help! ik heb een R4:)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

help! ik heb een R4:)

Bericht: # 133474Bericht bertjan »

Hallo R4 Liefhebbers,

Mijn eerste autotje, de R4 GTL uit 1985 heb ik nu twee maanden in mijn bezit. Super leuk! En er zijn nu de eerste onderhoudsdingetjes die ik moet regelen. Ik heb alleen geen flauw idee hoe.. Wie kan mij helpen of tips geven?

- De handrem werkt alleen linksachter en niet rechtsachter.
- de auto trilt als ik hem stilzet bijvoorbeeld bij een tankstation

Net door de ANWB gedaan:
- de remvloeistof is bijgevuld, ik moet nu bijhouden of deze ergens lekt
- Ik hoorde gepiep of een soort slippend geluid met tussenposen, de veesnaar is opnieuw aangespannen. ik hoop dat dat het was.

Verder lees ik allerlei dingen over ballansen, motor afstellen etc. waar ik echt geen moer van begrijp. Is er iemand in de buurt van Amsterdam die een keertje mijn R4 wil bekijken, mij wat uit wil leggen en wat tips kan geven??

Ik rij er meerdere malen per week mee en merk verder geen gekkigheid. Alvast bedankt!

Groet, Bert Jan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: help! ik heb een R4:)

Bericht: # 133476Bericht Hanz »

Hoe heb je geconstateerd dat de handrem alleen LA werkt? Auto opgekrikt?

Je zou de trommel RA eens open moeten maken en kijken of de handremkabel naar behoren vast zit. Da's niet moeilijk.

Trillen bij stilzetten, da's moeilijk op afstand te beoordelen. Je zou het eens aan LeCar kunnen vragen, die heeft een garage aan de Sloterweg.
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: help! ik heb een R4:)

Bericht: # 133487Bericht bertjan »

Hallo Hanz,

ik had de ANWB maar gebeld voor dat gepiep en hij kon aan het rechter achterwiel draaien terwijl de auto omhoog gekrikt stond en op de handrem stond.

En ja lastig dat getril. Het lijkt soms erger en soms minder erg.

Groet,

bert
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: help! ik heb een R4:)

Bericht: # 133505Bericht Rutger-peer »

Hee Bertjan,

Dat is dus enkel een bevestiging van wat je al wist: de handrem is stuk. Wát er precies stuk is kun je alleen te weten komen door de boel even open te halen. Wel handig natuurlijk om eerst te checken of de kabel er bij de handrem-kant wel gewoon goed in gehaakt zit of niet bijvoorbeeld geknapt is. Als dat niet het geval is kan het probleem alleen in de trommel zitten. Even openhalen en dan kom je er vanzelf achter wat er niet deugt!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Quatro lata
Berichten: 285
Lid geworden op: vr feb 19, 2010 10:54 pm

Re: help! ik heb een R4:)

Bericht: # 133791Bericht Quatro lata »

18= of 25 maart 2012 is er weer een sleuteldag in Amsterdam! Ideaal om je auto beter te leren kennen. Misschien dat er iemand voor die tijd al je huidige probleem op kan lossen, maar bij deze weet je het vast! Meer info over de sleuteldag volgt nog.
Het is bij Michiel in de werkplaats, misschien dat hij je voor die tijd ook vast kan helpen . . .

Groet,
Maarten
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: help! ik heb een R4:)

Bericht: # 134144Bericht Tweety »

Trillen bij stationair kan meerdere dingen zijn, als ie echt een beetje waggelt is het vaak de spruitstuk pakking... maar het kan ook met kleppenstellen te maken hebben... :lol:
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: help! ik heb een R4:)

Bericht: # 134954Bericht bertjan »

Bedankt allemaal voor jullie reacties,

Ja, gek op de R4 maar zelf (nog) geen klusser. Dus geen idee waar ik nu in rij. Wel leuk:)

Ik heb af en toe wat problemen dus ik zou het heel fijn vinden als iemand eens naar mijn R4 wil kijken. Die sleuteldag lijkt me ideaal, alleen zit ik dan in Frankrijk om wat bubbels te halen voor het mooie weer wat eraan komt.

Mischien dat Lecar wat is? Of de werkplaats van Michiel?

Ik merk dat hij soms ook wat na bokt als ik de motor uitzet, de sproeiers daar zat laatst rommel in en het luchtfilter moet ook eens vervangen worden. Kortom ik wil eigelijk wel weten wat ik zo'n beetje kan verwachten en waar ik op moet letten en wat ik zelf kan.

Weet iemand wat zo'n beurt/controlle kost?

Dankje wel. groeten bert jan
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: help! ik heb een R4:)

Bericht: # 134958Bericht Rutger-peer »

Je kunt alles in principe zelf. Er staat zoveel informatie op dit forum (en op internet in het algemeen), daarmee kun je in principe alles te weten komen. Voor de rest is het gewoon een kwestie van goed kijken hoe alles in elkaar zit. Het is allemaal zo basic met zo'n R4. Als iets stuk is, dan haal je het uit elkaar, kijk je wat beschadigd/verbroken/geknapt/verstopt/gecorrodeerd is en dat vervang je of lap je weer op.

Wat betreft de motor is het misschien wel een idee gewoon eens uit te zoeken wat waarvoor is, wat het doet en hoe zo'n motor eigenlijk werkt. Je zult zien dat het principe verrassend eenvoudig is en de meeste problemen te beredeneren zijn (en dan vind je t probleem ook eerder). Nou is dat bokken en trillen wel een moeilijk probleem overigens.

Die handremkabels vervangen kun je absoluut zelf...
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: help! ik heb een R4:)

Bericht: # 134959Bericht Bertje »

bertjan schreef: Is er iemand in de buurt van Amsterdam die een keertje mijn R4 wil bekijken, mij wat uit wil leggen en wat tips kan geven??
Je mag best een keer op de koffie komen, gezellig, het ligt er alleen aan wat je "in de buurt van Amsterdam" noemt...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: help! ik heb een R4:)

Bericht: # 134969Bericht bertjan »

Heb ik net vanochtend dit bericht gepost, ga ik met mijn renaultje wat boodschappen doen en hij kapt ermee. het motortje start wel maar slaat ook meteen weer af. Ik denk een raar soort gesis te horen maar het zal me ook niets verbazen als het weer met de zuigers te maken heeft. Maar goed de auto staat nu stil bij mijn huis :(.

Ik woon in Amsterdam aan de elegaststraat, nabij het erasmuspark.. Is dat in de buurt?

Groet,

bert jan
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: help! ik heb een R4:)

Bericht: # 134978Bericht Tweety »

Ik wil wel even kijken, 't is bij mij om de hoek... zondag misschien ?? :lol:
Plaats reactie