Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeier?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134523Bericht jeffr4 »

Ook weer één van de voordelen van de Super 5 1.4 injectie,omdat de brandstofinspuiting tijdens het afremmen op de motor onderbroken wordt. :D
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134524Bericht Sake »

zwergje schreef:De electrische stationairsproeier kan de brandstoftoevoer afsluiten,op het moment dat er (boven ca 1800 toeren ) op de motor afgeremd wordt, via een tachorelais ( meet het toerental ) en een microswitch in het gaspedaal,of iets anders dat signaal geeft dat het gas los is.
Sinds 1990 zijn auto's standaard uitgerust met fuel cut-off,omdat het zuiniger is.
Oh, nou bij mij op het super 5je is het anders zo niet, als ik daar 1 van de 2 draadjes los haal slaat de motor gelijk af. Wil dan gewoon niet meer stationair lopen.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134526Bericht zwergje »

Bij geen stroom is de stationairsproeier dan afgesloten?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134527Bericht Sake »

Ja dat klopt, maar ding loopt alleen geen 18oo tpm stationair.
Dus ik denk zelf dat het net anders om is , de stationair sproeier wordt afgesloten als je meer dan een x aantal tpm hebt.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134530Bericht zwergje »

Waar het volgens mij om gaat, is dat het tachorelais, tot ongeveer 1800 toeren, de stationairsproeier afsluit, tijdens afremmen op de motor met het gas los, en daar onder niet meer, zodat je motor niet hapert of afslaat.

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is hoe dat bij de 1.4 monopoint injectie is geregeld, sjef Jeff.
Vast niet via de carb, want die zit er niet op :D
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134558Bericht jeffr4 »

Uiteraard wordt de injector aangestuurd door de ECU en zitten er twee relais bij en wel de Supply/locking relais
en Fuel pump relais.
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134589Bericht hans vooijs »

Over het algemeen is het zo dat bij een (weber)carburateur de stationaire sproeier werkt tot ongeveer 3000 toeren, daarna komt de hoofdsproeier in actie.
De stationaire sproeier blijft in actie all the way dus tot maximum toerental , als je het gas los laat sluit de gasklep en stopt het zuigen aan de hoofdsproeier, de stationaire sproeier blijft echter in actie om de boel aan de gang te houden zodat de motor (stationaire) blijft lopen.
Als u het voetje van de gaspedaal haalt heb je geen brandstof nodig en zou je de toevoer (electronisch) kunnen weg halen.
Mooi, maar de brandstofbesparing is een (benzine)druppel op een gloeiende plaat als je zuinig wilt rijden moet je zowiezo niet kiezen voor een weber 32 DIR !!.
Brandstofbesparing zit in je rechter voetje in combinatie van een goede verkeersinschatting of je nu een F40 (Ferrari) of een F4 (Renault) voortbeweegt.
hans
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134611Bericht Okido »

hans vooijs schreef:Over het algemeen is het zo dat bij een (weber)carburateur de stationaire sproeier werkt tot ongeveer 3000 toeren, daarna komt de hoofdsproeier in actie.
De stationaire sproeier blijft in actie all the way dus tot maximum toerental , als je het gas los laat sluit de gasklep en stopt het zuigen aan de hoofdsproeier, de stationaire sproeier blijft echter in actie om de boel aan de gang te houden zodat de motor (stationaire) blijft lopen.
Als u het voetje van de gaspedaal haalt heb je geen brandstof nodig en zou je de toevoer (electronisch) kunnen weg halen.
Mooi, maar de brandstofbesparing is een (benzine)druppel op een gloeiende plaat als je zuinig wilt rijden moet je zowiezo niet kiezen voor een weber 32 DIR !!.
Brandstofbesparing zit in je rechter voetje in combinatie van een goede verkeersinschatting of je nu een F40 (Ferrari) of een F4 (Renault) voortbeweegt.
Dit verklaart helemaal, waarom mijn auto's nooit echt zuinig te krijgen zijn :D
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 134612Bericht Okido »

jeffr4 schreef:Uiteraard wordt de injector aangestuurd door de ECU en zitten er twee relais bij en wel de Supply/locking relais
en Fuel pump relais.
Ik heb vorige week zo'n R5 1.4 injectie aangeschaft. Rijdt echt fantastisch, ondanks die paar PK minder dan de carb-uitvoering, beter dan dan de dubbele weber.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie