Distributie afstellen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Distributie afstellen
Ben bezig een R5 1300 motor(in grote lijnen een iets grotere 688) in te bouwen.
Nu heb ik met het gangbaar maken, het blok heeft lang stil gestaan, behoorlijk wat kracht gezet om het blok rond te laten draaien en misschien ook nog wel de verkeerde kant op gedraaid
Omdat na inbouw de motor niet goed lopend af te stellen was, veel terugslag en "proesten' kreeg ik het vermoeden dat misschien de distubutie een tandje verschoven is.
Dus.. blok er weer uit, deksel eraf, grrr : Blijkt dat de afstelling goed is: Cilinder 1 op bdp, V-teken nokkenas en bolletje krukas wijzen exact naar elkaar.
Wat wel opvalt is dat de ketting aan de spannerzijde strak staat maar aan de andere zijde (behoorlijk) los. Los genoeg naar mijn idee om n tandje versprongen te zijn.
Volgens gekke Piet, over de 688 motor, zijn er 2 type spanners. Ik vermoed dat ik het hydraulische heb(type die automatisch ontspant) gezien het achterliggend oliekanaal. Piet zegt ook: "als de ketting de normale werkspanning heeft, loopt de lijn door de merktekens niet meer door het midden van de nokkenas."
Mijn vraag: Hoe kan ik de boel juist afstellen en uitsluiten dat de boel niet een tandje verdraaid is. En wat wordt verstaan onder "werkspanning?" Je zou denken dat dat is als de motor draait en dus oliedruk heeft om de kettingspanner te bedienen?
Nu heb ik met het gangbaar maken, het blok heeft lang stil gestaan, behoorlijk wat kracht gezet om het blok rond te laten draaien en misschien ook nog wel de verkeerde kant op gedraaid
Omdat na inbouw de motor niet goed lopend af te stellen was, veel terugslag en "proesten' kreeg ik het vermoeden dat misschien de distubutie een tandje verschoven is.
Dus.. blok er weer uit, deksel eraf, grrr : Blijkt dat de afstelling goed is: Cilinder 1 op bdp, V-teken nokkenas en bolletje krukas wijzen exact naar elkaar.
Wat wel opvalt is dat de ketting aan de spannerzijde strak staat maar aan de andere zijde (behoorlijk) los. Los genoeg naar mijn idee om n tandje versprongen te zijn.
Volgens gekke Piet, over de 688 motor, zijn er 2 type spanners. Ik vermoed dat ik het hydraulische heb(type die automatisch ontspant) gezien het achterliggend oliekanaal. Piet zegt ook: "als de ketting de normale werkspanning heeft, loopt de lijn door de merktekens niet meer door het midden van de nokkenas."
Mijn vraag: Hoe kan ik de boel juist afstellen en uitsluiten dat de boel niet een tandje verdraaid is. En wat wordt verstaan onder "werkspanning?" Je zou denken dat dat is als de motor draait en dus oliedruk heeft om de kettingspanner te bedienen?
Re: Distributie afstellen
Heb even bij mn oude 1100 blok gekeken. Daar stond de ketting aan beide zijden mooi strak(kettingspanner die niet automatisch ontspant?) en de merktekens mooi uitgelijnd. Ik ga dus maar het nokkenastandwiel loshalen en zorgen dat de ketting aan de niet-spannerszijde strak staat. Misschien dat ik de spanner zelf gelijk ook even los haal want ik begrijp de werking niet helemaal: Hoort deze nou (enige) spanning te geven in rust? Of gaat deze in werking zodra er oliedruk is? Het begrip "werkspanning" negeer ik maar even.
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Distributie afstellen
motor draait linksom, hierdoor trekt het krukas tandwiel via de ketting aan het nokkenastandwiel.
de andere kant is dan slap van daar de spanner.
bij een fiets is dat ook zo bovenkant ketting trekt en staat strak, onderkant bungelt los en drukt.
je zou het vliegwiel tegen de klok in kunnen draaien. zodra deze op het bovenste dode punt staat.
moet het merkteken overéén komen.
lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er een tandje versprongen is.
distrubutie rubber zit gewoon met een veer via het gaatje komt er olie op de ketting
groet dick
de andere kant is dan slap van daar de spanner.
bij een fiets is dat ook zo bovenkant ketting trekt en staat strak, onderkant bungelt los en drukt.
je zou het vliegwiel tegen de klok in kunnen draaien. zodra deze op het bovenste dode punt staat.
moet het merkteken overéén komen.
lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er een tandje versprongen is.
distrubutie rubber zit gewoon met een veer via het gaatje komt er olie op de ketting
groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: Distributie afstellen
Dank je Dick,
Dit klinkt helder en logisch en daarmee lijkt (is) mijn vraag achteraf gezien niet zo bijster slim.
Inderdaad, na de boel strak gezet te hebben bleek alles keurig op tijd te staan: zelfs geen tandje verschoven..
Behalve het leerproces was dit een vrij zinloze actie dus. Gauw het dekseltje weer erop, blue rtv ertussen (pakking ging stuk bij demonteren natuurlijk) en niet meer aan denken!!
Arien
Dit klinkt helder en logisch en daarmee lijkt (is) mijn vraag achteraf gezien niet zo bijster slim.
Inderdaad, na de boel strak gezet te hebben bleek alles keurig op tijd te staan: zelfs geen tandje verschoven..
Behalve het leerproces was dit een vrij zinloze actie dus. Gauw het dekseltje weer erop, blue rtv ertussen (pakking ging stuk bij demonteren natuurlijk) en niet meer aan denken!!
Arien
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Distributie afstellen
als je eens wist hoe vaak ik......
pfff
groet
pfff
groet
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Distributie afstellen
Ik ben ooit nog een stapje verder gegaan op deze lijdensweg: ik vond die distributie veel herrie maken en hoopt een versleten spanner aan te treffen (1400 R5automaat blok overigens). Maarrrr de spanner was niks mis mee. Maar ik dacht: toch maar vervangen. Nou zit er een vulplaatje achter die spanner. Daar was ik niet op voorbereid, en toen viel hij door het spleetje onderin de carterpan . Toen kon ik de carterpan eraf halen en op zoek gaan naar een nieuwe pakking etc etc. Ongeveer een maand lopen kloten, totaal tevergeefs want nog steeds maakt die distributie vrij veel herrie, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat dit nou eenmaal een karaktertrekje van die 1400 blokken is.
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Distributie afstellen
grootste fout was dat ik zonder olie in de bak ging rijden dat kon 30 km
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
Re: Distributie afstellen
das een heel eind terug lopen.....
Re: Distributie afstellen
Willem, herrie vanaf de distributie duidt meestal op de nodige afgelegde km!!
Maakt verder weinig uit als ie verder goed loopt!
Mijn 1400 blokje hoor je geen distributie geluiden, alhoewel ik de km van het blokje niet weet.
gr.Jan.
Maakt verder weinig uit als ie verder goed loopt!
Mijn 1400 blokje hoor je geen distributie geluiden, alhoewel ik de km van het blokje niet weet.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!