welke carb is dit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83280Bericht FFrood »

Dit op de solex die op de lichtere motors van de 4 gebruikt is, maar hij is preciezer de Solex zoals die gebruikt is op een 1289 motor gebruikt oa in de R Estafette (en de R12 ? ) De sproeiers zijn te groot voor de 1100 motor van de 4 en zal die of nog lichtere motors aardig snel verzuipen en slecht de benzine vernevelen.
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83281Bericht FFrood »

oh en een specifieke ziekte van deze carburateur is, dat als je aan het verkeerde schroefje draait, dat de inwendige koperen of messing venturi bus verplaatst en verkeerd komt te zitten, of zelfs heen en weer kan bewegen zodat een erg slechte menging optreedt.

...........en zo te zien ontbreekt zelfs de schoef die de venturibus op zijn plaats had moeten houden.
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 83287Bericht Supersuus »

Heb je een een naam van deze carb?
Ik zie maar 1 schroef waar ik aan kan draaien en denkdat deze dan de mengselschroef is?die met dat plastic hoesje erom
Als ik de afgedopte slang als carterontluchter gebruik gaat hij enorm vacuum trekken op het kleppendeksel die dan op het toerental gaat piepen/fluiten dus heb ik m maar weer afgedopt,en als ik dan de olievuldop eraf haal is het piepen weg.
Deze carb zit op mijn F6 1100cc op LPG en ik begrijp niet hoezo de vorige eigenaar deze carb met spruitstuk erop heeft gezet,jij wel ffrood?
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83290Bericht FFrood »

Het schroefje zou gewoon wel eens kunnen ontbreken. Heeft op het einde een v vorm waarmee koperen venturibus vastzit. Voel eens of dat ding loszit, kan echter ook pas als hij warm is. De simpele reden dat hij deze geprobeerd heeft is kan 2 redenen zijn:
De bevestiging aan het spruitstuk (haakse hoek tov van motor) en toename van vermogen, als hij goed zou zijn. Ik heb bijna dezelfde hier liggen, niet helemaal meer compleet....
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83291Bericht FFrood »

Het fluiten zou daar ook mee te maken kunnen hebben. Ik zoek hem even op en kijk even in het handboek van de Renault 12, dan probeer ik in te schatten wat er gebeurt in jouw geval. De carburateurs werden (soms of altijd ?) gebruikt zonder vacuum voor de ontsteking, dus het kan zijn dat ze daar naar gezocht hebben. Zo'n vacuumpen was wel voorbereid namelijk.
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83292Bericht FFrood »

Oh ja, nou schiet me weer iets te binnen: de stelstroef zit op een hele rare plek, en is bijna niet te bereiken als de carb is ingebouwd.
Hij zit namelijk helemaal onderaan, precies even boven het plaatje van de doorvoer van koelwater, (dat is goed te demonteren) aan de kleine zijde van de kant van de venturi.... Verstopt achter het mechanisme van de gasklep/kabel. Vast vol met viezigheid, en wie weet beschadigd, zodat er geen schroevendraaiertje meer oppast.
Laatst gewijzigd door FFrood op za nov 18, 2006 11:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83294Bericht FFrood »

Die afstelschroef is ook nog flinterdun, behoorlijk lang en van koper.
Is het nog wel de goeie, of is het een opgeschuurde oude (afgebroken), en daarom veel te kort, en dus eigenlijk functieloos ?
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 83466Bericht Supersuus »

Ik heb dat ding helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar heb dan geen stelschroef gevonden of ik heb er overheen gekeken,waar is die schroef voor die in dat plastic hoesjezit?
O en van waar naar waar loopt die venturibus precies?ben ook niks tegen gekomen wat daar op lijkt....
FFrood
Berichten: 79
Lid geworden op: za nov 18, 2006 12:50 am
Locatie: Wymbritseradiel
Contacteer:

Bericht: # 83493Bericht FFrood »

Onder het mechaniekje van de gashendel, waar de gaskabel omheendraait zit de stelschroef.
De venturi is de vernauwing in de buis waar de lucht naar het spruitstuk loopt dus van boven naar beneden. Aan de bovenkant zit de chokeklep, aan de onderkant de smoorklep, de gasklep. Daar tussen zit dus een vernauwing die van koper is, ingebouwd in de aluminium carburateur.
Die vernauwing dient er voor de aangezogen lucht te versnellen, en op dat punt de benzine in de lucht te vernevelen, dmv de hopofdsproeier.
Die venturibus wordt bij oude carburateurs op de plaatsgehouden door een bout. In welk gat zit nog een plasticje ?
Afbeelding
'Mijn oude R4...'
Mijn vette schuif-R4 loopt in Bes groot op een nieuwe APK
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

slangen

Bericht: # 83529Bericht RVIER »

heren,

op de dikke pijp die uit de cabutateur komt hoort een T-stuk. Op dat T-stup komt de carterventilatie uit. (in deze dikke slag zit een stopje met een klein gaatje) Het blaasgas uit het carter gaat gewoon door de carburateur. Op deze plaats is er nauwlijks zuiging.

De dunne afgedopte slang heeft ook een restrictie en komt uit op de dunne aansluiting van het T-stuk. Die dunne leiding is een soort bij-pass over de carburateur. Ik denk dat hij misschiem moet voorkomen de luchtfilter door de carterdamp vervuilt/vettig wordt

Ik geloof best dat de vorige eigenaar hem goed op LPG kon laten lopen. Hij heeft het vacuum van het dunne slangetje gebruikt voor de sturing van de verdamper. Het mengsel heeft hij via een regelschroef in de gasslang geregeld. Stationeer hoeft hij dan alleen de gasklep te regelen. de rest van de carburateur deed gewoon niet mee.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: welke carb is dit?

Bericht: # 133209Bericht Marcel77 »

even een oud topic ophalen;

Wie heeft er een afbeelding van de overgang gaskabel naar de carburateur? (draaischijf+stang)
Heb vandaag een '79 GTL opgehaald en daar lijkt deze carb op gemonteerd te zitten,
ook is het blok vzv een korte peilstok zoals ook in de R6tl (dank je Harry)

Mocht iemand info hebben of me kunnen uitleggen hoe
ik het stationair toerental kan regelen dan ontvang ik dat graag.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: welke carb is dit?

Bericht: # 133210Bericht Mark4GTL »

stationair toerental dmv de 2 schroefen op de voet van de carb.

de linker (voorzijde) is voor de CO en de rechter is voor stationair toerental.

foto volgt nog steeds, zal er morgen 1 maken.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: welke carb is dit?

Bericht: # 133325Bericht Marcel77 »

@Mark.

Wacht het wel af,heb er geen haast mee gezien de auto voorlopig geschorst gaat worden.
Zit voor een nieuwe APK teveel werk aan om voor de 25e klaar te krijgen (of ik heb te weinig tijd)
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Plaats reactie