit en er genoeg vermogen is om de R4 tot makkelijk 150 km/u te laten rijden en de doelstelling is om met dezelfde compressie meteen al op lage toeren een goede boost te hebben en optimale vulling, zal de turbodruk niet hoger zijn dan 0.5 bar wat al aanzienlijk is en ook zuiniger rijden.De norzelring opening (de spleet in het turbohuis waar de uitlaatgassen door gaan) is bij de GT 12 vrij klein ,waardoor de uitlaatgassen met hoge snelheid langs het turbine wieltje gaan en deze snel op toeren is.
Ook heeft het compressor wiel een vrij grote spoed waardoor al bij een laag turbo toerental veel lucht verpompt kan worden.



De intercooler, die ik in eerste aanleg had overgenomen, heb ik alweer bij het demontagebedrijf kunnen omruilen voor een kleinere intercooler van een R5 Gtt en komt voor schuin in het binnen linkerspatbord, zoals ook bij de R5 en als de gecomprimeerde warme lucht, hierdoorheen gaat wordtie al meteen voldoende gekoeld vanwege de ribben en bij het rijden en dus ook hetere luchtstroming extra door de rijwind.

Belangrijk natuurlijk om "pingelen"te voorkomen, bij dezelfde compressie en de autofabrikanten doen dit ook om het brandstofgebruik te verminderen en als de lucht koeler is, kan de voorontsteking vroeger.
Dus nee er komt geen methanol kitje of zo op de intercooler, liever niet de boel ijskoud, want dat is ook weer niet goed!!!
Er zijn trouwens wel watergekoelde intercoolers, maar nogmaals de turbo in deze configuratie is een aanvulling op het injectiesysteem voor een betere brandstofregeling en cylindervulling
Sake schreef:En dit is nog steeds low butget?
Ja wat vind je lowbudget ? Dat is voor een ieder een ander begrip. Maar ikzelf stel wel van te voren een redelijk bedrag ,waaraan ik mij zo veel mogelijk wil houden, gezien de kosten-baat,maar het blijft hobby en dat kost geld en nu heb ik weer massel dat ik een nieuwe turbo heb kunnen kopen voor weinig geld en kon ik dit niet laten. maar goed, mijn streefinvestering in dit turbogefreubel is niet meer dan 500 euries.

Zoals ook op mijn website de kosten van de ombouw naar een 1400 injectie staat aangegeven ( en dan heb ik mezelf nog verwent met bepaalde veranderingen, wat ook anders kan), zal ik dat ook hierbij aangeven en heeft de injectie-ombouw mij ook rond de 500 euries gekost.

Dus het leven van een R4 freubelaar is wunderfull en zoals de R4 bedoeld is, goedkoop en zuinig.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139621Bericht jeffr4 »

In ieder geval het belangsrijkste van het tur-bootje geklungel is reeds in oktober 2009 gedaan! ( vooruitziende blik?).... een R5 GTturbo- stuur erin :D vroem vroem :) :lol:
Afbeelding

en dan nog dit embleempie erop
Afbeelding

en ben ik klaar met de ombouw!!!!
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139911Bericht jeffr4 »

Ondanks de electrolytische corrosie en de autonome rotsnelheid van (R4) staal....toch maar een dikkere rvs profiel laten maken door mijn heavy-metal and laser-friend... voor de zijbalk en de rest van de flintstone-car met gewone psu-plaatjes.
Afbeelding
Dus lekker stevige zijbalk bestuurderszijde :D
Afbeelding
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139956Bericht RVIER »

@ jeffry

Goed bezig! :-)


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139974Bericht Willem de Zwijger »

Ben je niet bang voor galvanische corrosie met die rvs tegen gewoon blik? Dat de nikkel het ijzer opeet of zo?
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139977Bericht jeffr4 »

Naast de door anderen genoemde vormen van corrosie , de electrolytische- en de autonome rotsnelheid van (R4) staal en atmosferische corrosie, lijkt mij de galvanische corrosie van ondergeschikt invloed, zeker nu ik geen austenitisch RVS gebruik, maar RVS, dus roestvaststaal van hoofdzakelijk ijzer, chroom en koolstof. Om van RVS te kunnen spreken is minimaal 10,5% chroom en maximaal 1,2% koolstof aanwezig...... dus geen nikkel....Afbeelding ( Is ook van metaal , of eh ?)

Als je het niet gelooft, verzin ik zo een ander verhaal, haha
Laatst gewijzigd door jeffr4 op di okt 16, 2012 12:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139981Bericht jandoe1000 »

Hoi Jeffrey,
Indrukwekkend allemaal, maar wat een handig brugje is dat. Waar heb je dat vandaan? Werkt het op spierkracht of moet er perslucht of hydrauliek aan te pas komen?
Groet,
Tim
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139982Bericht jeffr4 »

Nou..indrukwekkend....., het blijven gewoon een paar (rvs of psu) op maat geknipte en gebogen plaatjes
met gaatjes, dus puntlassen en vastlassen,zinkspuiten, dichtkitten, bodembedekker zwart erop enz. Plus versteviging aan de bodem, want er hangt straks wel een uitlaat,en ook best een zware katalysator aan.

Maar inderdaad superhandig zo''n eenvoudige mobiele schaar hefbrug, die je (netzoalsik) eigenlijk 2e hands op de kop moet tikken, maar nieuw zijn ze ook niet zo duur, zeker de Sirio, italiaans.
Ik kan de brug handmatig verplaatsen, buiten/binnen en deze werkt op de compressor, dus pneumatich druk zetten, middels een hendel op het hydrualisch hefsysteem, vat en cylinder en heeft de brug een veilige borgstand. Ik had al eerder een vraag van een buitenlandse vriend, dus daarvandaan :

Afbeelding

Superklasse Duits : http://www.wdw-lift.de/ en keuze om de hydraulic te activeren...pneu, electrisch, benz/diesel
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 140029Bericht jeffr4 »

Yessss, (love) I love it,..... downsize'n ,.... turbo's enz :-P :

De vernieuwde Renault Mégane heeft aan de basis een nieuwe 1,2 liter viercilinder turbomotor gekregen die souplesse en prestaties koppelt aan een gunstig brandstofverbruik.

De vernieuwde Renault Mégane
Plaats reactie