ontsteking afstellen 850cc
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
ontsteking afstellen 850cc
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de onsteking moet afstellen van een tl. Staat 1 merkteken op het vliegwiel en een soort pijltje op de bak.
Nu heb ik die tegenovermekaar staan en dan de de punten net op openen gezet.
Maar volgende mij is dat niet goed hij smoord bij weg rijden en heeft vermogen te kort.
Wie weet raad.
Nu heb ik die tegenovermekaar staan en dan de de punten net op openen gezet.
Maar volgende mij is dat niet goed hij smoord bij weg rijden en heeft vermogen te kort.
Wie weet raad.
Re: ontsteking afstellen 850cc
Kom as zondag naar de BBQ,thema is de ontsteking van de R4.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Re: ontsteking afstellen 850cc
ik heb alleen de aantal mm vanaf me bdp markeering nodig.
Dus hoeveel mm vaste voorontsteking hij moet hebben de rest lukt wel
Dus hoeveel mm vaste voorontsteking hij moet hebben de rest lukt wel
Re: ontsteking afstellen 850cc
Haynes pag 85: 845cc motor: 5-7 graden (9-11 mm) voor BDP
Ik neem aan dat je een voltmeter gebruikt om te checken of je punten ook wel exact sluiten? En dat je rekening houdt met de speling in het mechaniek (je moet de verdeler dus linksom draaien bij het afstellen).
Ik neem aan dat je een voltmeter gebruikt om te checken of je punten ook wel exact sluiten? En dat je rekening houdt met de speling in het mechaniek (je moet de verdeler dus linksom draaien bij het afstellen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: ontsteking afstellen 850cc
Ik heb een dwell meter en een srobpscoop lamp dus we gaan het proberen
Re: ontsteking afstellen 850cc
De ontsteking vandaag afgesteld loopt als een zonnetje meteen co etc afgesteld alleen de carterpanpakking oplossen. Deze lekt nogal.
Re: ontsteking afstellen 850cc
Ik zit ook al een tijdje te piekeren welke voorontsteking best is voor de 850cc (let wel er is verschil tussen vóór 1982 en na 1982: van 6° naar 4° voor BDP). Vroeger was er op dit forum een topic "Optimaliseren van het rijgedrag van de R4", en het ging er om dat door de moderne benzine (sinds ca 2006) er meer voorontsteking nodig is (volgens Hans V. dacht ik 3° - 8°) omdat moderne benzine trager ontsteekt (bijvoeging ethanol). Mijn 850 staat nu op 14°; dat loopt best o.k., maar ik ben nog niet tevreden en moet nog meer experimenteren met toch wat minder. Wie heeft hier nog ervaring mee?
Re: ontsteking afstellen 850cc
het item heet "optimaliseren van het rijgedrag (motor)", van Hans Vooijs. Als je dat intypt komt het goed... FF een ander vraagje... hoe meet je dat het precies 14 graden is?
groet, Remkault
groet, Remkault
Re: ontsteking afstellen 850cc
Ik ben de gelukkige bezitter van een stroboscoop met instelwiel voor de voorontsteking (van het merk Gunson): ik draai aan deze knop tot het merkteken op het vliegwiel (= BDP) tegenover de vaste aanduiding staat. Dan lees ik op de stroboscoop (draaiknop) het aantal graden voorontsteking af. Zeer handig, maar niet zo goedkoop (ik meen ca. 150€). In principe kan ik daar ook bij verschillende toerentallen de graden voorontsteking mee bepalen (mét of zonder vacuümvervroeging). Je zou zo ook kunnen achterhalen of de voorontsteking van de verdeler nog in orde is.
Re: ontsteking afstellen 850cc
Het gaat om deze stroboscoop:
http://www.autogereedschap.com/a-258295 ... op-strobe/" onclick="window.open(this.href);return false;
(je kan de link in je browser plakken)
http://www.autogereedschap.com/a-258295 ... op-strobe/" onclick="window.open(this.href);return false;
(je kan de link in je browser plakken)
Re: ontsteking afstellen 850cc
ik heb hem nu op 11mm voor bdp staan zoals vroeger geadviseerd werd.
Maar haalt met een 32mm carb nu 110 op de teller, met een klein beetje choke 120.
Ik wil een grotere sproeier monteren en onsteking beter afstellen maar weet niet naar welke maten of aantal gr?
Iemand al ervaring met een 850cc?
Maar haalt met een 32mm carb nu 110 op de teller, met een klein beetje choke 120.
Ik wil een grotere sproeier monteren en onsteking beter afstellen maar weet niet naar welke maten of aantal gr?
Iemand al ervaring met een 850cc?
Re: ontsteking afstellen 850cc
Er is hierover veel geschreven onder: "optimaliseren van het rijgedrag (motor)
". Zeker op blz. 9 e.v. zal je veel vinden. Ik heb mijn 850 geboord naar 130 (1,3mm) met het speciale boorsetje dat je hiervoor kan kopen (adres: zie topic)!
". Zeker op blz. 9 e.v. zal je veel vinden. Ik heb mijn 850 geboord naar 130 (1,3mm) met het speciale boorsetje dat je hiervoor kan kopen (adres: zie topic)!