Elke keer legen accu

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
marck7
Berichten: 4
Lid geworden op: ma feb 01, 2010 11:57 am

Elke keer legen accu

Bericht: # 114445Bericht marck7 »

Goedemorgen,

Ik heb een r4 uit 66, en eke ochtend sta ik momenteel met een lege accu.

Dynamo is gereviseerd(is nog 6v systeem), en leverd netjes 7,4 volt.
Accu is ook nieuw, en met doormeten zegt de accu dat hij moet worden opgeladen( dus die is ook in orde).
Als ik hem met starkabels start en er de hele dag mee rij start hij gewoon gedurende de dag. Maar in de ochtend is het helaas.

Dynamo lampje is uit( gaat wel aan bij sleutel in contact), en als de r4 loopt gaat ie netjes uit.

Ik weet het ff niet meer..... zou het lek stroom kunnen zijn...? of iets met de spannings verdeler..?

Alvast bedankt

Marck
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 114447Bericht p304c »

lijkt mij een duidelijk geval van lekspanning.
De min van de accu afkoppelen als je thuis bent gekomen en de volgende dag de accu meten. als je 's morgens nog 6 volt meet dan is de accu prima en mag je gaan zoeken naar waar je lekspanning zit. veel plezier ermee.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 958
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 114449Bericht JoReno »

Lijkt inderdaad op lekstroom.
Kun je natuurlijk ook meten met een spanningsmeter: pluskabel los, metertje er tussen en je ziet wat de (verborgen) afnemer gebruikt. Op zoek gaan naar het lek is het ene, het lek vinden is weer iets anders. De zoektocht naar de lekstroom in mijn DS heb ik inmiddels beëindigd: behalve het klokje was er nóg een verborgen afnemer, maar die heb ik nooit kunnen vinden. Remedie: draaiknop op de accuklem zodat bij (langere) stilstand de stroom volledig onderbroken is. Nadeel is iedere keer diezelfde handelingen: motorkap op 2 punten ontgrendelen, onderbrekerknop op accuklem losdraaien, motorkap dicht, 2 dagen later motorkap open, onderbrekerknop aandraaien, motorkap dicht, klokje gelijkzetten (en het klokje was niet de lekstroom!!). En dan heb ik het niet eens over het geheugen dat telkens uit mijn radio verdwijnt (en ook dat was niet de lekstroom).
In mijn 2CV uit 1970 (een van de laatste met 6 volt) heb ik een Hella hoofdschakelaar binnenin gemaakt, kan ik je aanraden, ben je er meteen van af, en is tevens een soort startbeveiliging. En 6-volt radio's (als je die hebt) hebben in de regel geen geheugen, dus dat probleem hoef je ook al niet op te lossen.
Succes, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 114461Bericht Tweety »

JoReno schreef:Lijkt inderdaad op lekstroom.
Kun je natuurlijk ook meten met een spanningsmeter: pluskabel los, metertje er tussen en je ziet wat de (verborgen) afnemer gebruikt. Op zoek gaan naar het lek is het ene, het lek vinden is weer iets anders. De zoektocht naar de lekstroom in mijn DS heb ik inmiddels beëindigd: behalve het klokje was er nóg een verborgen afnemer, maar die heb ik nooit kunnen vinden.

De methode ligt in principe voor de hand... alle zekeringen eruit en kijken of er dan nog lekstroom is... zoniet dan 1 voor 1 de zekeringen erin totdat etc... dat beperkt de zoektocht in ieder geval... de verdachten zijn vaak dezelfde... Radio die fout is aangesloten, aanhanger verlichting etc... maar bij de wat oudere auto's is het vaak de bedrading...
marck7
Berichten: 4
Lid geworden op: ma feb 01, 2010 11:57 am

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 114744Bericht marck7 »

Hallo allemaaal,

Nou....

Ik heb alle raad opgevolgd(dank daarvoor)...!!

Ben aan het zoeken geweest naar lekstroom, en heb inderdaad een lampje gevonden wat contact maakte.
Mooi dacht ik, want nu moet het toch goed gaan.
Heb de accu los gemaakt na dagje rijden(toch even testen), maar de volgende ochtend toch niet genoeg om te starten.
Accu is echt goed(zelf nog met een andere accu geprobeerd). De dynamo laad netjes 7,6v...En accu zegt dat hij moet worden opgeladen. Beide zijn(accu en dynamo) 100%

Kan het zijn dat er vanaf de dynamo naar de accu iets fout gaat. Zit alleen nog een spannings-regelaar tussen dacht ik.

Hoop dat jullie wat raad weten...

Thanks,
Marck
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 114745Bericht Tweety »

Het zou kunnen dat de dynamo geen of onvoldoende aarde maakt..... ik weet niet hoe dit bij een '66 zit maar ergens moet er een draad van de dynamo naar de carroserie lopen...
-vraag, :" laadt de dynamo ook de accu ? is de spanning op de accu dan 7.6v ?(vind ik trouwens wat aan de hoge kant, zou meer iets van 6.9v moeten zijn, ik ga uit van een half 12v systeem) "
- "Hoe is de spanning op de accu s'ochtends... zou rond de 6.3v moeten zijn ?"

't zou ook nog eens aan de startmotor kunnen liggen... als de motor echt koud is, is de olie veel dikker en heeft deze dus veel meer weerstand (zeker bij minerale olie)... maar goed laat(d) ff weten...
heb je al geprobeerd om de accu s'nachts door middel van een acculader op te laden ??
marck7
Berichten: 4
Lid geworden op: ma feb 01, 2010 11:57 am

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 114779Bericht marck7 »

Er gaan 2 draden van de dyno naar een kastje(waarschijnlijk de spannings-regelaar). Echt een draad van de dyno naar de carroserie loopt er niet( ook nooit gezien). Zou dit het probleem dan zijn..

Toen dit probleem ontstond zat er al een gereviseerde startmoter in, heb eigenlijk nooit problemen gehad.
Bij de revisie van de dyno bleek dat er intern iets was afgebroken. Er werd gezegd dat de spanningsregelaar hierdoor ook evt stuk zou kunnen zijn. Dus heb ik ook deze voor de zekerheid vervangen.


Spanning op de accu is rond de 7v
In de ochtend heeft ie net 5.5 v maar geen kracht.
Accu al meerdere keren vervangen voor een volle. Die gaat ook leeg na verloop van tijd( rond de 2 a 3 dagen).

Hoor het graag....
Marck
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 114856Bericht Tweety »

Als je de motor wat meer toeren laat maken, loopt de spanning dan op ?
marck7
Berichten: 4
Lid geworden op: ma feb 01, 2010 11:57 am

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 115050Bericht marck7 »

Jawel...gelukt


Tweety onwijs bedankt.....!!!

Geen lekstroom...
Dynamo laad goed bij...met meer toeren gaat de spanning omhoog.
Accu is ook goed...
Geen aarde van dynamo naar carroserie..... Bingo....!!!

Accu zit nu bommetje vol elke ochtend (ik meet dan 6,4v) R4 start gelijk....Vraag me af of niet een aantal gevallen als lekstroom toch stiekem een aarde probleem is.. Het blijkt dat het orginele draadje erg dun is(hoorde ik van een oude r4 liefhebber), en dat hij hier vroeger ook al last van had.

Hoe dan ook...:-) case closed...!!

Groetjes,
Marck7
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 137532Bericht Rutger-peer »

Even in het kader van accu-oplaad-problemen: maakt de dynamo niet gewoon aarde via het blok (wat weer via een draad op de versnellingsbak rechtstreeks naar de minpool van de accu gaat)? Heb zelf ook oplaadproblemen... die van mij is echter een GTL uit 1984.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 137537Bericht Tweety »

De dynamo maakt wel wat aarde via 't blok, echter de aluminium onderdelen gelijden niet zo goed... nee dus... d'r hoort een draad van de dynamo naar de carroserie...
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 137547Bericht Rutger-peer »

Hmmmm, dat is misschien dan geen slecht idee. Verheldert wel één en ander, alhoewel die draad er klaarblijkelijk dan ook niet op heeft gezeten vóór het opknappen...

Maar dat kan een normale stroomdraad zijn toch (geen dikke o.i.d.?). En waar zit die normaal op gemonteerd aan de dynamo en waar aardt ie doorgaans op de carrosserie? Ben me er van bewust dat dat in principe niet zoveel uitmaakt maar doe 't het liefst een beetje zoals het hoort :).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 137557Bericht Rutger-peer »

Ah, die draad zat er bij mij wel. Wat opschuren en schoonmaken van de contacten en alles werkt weer naar behoren! 14 volt op de accupolen bij draaiende motor :D.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Elke keer legen accu

Bericht: # 137569Bericht Tweety »

Dacht ik al... ik wilde nog gaan kijken....
Plaats reactie