1400 cc monopoint injectie super5

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139075Bericht jeffr4 »

Uiteindelijk hangt de katalysator zo'n 14 cm boven wegdek, waarbij ik zaterdag de eigenaar van een superverlaagde Honda Prelude sprak, die met zijn 8/10cm bodemvrijheid geen problemen had met de wegdrempels, dus verwacht ik niet dat ik de torsie moet gaan stellen.

Wat ik wel al wist, maar nu natuurlijk bij de ophanging tegenkom, is de bij mijn R4 jarenlange proces van aantasting door vocht en dan ook alleen daar , op de wellicht zeer bekende plek, de naad tussen het chassisgedeelte en koets : (zie rode pijlen)
Afbeelding

De naad werd hoe langer hoe krokanter en kwam er meer vocht achter en taste zodoende de bodemplaat aan en de rand bij de zijbalk.
Afbeelding

Dus eerst maar het losse gedeelte weggeklopt en weggeknipt en morgen beginnen met wegslijpen, roestvrijmaken, het goede metaal blank maken en plaatje lassen.

Afbeelding

Ook precies alleen dat gedeelte onder de schuine kant aan de bestuurderszijde en de rand

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139093Bericht jeffr4 »

De boosdoener ( naad) eens flink met de tol geborsteld en werd het gat hoe langer hoe groter
en daarna ook de twee bout/moer losgemaakt en straks naast wat plaatwerk , ook de twee randen
fabrieken,zodat chassis en koets gescheiden blijft.( ge-wet-moar-nie)

Afbeelding

Ook binnenin de schuurtol er overheen en naast het gat in de vloer ook het nu gevormde gat aan de
bovenzijde bewerken. begint op een flinstone-car te lijken.

Afbeelding

Aan de onderzijde het aangetaste plaatwerk weggeslepen en naast een nieuwe rand,
straks een halve psu-kast er tegenaan braaien :D

Afbeelding
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139094Bericht Tweety »

Opstaande delen van de balk zien er goed uit ! duidelijk een geval van staand water, misschien toch voor de zekerheid 1 afwaterings gaatje boren na afloop, ook omdat je niet altijd kan zien of er weer water binnenkomt...
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139095Bericht jeffr4 »

Goed advies Tweety, :P
zal naast het dichtkitten van de nieuwe naad, zorgen voor een afwateringsgaatje!
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139102Bericht deutz »

Psu kast niet ingeleverd met dienst verlaten?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139112Bericht Goof »

Leuk project! Wel jammer dat je de roest nu pas tegen komt. Lijkt me een schoolvoorbeeld van hoe de kapilairwerking tussen 2 overlappende delen het condensvocht vast houdt en daarmee de rot inzet. Is wel heel typisch voor de r4 dat vrijwel alle notoire roestplekken op dit soort naden en overlappingen zitten. metaal goed behandelen voor reparatie en achteraf nog eens een of ander goedje in gooien dat lekker in de naden trekt, zou het voorlopig weer goed moeten houden.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139113Bericht jeffr4 »

Hey, Goof still alive ! :D , eigenlijk wist ik het al langer van die roestvorming, maar nu moest ik er wel wat aan doen met de ophanging van de katalysator en mede gezien de drukte van andere projekkies nu pas er mee bezig ,alhoewel dit jaar ging het grote evenement bij jou niet door, anders was ik wel met mijn low- aircooled empi-rider langs geweest :evil: ( misschien en hopelijk volgend jaar weer wel)
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139124Bericht Goof »

jeffr4 schreef:Hey, Goof still alive ! :D , eigenlijk wist ik het al langer van die roestvorming, maar nu moest ik er wel wat aan doen met de ophanging van de katalysator en mede gezien de drukte van andere projekkies nu pas er mee bezig ,alhoewel dit jaar ging het grote evenement bij jou niet door, anders was ik wel met mijn low- aircooled empi-rider langs geweest :evil: ( misschien en hopelijk volgend jaar weer wel)
Ja, af en toe struin ik hier nog wel eens rond. Vind het wel leuk om de projectjes van anderen te bekijken. Heb er zelf ook nog 1 staan, maar die staat al heel wat jaren stof te vangen... huis kopen - renoveren - bijbouwen, eigen zaak opstarten en meer van dat soort leukigheid. Ga deze of komende week het zaakje van de zolder af halen, eens een keer goed opruimen en dan het hele handetje naar mijn eigen, nieuwe sleutelpaleisje in d'n Belgique verhuizen. Hoop er van de winter weer eens tijd voor te hebben.

Jammer wel idd dat het V-dub event niet door is kunnen gaan. Gezeik met vergunningen hoorde ik zeggen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139127Bericht dirkoosterhoff »

Lijkt me ook wel van belang dat als je straks 180 kunt blazen met het wagentje de rest ook een beetje stevig en roestvrij is.
Maar ziet er goed uit hoor!
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139130Bericht jeffr4 »

Hey Goof, goed bezig zo te lezen en ja there is more in live, dan een R4, of andere roadrunners !!
Goof schreef:Jammer wel idd dat het V-dub event niet door is kunnen gaan. Gezeik met vergunningen hoorde ik zeggen.
Where is all the fun?... Ik kom er al sinds 1995..het grootste V-club event van heel Europa en omstreken, hèt
ontmoetingsplaats van puristen/cal-looks/lowriders/name it.. en dan gezeik met vergunningen..ahhhh. :evil: ...Had net weer, zoals van mij verwacht, een nieuw hot-item, maar zoals gezegd hopelijk next year en dan weer rond de 4/5 seconden op de 100 km :D en top 200 km (begrensd)
dirkoosterhoff schreef:Lijkt me ook wel van belang dat als je straks 180 kunt blazen met het wagentje de rest ook een beetje stevig en roestvrij is.
Nee, de R4 mag daarintegen kruissnelheid 130 km rijden,dat is genoeg voor het beestje, maar inderdaad stevig en roestvrij, dat blijft! ( Anders had ik er wel een Alpine Turbo ingelegd)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139131Bericht RVIER »

ha Jeffr4,

mag ik voorstellen de reparaties uit te voeren met de resten van rvs PSU-kast.
Heb 14 jaar geleden de onderzijde van de voorbalken met rvs gerepareerd. Waar ik het rvs toen aan vast gelast heb is nu weg :-) Kan ik weer mooi tegen de oude reparatie aan lassen g e w e l d i g.

Hoef je ook geen Maik S of een ander corrosie-inhibitor meer te gebruiken :-)

vr gr Fons
Laatst gewijzigd door RVIER op wo sep 05, 2012 7:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139133Bericht jeffr4 »

Fons,

Zal het overwegen, want ik zie me ook niet samen met Maik S. en een frituurpannetje bezig.
Meestal gooi ik er tussen de middag de kroketten erin, na een ochtendje braaien :D
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139134Bericht RVIER »

@jeffr4

2-e tip:
houdt ook je NL paspoort nog maar even aan. Je tweede thuis krijgt geen derde hulptranche meer. :D

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Peu404
Berichten: 72
Lid geworden op: zo feb 12, 2012 11:02 am
Locatie: Tegelen

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139140Bericht Peu404 »

Als je rvs samen met gewoon staal gebruikt weet je ook dat het omliggend materiaal wegrot, wat je ook doet aan roestpreventie. Dat heet electrolitische corrosie.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 139144Bericht RVIER »

@peu404,

de autonome rotsnelheid van (R4-)staal is vele malen groter dan het effect van electrolitische corrosie!

Ik draai overigens ook overal rvs moeren op. Je krijgt ze altijd los dat in tegenstelling tot stalen moeren

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie