R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139242Bericht Daan »

specifiek vervolg op dit topic: daar

en ging om dit blok: hier

Beste techneuten!

Graag jullie mening over het volgende: Iets klopt er niet in mijn r5 Alpine blok. Krijg met geen mogelijkheid het blok aan de praat ook na al het mogelijke met de ontsteking geprobeerd te hebben.

Nu bij het nalopen van de ontbrandingscyclus viel me iets op (zie tekening), graag jullie mening (heb er zelf 1 maar ben benieuwd naar die van jullie)

tekening
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139245Bericht Goof »

Als het echt is zoals je tekent, zou je onderhand denken dat de nokkenas er verkeerd om in zit, maar het lijkt met sterk dat dat uberhaupt mogelijk is. De enige reden die ik hiervoor zo snel kan bedenken is dat er een nokkenas van een Billancourt-blok in is gezet. Het Cleon-blok, zoals de R5 alpine dit had (en ook de 4 GTL, twingo, r8, clio, r19, daf, etc etc) draait net de andere kant op. Weet overigens niet of die nokkenassen zomaar uitwisselbaar zijn, maar hou het niet voor onmogelijk.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139246Bericht Goof »

Je weet toch echt 100% heel erg zeker dat als het blok op BDP staat, cilinder 1 ook daadwerkelijk omhoog staat he? Niet dat er iets merkwaardigs met de krukas aan de hand is, want daarvan acht ik bij nader inzien de kans dat ie uitwisselbaar is met een Billancourt-blok nog groter.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139247Bericht dick holtrop »

vreemd? kop verkeert om? aan welke kant zit de carb en aan welke kant zit de uitlaat?

lijkt me niet handig dat de uitlaat gassen via de carb eruit moeten.

welke kant draait de motor linksom of rechtsom.

blijft vreemd.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139248Bericht jeffr4 »

Ontsteking :D
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139249Bericht Daan »

carb en ontsteking aan bijrijderskant, uitlaat aan bestuurderskant

BDP is zeker (schroevendraaier in bougiegat)
kleppen open volgens tekening (handmatig cranken zonder kleppendeksel), dit in de correcte richting (rotor ontsteking met klok mee)

Een wissel met een nokkenas uit een Billancourt-blok (na nazoeken hier op het forum waar het over ging, alleen voor vroege 850cc toch?) zou kunnen, maar die lijkt me stug dat iemand zo'n as er voor zou pakken..

Is het mogelijk de nokkenas er daadwerkelijk verkeerd om in te leggen? Ik bedoel, zijn beide uiteinden identiek? (poeliezijde en tandwielzijde). Heb zelf nooit een losse as in handen gehad.

jeffr: grapjas! :D
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139251Bericht jeffr4 »

Daan schreef:jeffr: grapjas! :D
Sorry, life is wunderfull, maar een vraag over je tekening, hoe heb je de volgorde opgetekend, vanuit de vliegwielzijde gezien? Dan lijkt het 180 graden verkeerd .
Als je voor het vliegwiel staat draait deze tegen de klok in en niet met de klok mee en dan klopt de timing.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139252Bericht Tweety »

Ja eh dus de rotor van de ontsteking moet ook tegen de klok in... nokkenas kan er volgens mij niet omgekeerd in... vertanding zit maak aan 1 kant.. en ook de kop kan er maar op 1 manier op... (het busje in het midden zit aan 1 kant) anders zou je de kop er nooit af kunnen schuiven... als je de motor draait via de wielen, welke kant draait de motor dan op ? hoe dan ook, daar even vanuit gaan dat dat alles is dan staat de ontsteking dus een beetje aan de late kant...
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139254Bericht jeffr4 »

jeffr4 schreef:Ontsteking :D
Daan schreef:
jeffr: grapjas! :D
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139255Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:Ja eh dus de rotor van de ontsteking moet ook tegen de klok in... .
is dat zo?

Draait je startmotor niet de verkeerde kant op?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139256Bericht Daan »

Mijn Haynes/kluwer boeken, zowel van de r4 als de r5 geven aan dat de rotor (en dus verbrandingsvolgorde) met de klok mee is (in de cilinder volgorde 1-3-4-2 waarin de 1ste aan de radiateurzijde van het blok).

De (overgezette) startmotor (van mijn gtl-blok, dus niet billancourt) laat de kruk-as tegen de klok in draaien. Hierdoor beweegt het rotortje in het ontstekingshuis in de juiste richting, met de klok me.

Het opgetekende kleppenschema zoals op de tekening is ook gebaseerd op deze richting/volgorde (en gezien vanf radiateur/vliegwielzijde).

Nu heeft Bart van Artvo mij laatst verteld dat het wel mogelijk zou zijn de nokkenas om te draaien, maar als ik de exploded view van de Haynes eropna sla dan lijkt dat toch niet zo...

exploded-view
overzicht
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139258Bericht Okido »

Ik heb niet het hele topic gelezen, want dat is nogal uitgebreid. Zeg ik iets stoms, bij voorbaat sorry.
Wat ik wil melden is dat de nokkenas van de alpine afwijkt van de gewone 1400 cc Cleonmotor. Dat is in verband met de bolvormige verbrandingkamers en de kleppen die anders op volgorde staan.

Mocht je in je Alpine per ongeluk een "normale" nokkenas hebben gezet of een ander onderblok hebben gebruikt, dan zal de motor niet lopen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139260Bericht dick holtrop »

de ontsteking draait met de klok mee daardoor draait de nokken as tegen de klok in.
door de distributie ketting draait het vliegwiel ook tegen de klok in.

klopt ook wel met de tekens voor de ontsteking. bdp staat links met dikkere streep daarvoor zitten de strepen van de voor ontsteking.'

dus het vliegwiel draait linksom tenminste bij 1100 cc 1300cc 1400 cc.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
ierie
Berichten: 50
Lid geworden op: di nov 23, 2004 8:03 pm
Locatie: Wijk en Aalburg

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139261Bericht ierie »

Dag Daan, het lijkt erop dat de nokkenas 180 graden verdraaid is t.o.v. de krukas. Kijk eens bij de distributie of deze in lijn met de hartlijn door nokkenas en krukas met de merktekens naar elkaar toe, merkteken ( punt s.q. V ) krukastandwiel merkteken boven nokkenastandwiel merkteken beneden. Groet Arie
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: R4 Alpine: vreemde nokkenas?

Bericht: # 139262Bericht Okido »

Ik heb ook even de tekening van Daan bekeken. Mooi gemaakt trouwens. Als de distributieketting is verschoven dan kan nog de volgorde van de in- en uitlaatklep niet veranderen. In de cyclus gaat namelijk altijd eerst de uitlaat open en daarna pas de inlaat open. Bij verdraaiing (bijv 180 graden) dan verschuift dat dus alleen maar in de cyclus. Als de tekening klopt lijkt mij dat niet aan de hand. Het zou wel voor de hand liggend zijn.

Als de verkeerde nokkenas erin zit (bijv. die van een R4 GTL) dan zou cilinder 1 en 3 wel moeten werken en die van 2 en 4 niet.
Uit mijn hoofd is klepvolgorde op de as bij:
normale Cleon: uit, in, in, uit, uit, in, in, uit.
Alpine:uit, in, uit, in, uit, in, uit, in.
Laatst gewijzigd door Okido op wo sep 12, 2012 2:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie