Achterremmen vervangen.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Achterremmen vervangen.

Bericht: # 138366Bericht Rutger-peer »

Remmenreiniger is overigens een heel gangbaar middel, niet zo'n modern lapmiddel als engine-cleaner wat je door je benzine/olie gooit ofzo, dat is mijns inziens troep. Heb dat spul vandaag nog gebruikt en t werkt als een malle, komt in een spuitbus en is bij elke autoshop verkrijgbaar.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Achterremmen vervangen.

Bericht: # 138368Bericht Tweety »

Werkt ook erg goed als Quick-start, mocht je auto wat moeilijk starten na lange tijd niet gebruikt te zijn... en als je ziet hoe 't werkt zou je denken dat 't erg aggressief spul is, maar dat valt erg mee...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Achterremmen vervangen.

Bericht: # 138371Bericht RVIER »

Heren,

ontvetten van de remvoeringen kan met bv thinner of wasbenzine. Het is ook zitvol om de oplopende kant van de schoenen schuin af te vijlen (alleen bij asbestvrije schoenen! anders krijg je na 40 jaar mogelijk de gevreesde ziekte).

@tweety. Niet om te zeuren maar, de moer waarmee je het lager opsluit heet officieel naafmoer en is dus geen wielmoer.
De lagerspeling is nog precies goed als je de onderliggende dikke ring nog met enige moeite met een schroevendraaier kunt bewegen. Daarna natuurlijk een nieuwe splitpen monteren.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Achterremmen vervangen.

Bericht: # 138375Bericht deutz »

Fons, PB.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Achterremmen vervangen.

Bericht: # 138514Bericht Rutger-peer »

Raar maar waar: de draad van mijn naafmoer (woord net geleerd door voorgaand bericht van Fons) is naar zijn grootje (gelukkig merkte ik het voor mijn wiel er af lag). Iemand een idee watvoor spoed die moer heeft? T is een M16 en hij is 8 mm dik, maar t is geen 1.5 metrisch. 1,25 wellicht? Heb nog geen geluk gehad bij de lokale ijzerhandel (die wel echt veel hebben en ook vreemde maten), waar haal je zoiets vandaan? Lasaulec of Fabory o.i.d.? De Renaultdealer had ze niet op voorraad.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Achterremmen vervangen.

Bericht: # 138516Bericht harbourseal »

Gewoon een goede mechanisatiehandel.

Bij ons in Breda APS, TechnoBrabant of Ackermans. In Groningen zul je best wel iets dergelijks hebben.

Draai de andere kant eraf als voorbeeld dan meten ze meteen de spoed.

succes
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: Achterremmen vervangen.

Bericht: # 138517Bericht carelhj »

Hoi Rutger Peer,

Een half jaar geleden heb ik 2 van die moeren bij de Renault dealer besteld,samen met de D ringen voor een paar euro.
Ze komen uit Belgie of Frankrijk en liggen max 2 dagen later klaar. Inclusief verzendkosten
Misschien kan ik het renault nummer nog wel vinden voor het geval je belangstelling hebt.

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Achterremmen vervangen.

Bericht: # 138520Bericht Rudi »

Ik haal dat soort zaken tegenwoordig bij Verhoef in Wagenberg, die kunnen ook nog remvoeringen verlijmen voor oudere voertuigen (uit mijn zoektocht naar een Goelette).
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Achterremmen vervangen.

Bericht: # 138524Bericht Jerome »

Waarschijnlijk heb je ook wel een Eriks Service center bij jou in de buurt. Anders gewoon een goede machine handel.

Maar de optie om een paar moeren te bestellen is misschien ook nog niet zo gek. Een goed stukje gereedschap is meestal niet zo goedkoop, zeker als het om afwijkende maten gaat.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Achterremmen vervangen.

Bericht: # 138525Bericht Boerammetje »

Even over de slijpgeluiden die de reden van deze operatie geweest lijken te zijn, en aannemend dat dat geen bijzonder vreemd gesleten lager is:

Remtrommels zijn vaak niet helemaal rond van binnen, zodat ze een nauwste punt hebben dat tegen een remschoen kan lopen. De remschoenen worden door twee veren naar elkaar toegetrokken, maar hoe ver ze naar binnen kunnen wordt beperkt door een verplaatsbare nok. Die kun je (met een klungelig klein vierkant stelorgaan) aan de achterzijde van de ankerplaat bedienen. Je kunt de stelorganen gewoon door blijven draaien, de nok is er excentrisch mee verbonden en gaat dan dus heen en weer.

't Is handig om de schoenen helemaal naar binnen te laten komen voor je de trommel plaatst, en na plaatsing even te testen hoever je ze kunt verdraaien totdat ze net niet aanlopen. Dat is de stand waarop ze horen te staan, zodat ze direct zodra de cilinder bekrachtigd wordt aangrijpen op de trommel.

Soms is er aan gerommeld om ongelijkheid in de remwerking te verhelpen of om andere oneigenlijke redenen die veelal hun oorsprong in de cylinder of het oppervlak van de voering vinden.
Renault 3 '61, 4 '61, 4L '62, 4 Fourgonnette '62, 4 Super '63, 4 Export '66, 4 Fourgonnette Vitrée '67, 4 Parisienne '67, 4 Parisienne '68, 4 Plein Air '68, Daf 600 '60, Citroen DS19 '57, ID19 P '60, ID19 F '60, Peugeot 404 '68. www.boerammetje.nl
Plaats reactie