Gebonk, gerommel rechtsachter bij putdeksels

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Gebonk, gerommel rechtsachter bij putdeksels

Bericht: # 137647Bericht bertjan »

Hallo kenners,

Ik zit met een vraagstuk. Elke keer wanneer ik over een putdeksel rij of iets vergelijkbaars hoor ik rechtsachter gebonk (vergelijkbaar met een bak stenen die achterin ligt). Je hoort het al vrij snel ook bijvoorbeeld bij klinkers. Bij een drempel is het geluid niet veel erger of soms niet aanwezig.

Nou dacht ik eerst de schokdempers. Maar ik heb even op elke hoek van de auto gestaan en de auto veert op zich prima

Wie weet wat dit kan zijn?

Groetjes bertjan
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gebonk, gerommel rechtsachter bij putdeksels

Bericht: # 137668Bericht Bertje »

Dat probleem lijkt erg veel op een kwestie die al in andere threads besproken wordt;zie

viewtopic.php?f=2&t=13993" onclick="window.open(this.href);return false;

viewtopic.php?f=2&t=13987" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gebonk, gerommel rechtsachter bij putdeksels

Bericht: # 137676Bericht Willem de Zwijger »

Als je geluk hebt ligt het aan een schokbreker die los zit of waarvan een rubber stuk is of niet strak genoeg is aangedraaid.
Als je pech hebt is de wieldraagarm doorgeroest in het scharnier
Ik heb beide meegemaakt, die laatste is echt nasty.
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: Gebonk, gerommel rechtsachter bij putdeksels

Bericht: # 137977Bericht bertjan »

Ben ff bij Willem de Zwijger langs geweest. Hij denkt niet dat het aan de swingarmbevestiging ligt. Zouden het dan toch de schokdempers zijn?

Gek genoeg veren de schokdempers prima. Kunnen ze dan toch kapot zijn, waardoor ik dat geknal (rechtsachter) hoor?

Ik vindt het lastig om lukraak allerlei onderdelen te kopen en deze er onder te laten zetten. Na dit forum te hebben gelezen kom ik op de volgende mogelijkheden.

Wie helpt mij nog ff met tips of goede vragen om het een of ander uit te sluiten? Dank alvast..

- wieldraagarm
- schokbrekers
- iets in de trommel wat los zit?
- torsiestaaf
- silentblocks
- bevestigingsbouten van de achterwielophanging
- rotte swingarmbevestiging
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: Gebonk, gerommel rechtsachter bij putdeksels

Bericht: # 137981Bericht carelhj »

Hoi BertJan,

Enige tijd geleden hoorde ik ook "gebonk"aan de achterkant, net als jij zoeken, zoeken, zoeken niets leek te lukken.
Tot ik er achter kwam dat van de betrokken schokdemper de bovenste bevestiging los was gedraaid. Kortom je kon het ding met de hand heen en weer schudden.
Aangedraaid en het probleem was over. Later toch nieuwe gemonteerd want waren niet helemaal top meer.
Misschien is dit ook bij jou de oplossing.?

Succes!

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: Gebonk, gerommel rechtsachter bij putdeksels

Bericht: # 138014Bericht bertjan »

Hoi Carel,

bedankt voor je reactie, meedenken en een mogelijke oorzaak. Maar dat is het niet :( Ik heb net voor tweede keer een avondje de krik eronder gezet. alles lijkt vast te zitten.

Als ik flink aan het wiel ruk van boven naar beneden, dan kan ik het geluid nabootsen. het wiel zelf zit goed vast. Maar wat kan dit zijn? Ik weet het niet... Als ik erachter kom zal ik het zeker posten..
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 659
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Gebonk, gerommel rechtsachter bij putdeksels

Bericht: # 138018Bericht Rik H. »

Ik heb dat ook gehad. Alles nagekeken op loszittende onderdelen maar niets kunnen vinden. Het bleek de schokbreker zelf te zijn die versleten was. Die had een klein stukje vrije slag die de bonk veroorzaakte. Nieuwe schokbrekers erop en het geluid was weg.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: Gebonk, gerommel rechtsachter bij putdeksels

Bericht: # 138083Bericht bertjan »

Hallo Allemaal,

Ik heb de schokbreker eronder uit gehaald en het geluid is nog steeds te horen en na te bootsen. Het komt uit een van twee ronde staven die achter tussen de wielen lopen. daar zit speling tussen (is dit de torsiestaaf of de as, of de stabilisatorstang?) Weet iemand waar en hoe ik dit moet aanpakken.. ?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gebonk, gerommel rechtsachter bij putdeksels

Bericht: # 138150Bericht Bertje »

Dat zijn de torsiestaven. Bedoel je nou dat er speling zit op de spiebaan van een torsiestaaf? Dat kan bijna niet... Weet je zeker dat het niet een rubber stuk is, misschien aan de andere kant van de ophanging als waar jij nu zit te kijken? De torsie van het linker wiel zit vast op de rechter achterbalk en andersom.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Gebonk, gerommel rechtsachter bij putdeksels

Bericht: # 138152Bericht Tweety »

Als ik het goed begrepen had rammelt de rechter torsie-staaf tegen de bevestigingsplaat op de rechter achterbalk ..(daar gaat de staaf doorheen... toch ?) of de achterbalk zelf... daar hoort natuurlijk een rubbertje te zitten, en dat is weg/versleten...
Plaats reactie