R4 Start niet meer

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135845Bericht carelhj »

@hengel en rutger peer,

Ik kom net terug uit de werkplaats, voor vandaag heb ik de moed opgegeven.
Elke suggestie ook die van hengel opnieuw gecontroleerd. het was inderdaad eerder fout maar gecorrigeerd na suggestie van rutger peer. Wat heb ik vandaag gedaan:?
al startend het hele verdelerhuis verdraaid: niets
alle kabels in goede volgorde maar vanaf ander plek op verdeler kap opnieuw aangesloten: niets
contactpunten gesteld(nieuwe voelermaatjes gekocht) : niets
afgelopen nacht accu bomvol geladen dus kracht genoeg : nog niets( wel veel starten maar niet aanslaan)
bougie er uit en aan de massa : vonk
ontsteking gesteld volgens systeem okido met lampje: geen resultaat
benzine genoeg, bij lang starten blauwe vlam uit carburateur
starten met choke : niets; zonder ook niet
starten met benzine schuif niets zonder ook niet
er is zelfs geen begin van aanslaan.
Kortom ik doe iets niet goed of zie iets over het hoofd: maar wat???
Ik ben in voor elke suggestie!!! (behalve wegdoen en/sloop)

Carel

@ tweety: bedankt voor het aanbod, zou wel leuk geweest zijn.
Volgende week Rik Hasselman maar eens vragen, woont bijna vlakbij
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135846Bericht carelhj »

Voor de volledigheid: de verdeler beweegt( zwabbert) na juiste montage niet meer. De naam van het topic zou dus kunnen veranderen.
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135850Bericht Hengel »

Kwam op een engelse site dit nog tegen:

How to install a distributor into the engine block
If the distributor has been removed, and the engine turned so that the timing point has been lost, do not
despair. The following simple procedure will enable you to put it all back together and have it running at the
first turn of the key.
Turn the crankshaft until both the timing marks are aligned, and with the No. 1 cylinder on the firing stroke.
Remember that the crank rotates twice for each cycle of the engine (induction, compression, expansion,
exhaust). You need the engine at the top of its compression stroke for the No.1 cylinder and not its exhaust
stroke.
Easy checks are to take out the spark plug and put your finger over the No.1 plug hole and while turning the
crankshaft with a spanner, you should feel the compression build up. In this condition with the marks
aligned, you have the crankshaft in the correct position. The No.1 piston is at the TDC of the firing stroke.
Therefore at the top of its stroke, the exhaust valve must close and inlet must open. You can easily observe
the valve stems “rocking”, i.e. one just closing, the other just opening indicating that No.1 piston must be on
the compression stroke. Think about this one because it is not easy the first time it’s explained, but once
you’ve grasped it, it will save you many, many hours of frustration when rebuilding engines.
Already, the air-cooled members are worrying about their No. 4 cylinder. Don’t. I know you’ve only got
two cylinders, so for 4, read 2.
When the engine is correctly aligned, it is a simple matter to drop the distributor back in its place ensuring
that the rotor arm is pointing to the No. 1 spark plug on the distributor cap. All you need to do then is to
fine-tune the ignition as previously described. Remember to replace the rotor arm, distributor cap, connect
up the coil and it will go first time.
Sit with a red face all those who have carefully put the rotor arm in their pocket and then wondered why the
car won’t start!



Daarnaast zit ik te denken wat het nog kan zijn, maar dan wordt het gokwerk en dan zet ik je bijna 100 % zeker op een verkeerd spoor.
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: R4 Start niet meer

Bericht: # 135855Bericht carelhj »

Hengel,

bedankt voor je speurwerk.
De actie, volgens de beschrijving heb ik al een keer achter de rug. Maar, wat zou kunnen is dat als cil.1 gesloten kleppen heeft cil 4 ze ook dicht heeft staan, maar dat ik de slag van 1 hen verwisseld met de slag van cil.4:
cil 1 begint aan arbeidsslag of inlaatslag of cilinder 4 mm. Ga ik na.
beschrijving ga ik printen en ligt dan naast me als ik er aan ga werken.
En eerst mijn rug bij laten komen en na het weekend verder. je hoort er nog van.
Bedankt

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: bewegende verdeler

Bericht: # 135937Bericht carelhj »

Hallo
ik houd het toch maar bij cil 1 aan vliegwielzijde want stel dat 4 opeens 1 wordt, dan moet je bij het aansluiten van de bougiekabels weer na gaan denken.
deze opmerking maakte ik een paar dagen geleden. Had ik maar niet naar mezelf geluisterd en en had ik maar wel nagedacht. Dan was ik een paar dagen eerder klaar geweest. Hij loopt bijna weer als een zonnetje, nog wat fine afstelling en uitvoeren.
Wat was er aan de hand: op een bepaald moment heb ik cilinder 4 gebruikt voor de afstelling( cil 4 is de cilinder aan schutbord zijde). Dat kan prima, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat cilinder 3 niet de cilinder is die 3 wordt genoemd als je cilinder 1( vliegwielzijde ) gebruikt voor je afstelling. (ehh)
Kan je het volgen? Ik nu wel en daarom: starten is lopen!! :D
Iig bedankt voor het meedenken, alle suggesties en ik heb weer veel geleerd.

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: R4 Start niet meer

Bericht: # 135943Bericht Rutger-peer »

Haha, negen van de tien keren is het iets met verkeerd aangesloten cilinders ;). Helaas bij mij niet (hoewel ik het nu nóg een keer ga checken ;)).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: R4 Start niet meer

Bericht: # 135948Bericht carelhj »

rutger-peer

succes en als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het graag!!

carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: R4 Start niet meer

Bericht: # 135954Bericht Rutger-peer »

Thanks!

Ga denk ik eerst maar eens de spruitstukpakking vervangen, zal ook wel niet meer je van het zijn (spruitstuk er af gehad en de pakking niet vervangen dus denk dat ie valse lucht trekt). Puntjes vervangen zou ook niet verkeerd zijn misschien.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: R4 Start niet meer

Bericht: # 135956Bericht carelhj »

Wat bij mijn probleem ook nog een rol speelde was het volgende:
bij demontage en schoonmaken van mijn carburateur bleek, en dit had ik nog nooit eerder meegemaakt dat de vlotter bleef hangen. Het asje was verschoven met als gevolg : de vlotter bleef hangen.
Je kunt het asje wat opschuiven in zijn zitting, wel voorzichtig want het is allemaal nogal teer.
Met als gevolg benzine die volop wordt aangevoerd. Heerlijk. :roll:
En denk aan de bougiekabel volgorde :wink:

Carel

PS doe de groeten aan Grun'n
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Plaats reactie