wintertubes

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: wintertubes

Bericht: # 133773Bericht RVIER »

@deutz,

mijn vraag was wat er max onder past. Er zijn volgens mij twee begrenzingen:
1) de diameter wordt te groot en het wiel raakt de swingarm aan de voorzijde
2) de breedte wordt zo groot dat hij begint aan te lopen (binnen of buiten)
2a de band raakt de benzinetankvulhals

aan 1) kun je weinig doen.
met 165/70R13 heb ik nog 1,5 cm over. Als je nog een bredere band neemt moet je een kleinere hoogte kiezen dus bv 175/60R13.
Mijn bandenboer vertelde overigens dat de breedte/hoogteverhoudingen in de praktijk wel eens anders kunnen uitvallen :-(

aan 2 kun je wel wat doen. Je kunt de naar binnen staande rand van het spatbord verder naar binnen buigen. Je legt een stuk remleiding in de holte van de wielboog en vouwt de naar binnenstaande rand daar voorzichtig omheen, scheel weer een stuk :-) Je kunt de spatborden ooknog een beetje naar buiten trekken.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: wintertubes

Bericht: # 133780Bericht R4F6GTX Automaat »

jeffr4 schreef: Chief, ga je opzoeken bij de Army stands.
Nix Army! :-?

Alleen mooie auto's deze keer, Packard, Studebaker, Buick en LaSalle (roos)

Afbeelding

Maar kan ook zijn dat ik helemaal niet ga morgen; mijn auto staat ingesneeuwd en heeft wat bandenprobleempjes dus als ik 'm niet de weg op krijg...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: wintertubes

Bericht: # 133793Bericht jeffr4 »

Yessss,
Vandaag mijn RW alu-velgen opgehaald, die voorzien zijn van 175/50 jes en
straks onder de R4 komen, wanneer de 1400 injectie er in zit
en de torsie voor en achter maximaal verlagen :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: wintertubes

Bericht: # 133794Bericht harbourseal »

Wow mooi joh. Ziet er superchique.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: wintertubes

Bericht: # 133819Bericht RVIER »

@jeffry

ziet er mooi uit,
maar waarom zinkepoxy op aluminium?

Pas je met verlagen wel een beetje op. Met die 175/50 staat hij zowieso al 35 mm lager dan op 175/70 banden.
Mijn R4 heeft een beschermplaat van de rodeo aan de voorzijde en die heeft een opstaand randje van 1 cm aan de zijkanten. Daarme raak ik nu al regelmatig verkeersdrempels :-(

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RTTblackadder
Berichten: 258
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
Locatie: Brugge, België

Re: wintertubes

Bericht: # 133821Bericht RTTblackadder »

Wat ik nou echt eens wil weten:

Welke banden liggen er origineel op de r4 f4?
Het staat vast dat ik ze alle 4 moet vervangen.

In de handleiding staat: 135 SR 13 of 145 SR 13.
Dit is echter de oude aanduiding.
Welke is de hedendaagse maat? 135 80 13, 135 75 13 of andere?
145 ?? 13?
Voor de invoerkeuring is dit zeer van belang....

Quelqu' un peut m'aider? :roll:
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: wintertubes

Bericht: # 133824Bericht jeffr4 »

RVIER schreef:
maar waarom zinkepoxy op aluminium?

Pas je met verlagen wel een beetje op
Het laagje epoxy spuitie enerzijds om na het stralen een gladde oppervlakte te verkrijgen en eventuele corrossievorming tegen te gaan en anderzijds ook als goede hechting voor de zilverkleur.

De R4 komt inderdaad door de vermindering van bandenhoogte een heel stuk lager, maar wil toch daarnaast een kleine 3 cm verder verlagen.Ik meen, dat de beschermplaat bij mijn R4 geen opstaande randjes heeft.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: wintertubes

Bericht: # 133834Bericht R4F6GTX Automaat »

RTTblackadder schreef:Wat ik nou echt eens wil weten:

Welke banden liggen er origineel op de r4 f4?
Het staat vast dat ik ze alle 4 moet vervangen.

In de handleiding staat: 135 SR 13 of 145 SR 13.
Dit is echter de oude aanduiding.
Welke is de hedendaagse maat? 135 80 13, 135 75 13 of andere?
145 ?? 13?
Voor de invoerkeuring is dit zeer van belang....

Quelqu' un peut m'aider? :roll:

Als er geen tussennummer bij staat is dat altijd 80 (bij een normale autoband) Dus voor je F4 is dat 145 - 80 R 13 (R staat voor Radiaal, SR ook zoiets, weet effe niet meer wat psies)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RTTblackadder
Berichten: 258
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 1:57 pm
Locatie: Brugge, België

Re:banden algemeen

Bericht: # 133850Bericht RTTblackadder »

Ik dacht dat het 135 80 r13 moest zijn.
Als ik 145 80 r13 zou leggen, bedraagt het verschil 2.93 % wat teveel is voor de tech controle.
145 75 r13 bestaat niet.
Alternatief: 155 70 r13, verschil is 0.18 %.

Maar kan een 155 70 r13 op een standaard velgje (niet deze met de ovalen gaatjes rondom) van een R4 F4?
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: wintertubes

Bericht: # 133851Bericht Rudolf2 »

Hallo Bart,

Het instruktieboekje van Renault meldt zowel de 135/80R13 als de 145/80R13, er staat echter niet bij welk type waarom. Mijn herinnering houdt het op 145/80R13 voor de bestelvarianten. De afwijking in bandenmaat is met bijna 3% overigens minder dan de min of meer standaard tellerafwijking van rond de 8%. En hoe groot het verschil tussen een nieuwe en een bijna afgesleten band is weet ik zo niet, maar scheelt ook wel een paar procent....

Rudolf
Plaats reactie